Kopparrör eller Prisolrör?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Frankley Speaking
Satsbryggare
Satsbryggare

Kopparrör eller Prisolrör?

Inlägg av Frankley Speaking »

Hej jag tänkte bygga en spiral av koppar vid nedkylning av vörten, så jag undrar om man måste köpa hårt kopparrör eller om prisolrör funkar?
Samt kan man bara köpa plaströr som passar kopparröret så man slipper köpa massa extra delar till rören?
Geir
Delmäskare
Delmäskare

Re: Kopparrör eller Prisolrör?

Inlägg av Geir »

Biltema har mjuka kopparrör till bromsrör, största dimensionen funkar finfint om spiralen som de levereras i går ner i din gryta. Bara att koppla på slangar i ändarna med passande kopplingar (t ex en bit silikonslan och slangklämma).
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Biltemas kopparrör är lätta att böja om du skulle vilja ha en mindre spiral. Rulla röret runt något runt föremål med rätt dimension.

/Fredrik Nivert, Göteborg
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Men prisolrör fungerar givetvis också utmärkt.
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Årsta-Holger »

Kan berätta att jag nyligen lyckades tillverka en alldels förträfflig vörtkylare själv av Biltemas kopparrör (har i.o.f.s inte testat den i het vört ännu). Röret säljs i två längder, 5 o 10 m. Eftersom diametern bara är 8 mm (finns även 6 mm, men det är alldeles för litet) tyckte jag att det var bäst att dra till med 10 m. Två slangklämmor också. Sedan gick jag till Bauhaus och köpte gardenakopplingar som passar till köksblandare, och 5 meter trädgårdsslang, 13 mm diameter. Det hela gick på 600 kr jämnt. Det enda kluriga var att det skiljer 5 mm mellan rörets och slangens diameter (8 resp 13 mm). Det löste jag genom att trä två lager av en liten bit av en annan tunnare PVC-slang på kopparröret. Då passade det in i trädgårdslangen. Ett tips är dock att rengöra röret ordentligt (inte bara handdiska) innan du använder vörtkylaren första gången, för när jag höll på att böja det blev jag alldeles svart om händerna. Tror att det är ngt. sorts poleringsmedel, för det var inte fett.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Var det biltemas bränslerör? eller bromsrör?
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Årsta-Holger »

August skrev:Var det biltemas bränslerör? eller bromsrör?
Bränslerör.
Nu har jag testat att kyla vört också. Funkar skitbra!
Skriv svar