kylbag när man mäskar in?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
math_dummy
- Torrhumlare

kylbag när man mäskar in?
Tjena
Har märkt att många använder en kylbag när man mäskar in. Om man värmer upp vatten till 72-75 grader och blandar med maleten i kylbagen, håller sig då värmen kring 65-68 grader under 1 timme t.ex. ? Om inte, hur gör man då?
Tack!
Har märkt att många använder en kylbag när man mäskar in. Om man värmer upp vatten till 72-75 grader och blandar med maleten i kylbagen, håller sig då värmen kring 65-68 grader under 1 timme t.ex. ? Om inte, hur gör man då?
Tack!
-
Racerkorven
- Delmäskare

Re: kylbag när man mäskar in?
Den klarar att hålla den tempen riktigt bra, med min standard ICA-väska (24L) så tappade jag knappt en grad på 60min.
Sent from my GT-I9100
Sent from my GT-I9100
-
math_dummy
- Torrhumlare

Ok, låter praktiskt. Men hur löser man den där lilla extra temphöjningen till 74-78 grader i slutet av mäskningen?
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Temperaturökningen löser du med infusion eller dekoktion.
Den förstnämnda tillsätter du lämplig mängd varmare vatten till mäsken för att uppnå önskad ny temperatur.
Den andra metoden så tappar du ut en given del av vörten, kokar upp denna och återför till mäsken.
Dessa beräkningar görs lättast med hjälp av ett bryggarprogram, exempelvis beersmith.
Edit, Rev.2 : "tappar" var "lakar" i tidigare terminologi.
Den förstnämnda tillsätter du lämplig mängd varmare vatten till mäsken för att uppnå önskad ny temperatur.
Den andra metoden så tappar du ut en given del av vörten, kokar upp denna och återför till mäsken.
Dessa beräkningar görs lättast med hjälp av ett bryggarprogram, exempelvis beersmith.
Edit, Rev.2 : "tappar" var "lakar" i tidigare terminologi.
Senast redigerad av Eric Josefsson den onsdag 2012-02-01 08:08, redigerad totalt 1 gång.
/Eric
HejEric Josefsson skrev:Temperaturökningen löser du med infusion eller dekoktion.
Den andra metoden så lakar du ut en given del av vörten, kokar upp denna och återför till mäsken.
Angående det där med dekoktation vad menar du med att man lakar ut en given del av vörten, kokar den och återför till mäsken.
Lakar gör man väl efter att mäsken är färdigmäskad. Dekoktation är väl att ta ut en del av modermäsken samt koka den och efter det återföra koket till modermäsken, man lakar väl inte innan och sedan kokar?
Bo
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Hej Bo, Har vi en termonologi som vi är oeniga om?
För i övrigt förstår jag inte riktigt skillnaden mellan vad jag skriver och ditt sätt förutom ordvalet?
Jag ser all "utförsel" av vört, färdigmäskad eller inte, som "lakning", oavsett syftet i vilken man tänker använda denna.
Anledningen till detta är att min personligt enda skillnad från när jag lakar inför koket eller lakning inför dekoktion är att jag öppnar kranen på mäskkärlet fullt och just de faktum att vörten kommer återföras efter det lilla uppkoket.
Jag vet annars inte hur jag ska beskriva hur man enklast " ta ut en del av modermäsken" om man inte lakar ur den. "hälla" kan nog missförstås och isåfall resultera i en del städning om man ordagrant ska försöka hälla ur en kylväska full med malt och vatten. (Min, något större, kylväska väger 40kg vid fullt utnyttjande).
För i övrigt förstår jag inte riktigt skillnaden mellan vad jag skriver och ditt sätt förutom ordvalet?
Jag ser all "utförsel" av vört, färdigmäskad eller inte, som "lakning", oavsett syftet i vilken man tänker använda denna.
Anledningen till detta är att min personligt enda skillnad från när jag lakar inför koket eller lakning inför dekoktion är att jag öppnar kranen på mäskkärlet fullt och just de faktum att vörten kommer återföras efter det lilla uppkoket.
Jag vet annars inte hur jag ska beskriva hur man enklast " ta ut en del av modermäsken" om man inte lakar ur den. "hälla" kan nog missförstås och isåfall resultera i en del städning om man ordagrant ska försöka hälla ur en kylväska full med malt och vatten. (Min, något större, kylväska väger 40kg vid fullt utnyttjande).
/Eric
Att laka är att fylla på med nytt vatten i mäsken eller, som SAOB säger, "övergjuta (en kropp l. dyl.) med vatten". Ordet är kanske inte det vanligaste man använder utanför bryggningen...
Ni menar samma sak. Men "tappa ur" är kanske mer korrekt i det här fallet?
Ni menar samma sak. Men "tappa ur" är kanske mer korrekt i det här fallet?
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Om det är SAOL´s definition på laka så är inte jag rätt person att säga mot, "Tappa ur", klockrent, den kör vi på. 
/Eric
I "Bryggeriteknisk ordlista" finns överhuvud taget inte uttrycket att "laka ur". Det som finns är pålakning och det innebär "strila varmt vatten på draven i silkaret eller släppa in varmvatten i mäskfiltret sedan starkvörten runnit för urlakning av kvarvarande extrakt" alltså en motsägelse eftersom man använder begreppet urlakning i definitionen. I vilket fall borde "laka ur" avse utvinning av extraktet ur draven. Semantik, det viktigaste är väl att vi lär oss göra god öl.
