dålig utvinning av mäsket
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Åsundensbryggeri
- Helmaltsbryggare

dålig utvinning av mäsket
Nu har jag satt ganska många bryggder men nu sist när jag skulle göra en barley wine så kom jag aldrig upp rätt sockermängd skulle kommit upp i 1102 men det blev bara 1072.
Kan det bero på att jag krossade malten för fint och att den rann igenom hålen och la sig på elpatronen och brändes det blev ganska mycket bränt massa denna gång (har aldrig fått det innan).
Eller kan det finnas andra orsaker hoppas på svar. Tack på förhand.
Niklas
Kan det bero på att jag krossade malten för fint och att den rann igenom hålen och la sig på elpatronen och brändes det blev ganska mycket bränt massa denna gång (har aldrig fått det innan).
Eller kan det finnas andra orsaker hoppas på svar. Tack på förhand.
Niklas
Re: dålig utvinning av mäsket
Finare krossad malt ger högre utbyte.
Den malt som läckte ut och brändes bidrar givetvis till ett sämre utbyte, du får försöka uppskatta hur många gram det var och räkna ut hur många SG-punkter det motsvarar.
Det kan generellt vara svårt att få bra utbyte vid "kraftig" mäskning, d.v.s. när man använder mycket mer malt än normalt. Detta skulle jag tro förklarar större delen av tappet i utbyte.
Har du gjort så starka öl förut?
Den malt som läckte ut och brändes bidrar givetvis till ett sämre utbyte, du får försöka uppskatta hur många gram det var och räkna ut hur många SG-punkter det motsvarar.
Det kan generellt vara svårt att få bra utbyte vid "kraftig" mäskning, d.v.s. när man använder mycket mer malt än normalt. Detta skulle jag tro förklarar större delen av tappet i utbyte.
Har du gjort så starka öl förut?
-
Åsundensbryggeri
- Helmaltsbryggare

Ja jag gjorde en som skulle bli 9% men den blev 12,5%
Alkoholhalten beror ju inte bara på OG utan även på utjäsningen, men du hade alltså inga problem med utbytet den gången?niklasryd skrev:Ja jag gjorde en som skulle bli 9% men den blev 12,5%
Nåväl, här är några andra tänkbara faktorer bakom oväntat lågt OG:
Gammal malt
För låg mäsktemperatur (<60 C, exempelvis p.g.a. fel på termometer)
Felaktig uppvägning av malt (för lite malt)
För snabb lakning
Finns säkert fler, men det är dessa jag kommer på såhär på rak arm.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Just för BW har jag erfarenheten att man gärna trycker i mer malt per enhet vatten än vad som "behövs" för att man vill ha ut så mycket som möjligt, vilket innebär att man inte alltid för fullt utnyttjande av malten som man använder, kan det vara något sånt?
Använde du bara malt för att få dina sockerarter?
Använde du bara malt för att få dina sockerarter?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Förutom punkterna som ekstedt tog upp kan det också ha varit problem med
för kort mäskning = det fanns stärkelse eller oförjäsbara sockerarter kvar i malten.
för kort mäskning = det fanns stärkelse eller oförjäsbara sockerarter kvar i malten.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Om jag fattar Gnoff rätt så stämmer det med min egen uppfattning. Om jag vill ha ett riktigt starkt öl såJanne gnoff Berglund skrev:Just för BW har jag erfarenheten att man gärna trycker i mer malt per enhet vatten än vad som "behövs" för att man vill ha ut så mycket som möjligt, vilket innebär att man inte alltid för fullt utnyttjande av malten som man använder, kan det vara något sånt?
måste jag ha mer malt än det först verkar. En anledning är att jag vill sluta laka tidigare än "normalt" för att inte få för lågt
OG. Det betyder att jag avsiktligen kastar bort socker som annars skulle kunna ha räckt för att brygga en "normal" öl bara i
den utlakade vört som jag förkastar.
Som tanke - om jag vill brygga en öl på omkring 5% så kanske jag kan laka tills jag får ut ett SG på 1010, eller lägre.
Men om jag vill ha upp ölet till 12% så vill jag ju sluta vid ett mycket högre SG, om jag inte tänker koka ner allt i ett
jättelångt kok. Då kanske jag slutar laka vid 1050. Resultaten blir ju att man kastar bort socker dvs dåligt verkningsgrad.
My hope is hops
- assistredo
- Maltrostare

