Vilken typ av jäst använder jag?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Vilken typ av jäst använder jag?

Inlägg av math_dummy »

Hej
Ska precis beställa grejor och ingredienser till min första brygd. Tänkte prova en APA (American Pale Ale) med relativt få ingredienser. Mitt problem är dock att jag vet inte vilken typ av jäst jag bör ta. Spelar det nån roll? I receptet använder dom en YL A 09. Har ingen aning vad det är för jäst. Kan jag byta ut den mot nån annan? Ska jag ta torrjäst eller odla egen kultur?

Tack på förhand
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Vilken typ av jäst använder jag?

Inlägg av ekstedt »

Fermentis Safale US-05 (torr) eller White Labs WLP001 (flytande) är båda enkla att använda och passar bra för öltypen APA. Någon förkultur behövs ej.

God lycka!
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

Tusen tack!

En fråga till när jag ändå är igång angående jäst. Hade tänkt att göra en sats på 10 liter och har tittat runt bland olika recept men hittar inga hänvisningar till mängden (torr)jäst som behövs. Påsarna säljs (har jag för mig) ca 11 gram/påse. Hur mycket behövs? Har kikat runt i forumet och har sett att folk har haft liknande fråga men svaret blir oftast " det är bara att ha i hela påsen".
Om det nu stämmer att det går åt en påse (11 gram torrjäst) till en 10 liters-sats, behövs det då 2 st påsar till en 20 liters-sats? Vad kan hända om det blir för mycket jäst? Ohälsosamt?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Ett 11 g paket brukar räcka bra till 20 liter normalstark ale. Till 10 liter blir det lite mycket men det är ingen fara. I allmänhet är det bättre att ta för mycket än för lite jäst. För mer exakta riktlinjer kan du gå in på MrMalty och räkna ut hur mycket du behöver.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

Tack. Väldigt nöjd med svaret :)
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Efter mycket APA-bryggande skulle jag rekommendera en så neutralsmakande och hårdfällande jäst som möjligt. Ta en torrjäst, det är enkelt och fungerar fint för oss iaf. Safale S-04 och Danstars Nottingham är båda bra. Men US-05 är också populär, men personligen tycker jag att den ger mer smak i sig.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Brewhog skrev:Efter mycket APA-bryggande skulle jag rekommendera en så neutralsmakande och hårdfällande jäst som möjligt. Ta en torrjäst, det är enkelt och fungerar fint för oss iaf. Safale S-04 och Danstars Nottingham är båda bra. Men US-05 är också populär, men personligen tycker jag att den ger mer smak i sig.
Jag skulle tvärtom hävda att US-05 är den mest neutrala med lägst esterproduktion. Däremot flockulerar den sämre.
Skriv svar