/PeO
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag undrar om det inte snarare än frågan om vad det heter att ta ut vört handlar om
huruvida det är vört eller mäsk man tar ut? Om man tar vört antar jag att man menar
att man kokar bara vätskan och sedan återför. Om man tar mäsk så tar man en genomsnittlig
blandning av malten och vörten. Om man tar mäsk till sin dekoktion så kan man väl skopa
ur det med ett lämpligt litermått, utan att spilla över hela golvet?
huruvida det är vört eller mäsk man tar ut? Om man tar vört antar jag att man menar
att man kokar bara vätskan och sedan återför. Om man tar mäsk så tar man en genomsnittlig
blandning av malten och vörten. Om man tar mäsk till sin dekoktion så kan man väl skopa
ur det med ett lämpligt litermått, utan att spilla över hela golvet?
My hope is hops
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Terminologi är en viktig sak, pratar vi olika språk så ger det upphov till missförstånd.
Fredrik, vill vi verkligen koka mäsken(inkl. malt)? Då riskerar vi väl att utvinna tanniner, och om det dessutom sker i syftet när vi stegmäskar så vill vi ju inte heller övervärma del av malten/draven enligt de problem som står under kapitel "fel ordning" i http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning
I vissa fall är det ändå en ganska ansenlig mängd som ska kokas.
Klipp från Wikin under avsnitt "Lakning"
Lakning (Eng: Sparging) är att laka ut kvarvarande extrakt ur mäsken med hjälp av varmt vatten. Ordet används ofta om hela processen att särskilja vörten från draven.
Det kan vara där jag har fått min definition ifrån.
Fredrik, vill vi verkligen koka mäsken(inkl. malt)? Då riskerar vi väl att utvinna tanniner, och om det dessutom sker i syftet när vi stegmäskar så vill vi ju inte heller övervärma del av malten/draven enligt de problem som står under kapitel "fel ordning" i http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning
Klipp från Wikin under avsnitt "Lakning"
Lakning (Eng: Sparging) är att laka ut kvarvarande extrakt ur mäsken med hjälp av varmt vatten. Ordet används ofta om hela processen att särskilja vörten från draven.
Det kan vara där jag har fått min definition ifrån.
/Eric
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tror att svaret på den frågan är ett rätt bestämt ja. Vi vill ha med malten i dekoktionen.Eric Josefsson skrev:Fredrik, vill vi verkligen koka mäsken(inkl. malt)? Då riskerar vi väl att utvinna tanniner, och om det dessutom sker i syftet när vi stegmäskar så vill vi ju inte heller övervärma del av malten/draven enligt de problem som står under kapitel "fel ordning" i http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning
I wikins sida om dekoktion - http://shbf.se/wiki/index.php/Dekoktionsm%C3%A4skning - beskrivs
under sektionen om "Utförande" att det finns lite skilda uppfattning om hur "vattnig" mäsk man skall
ta ut för dekoktionen. Jag vet att vissa anser det självklart att man skall ta den så "tjock" som
möjligt. Tex så skriver John Palmer i sin "How to brew" att det skall vara så tjockt det går.
Som jag förstår det så gäller flera saker här. En är att man visserligen kommer att förstöra enzymerna
i den del man tar kokar men å andra sidan händer det ju saker med den delen under dekoktionen.
I och med att man värmer upp den till temperaturen för försockring, och om man följer instruktionen,
håller den där ett tag, sker en försockring i dekoktionen. Sedan när man kommer upp högre i temp
så sker även gelatinisering/förklistring.
Vad gäller enzymerna så tror jag att tanken är att de i modermäsken räcker.
Det där med tanniner då? Jo jag tror det är så att iom att den mäsk man kokar har ett lågt
pH och högt sockerinnehåll så motverkar det extraktion av tanniner. Jämförelsen med lakning
är nog att det är just om man lakar för länge och för varmt som man drar ur tanniner. Då
stiger pH, sockerhalten faller och tanninerna dras ur av hett vatten.
Well - jag eränner att jag inte är dekoktionsexpert så någon annan vill kanske hoppa in
med mer?
My hope is hops
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ah, jag tänkte inte på att enzymerna kvar i modermäsken kunde arbeta vidare med den del som kokats utan fick för mig att den delen blev "förstörd".
Wikisidan om dekoktionsmäskning hade jag inte läst innan. Bra information. Kan vara en metod värd att prova vid någon bryggning.
Tack för ditt inlägg Fredrik, där fick jag något att läsa på mer om.
Wikisidan om dekoktionsmäskning hade jag inte läst innan. Bra information. Kan vara en metod värd att prova vid någon bryggning.
Tack för ditt inlägg Fredrik, där fick jag något att läsa på mer om.
/Eric