Kasta bort? - det räcker väl till ett öl till (party gyle). Annars kan man väl laka ut lite mera men koka ihop vörten rejält innan humlen tillsättes.
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jovisst kan man ta om hand även svansen men om man inte gör det. Jag erkänner att jag oftast inte tar om hand
den när jag gör starka öl.
den när jag gör starka öl.
My hope is hops
Hmm, kastar man verkligen bort relativt/procentuellt mer socker?Fredrik Almgren skrev:
Som tanke - om jag vill brygga en öl på omkring 5% så kanske jag kan laka tills jag får ut ett SG på 1010, eller lägre.
Men om jag vill ha upp ölet till 12% så vill jag ju sluta vid ett mycket högre SG, om jag inte tänker koka ner allt i ett
jättelångt kok. Då kanske jag slutar laka vid 1050. Resultaten blir ju att man kastar bort socker dvs dåligt verkningsgrad.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det var nog min känsla att man gjorde. En tankemodell jag gör mig som indikerar detta är följande. Jag tänker
mig att jag gör en vanlig öl och använder 4,5 kg malt och lakar ut 27 liter vört. Sedan gör jag en öl med 9 kg malt
och lakar även nu ut 27 liter vört. På något sätt har jag svårt att föreställa mig att jag får ut lika stor procentuell
andel av sockret i det andra fallet.
mig att jag gör en vanlig öl och använder 4,5 kg malt och lakar ut 27 liter vört. Sedan gör jag en öl med 9 kg malt
och lakar även nu ut 27 liter vört. På något sätt har jag svårt att föreställa mig att jag får ut lika stor procentuell
My hope is hops
Nej, det tror inte jag heller. Men inte på grund av man "kastar bort socker i svansen", utan för att man inte lyckas extrahera procentuellt lika mycket socker ur malten. Även svansen kommer innehålla procentuellt sett mindre socker således.Fredrik Almgren skrev:Det var nog min känsla att man gjorde. En tankemodell jag gör mig som indikerar detta är följande. Jag tänker
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Kanske en begreppsförvirring. Jag anser att man "kastar bort socker i svansen" just genom att bara laka ut
27 liter vört i mitt exempel. Den del av svansen jag inte lakar ut kastar jag bort.
27 liter vört i mitt exempel. Den del av svansen jag inte lakar ut kastar jag bort.
My hope is hops
Jo, så långt är jag naturligtvis med.Fredrik Almgren skrev:Kanske en begreppsförvirring. Jag anser att man "kastar bort socker i svansen" just genom att bara laka ut
Jag förstår bara inte kopplingen till sämre utbyte.
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag missade ju vid min senaste bryggning mitt önskade OG med i princip lika mycket som du. Ville ha 20liter 1.101 och fick 18liter 1.087.
Det enda jag ändra från mina gamla brygder är att jag dels mäskade lite varmare än normalt för mer kropp, och tidigare av praktiska skäl har jag kört kontinuerlig lakning. Igår körde jag satslakning då utrustningen nu tillät detta.
Jag misstänker ju att jag kan ha lakat för fort. Men skiljer lakningen i övrigt normalt något på effektivitet?
Det enda jag ändra från mina gamla brygder är att jag dels mäskade lite varmare än normalt för mer kropp, och tidigare av praktiska skäl har jag kört kontinuerlig lakning. Igår körde jag satslakning då utrustningen nu tillät detta.
Jag misstänker ju att jag kan ha lakat för fort. Men skiljer lakningen i övrigt normalt något på effektivitet?
/Eric