Det är skumt.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Det är skumt.
Hej ölvänner.
Efter några års bryggande av ale testade jag en pilsner och får inget skum när jag häller upp.
OG 1048 Jästid 7 dagar i 12gr. FG 1012 lagring 30 dagar +2gr
Nu har det gått 6 dagar,ja jag vet att de e bara 6 dagar men när jag brygger Ale så är flaskorna kolsyrade på 3 dagar.
Kan det komma skum med kolsyran om jag väntar? R
Efter några års bryggande av ale testade jag en pilsner och får inget skum när jag häller upp.
OG 1048 Jästid 7 dagar i 12gr. FG 1012 lagring 30 dagar +2gr
Nu har det gått 6 dagar,ja jag vet att de e bara 6 dagar men när jag brygger Ale så är flaskorna kolsyrade på 3 dagar.
Kan det komma skum med kolsyran om jag väntar? R
Re: Det är skumt.
Hur mycket socker prajmade du med? Jag har varit med att det tar upp emot två veckor att få full fart i skummet.
Vi hade nyligen en Ale som vi primade och det tog 3 till 4 veckor innan tillräckligt med kolsyra och skum var där. Hade ganska låg temperatur, runt 16 grader.
/Peter
/Peter
Ca.110gram socker till 25liter.Nu står flaskorna i 14gr kyla. R
Jag har haft Isingglas,Blandade 2gr öl med sockerlag för att sedan tappas på flaska.Ölen är nu helt klar med en liten fast bottensats som kan röras upp om man vänder och skakar på flaskan.R
R Beerson skrev:Ca.110gram socker till 25liter.Nu står flaskorna i 14gr kyla. R
Hej
Vilken temp hade ölet innan du primade?
Bo
Hallå Bo.
Ca.4grader.
R
Ca.4grader.
R
Att använda 4,4 gram per liter är ganska lite, så även med full utjäsning kommer det inte att bli värst mycket skum i glaset. Det stora problemet tror jag är att ölen primats i 4 grader, då jästen troligtvis är väldigt trött och dessutom har svårt att jobba.
Skulle ölen inte orka jäsa ut någon kolsyra så återstår nog bara att öppna upp den och hälla i lite färsk jäst som kan jäsa ut sockret.
Skulle ölen inte orka jäsa ut någon kolsyra så återstår nog bara att öppna upp den och hälla i lite färsk jäst som kan jäsa ut sockret.
Efter priming så behöver en lager lagras om igen för att bli bra.
Låt flaskorna stå där de står och lagra ordenligt i minst 4-6 veckor.
"Ta det lugnt, ta en hembryggd"
Låt flaskorna stå där de står och lagra ordenligt i minst 4-6 veckor.
"Ta det lugnt, ta en hembryggd"
Härliga tider, strålande tider 
Kenneth:jag får vänta och se.
Gedman:Hur många gram tycker du det ska vara?Om jag jäser tanken i 12gr. för att sedan dekantera och lagra 2-4gr.så sjunker mkt jäst till botten,ska jag sedan höja tempen för att sedan tappa på flaska? R
Gedman:Hur många gram tycker du det ska vara?Om jag jäser tanken i 12gr. för att sedan dekantera och lagra 2-4gr.så sjunker mkt jäst till botten,ska jag sedan höja tempen för att sedan tappa på flaska? R
Hallå där.
Ölen har nu varit bra en vecka.Fullt med kolsyra och skum som en köpepilsner.
Jag är mer än nöjd. R
Ölen har nu varit bra en vecka.Fullt med kolsyra och skum som en köpepilsner.
Jag är mer än nöjd. R