Vad tycker ni om mitt recept: American Pale Ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Vad tycker ni om mitt recept: American Pale Ale

Inlägg av Heretic »

Jag har gjort ett recept på en Amerikansk Pale Ale via BeerSmith.

För 25 liter öl:

* 6 Kg Pale Ale malt 2 SRM
* 0,50 kg Karamell malt 30 SRM
* 0,50 kg Flingor 1 SRM
* 15g Centennial 10,0% 60 min
* 10g Centennial 10,0% 30 min
* 5g Centennial 10,0% 15 min
* 5g Centennial 10,0% 5 min
* 5g Centennial 10,0% 0 min
* 15g Irish moss 15 min
* Jäst American Ale WL 1056

Enligt BeerSmith ska procenten ligga på 6,1%, men vi kan säga 6%, vilket är 0,3% för mycket, men det ska nog inte spela någon roll?
Så vad tycker ni om mitt recept? Kommer den bli bra? Något som jag bör tillägga eller ta bort?

Smakade en Amerikansk ale igår och den var riktigt bra. Fruktig, fuktig och vissa sötsmaker kunde finnas så som pomerans och citrus. The Shipyard Longfellow Winter Ale.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om mitt recept: American Pale Ale

Inlägg av ekstedt »

Heretic skrev:Jag har gjort ett recept på en Amerikansk Pale Ale via BeerSmith.

För 25 liter öl:

* 0,50 kg Flingor 1 SRM
* 15g Centennial 10,0% 60 min
* 10g Centennial 10,0% 30 min
* 5g Centennial 10,0% 15 min
* 5g Centennial 10,0% 5 min
* 5g Centennial 10,0% 0 min
* 15g Irish moss 15 min
* Jäst American Ale WL 1056

Enligt BeerSmith ska procenten ligga på 6,1%, men vi kan säga 6%, vilket är 0,3% för mycket, men det ska nog inte spela någon roll?
Så vad tycker ni om mitt recept? Kommer den bli bra? Något som jag bör tillägga eller ta bort?

Smakade en Amerikansk ale igår och den var riktigt bra. Fruktig, fuktig och vissa sötsmaker kunde finnas så som pomerans och citrus. The Shipyard Longfellow Winter Ale.
Ser bra ut förutom en sak, och den är ganska fundamental: på tok för lite humle! Du behöver minst dubbelt så mycket, och eftersom du enbart använder Centennial så vore det praktiskt med 100 g. Men även det är i underkant skulle vissa (läs amerikanare) säga. Framför allt behöver du mer humle sent i koket, och du borde även överväga torrhumling med 20-40 g.

Beskan bör ligga på 30-40 IBU, men det har du nog koll på.

Är "flingor" havreflingor förresten?
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Beskan ligger mellan 30-40 IBU.
Ja, flingor du vet. Oats flaked.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Ingen har kommenterat på länge. Detta kanske är ett OK recept? Flingorna tog jag med för det skapar en bra fyllighet i ölet, har jag för mig.

Men vad tror ni? :P
Peepz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Peepz »

Som sagt tidigare, bra maltrecept men på tok för lite humle. Beskan blir nog OK men smak- och dofthumlen kommer inte ge någon riktig jänkare.
Dra ner på 60 min-givan och öka rejält i senare givor, t ex:
* 5g Centennial 10,0% 60 min
* 20g Centennial 10,0% 30 min
* 20g Centennial 10,0% 15 min
* 20g Centennial 10,0% 5 min
* 20g Centennial 10,0% 0 min

Gärna torrhumling med 30 g till...
/Peepz
Peepz Brewery. Uppsalas nanobryggeri i hjärtat av Kåbo.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Jasså? BeerSmith programmet säger att det är bra beska. Torrhumling kan jag göra oavsett :)

Så ska man lita på BeerSmith då?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Heretic skrev:Jasså? BeerSmith programmet säger att det är bra beska.
Bra beska? Vad menar du?
Heretic skrev:Torrhumling kan jag göra oavsett :)
Oavsett vadå?
Heretic skrev: Så ska man lita på BeerSmith då?
Hurså?
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Bra beska? Vad menar du?
Ja, inom toleransen.
Oavsett vadå?
Jag ändrar mitt svar "Varför inte, blir säkert bättre om jag gör det".
Hurså?
BeerSmith kanske är sämre att lyssna på än folk som kan?

Men jag har tänkt att beställa nu, ska jag köpa ingredienserna som är på första post i denna tråd, eller ska jag ändra lite och köpa lite mindre eller mer av?
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Hur mycket humle man vill ha i sin pale ale är så klart upp till var och en.
Men skall man hårddra det en aning så är en amerikansk pale ale fortfarande en pale ale och inte en IPA.

Trenden med stor humlearom håller i sig samtidigt som alkoholstyrkan tenderar att minska.
I en pale ale som lirar i samma div som ex. Sierra nevada är bittergiva plus 30-40g vid kokslut och samma mängd torrhumle fullt tillräckligt enligt mig.
Men det förutsätter så klart att man är ute efter ett mer balanserat öl än ett som mest är humledrivet.

Jag börjar nog bli gammal som tycker att det då och då kan vara trevlig att känna maltsmak också ;)
Lycka till med bryggningen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Heretic skrev: Ja, inom toleransen.
Liksom de förslag till förändring du har fått.
Heretic skrev:
Jag ändrar mitt svar "Varför inte, blir säkert bättre om jag gör det".
Kanske, man måste inte torrhumla en APA, men oftast gör man det.
Heretic skrev:
BeerSmith kanske är sämre att lyssna på än folk som kan?
?????
Heretic skrev:
Men jag har tänkt att beställa nu, ska jag köpa ingredienserna som är på första post i denna tråd, eller ska jag ändra lite och köpa lite mindre eller mer av?
Åter igen, ditt recept är bra förutom en skrikande brist på humle sent i koket (inklusive torrhumling). Men jag börjar tvivla på att du faktiskt är förmögen att ta in goda råd.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Thomas Fransson skrev:Hur mycket humle man vill ha i sin pale ale är så klart upp till var och en.
Men skall man hårddra det en aning så är en amerikansk pale ale fortfarande en pale ale och inte en IPA.

Trenden med stor humlearom håller i sig samtidigt som alkoholstyrkan tenderar att minska.
I en pale ale som lirar i samma div som ex. Sierra nevada är bittergiva plus 30-40g vid kokslut och samma mängd torrhumle fullt tillräckligt enligt mig.
Men det förutsätter så klart att man är ute efter ett mer balanserat öl än ett som mest är humledrivet.

Jag börjar nog bli gammal som tycker att det då och då kan vara trevlig att känna maltsmak också ;)
Lycka till med bryggningen.
Det är ju ungefär det här som jag och peepz har propagerat för, men trådstartaren verkar ju ha väldigt svårt att ta in vad vi skriver.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Liksom de förslag till förändring du har fått.
Alltså BeerSmith säger att det där är bra humle för receptet. Vill även notera att det är lite förmycket humle också.
Kanske, man måste inte torrhumla en APA, men oftast gör man det.
Jag tänker göra det.

?????
BeerSmith är ett receptprogram som granskar receptet.

Å
ter igen, ditt recept är bra förutom en skrikande brist på humle sent i koket (inklusive torrhumling). Men jag börjar tvivla på att du faktiskt är förmögen att ta in goda råd.
Så hur mycket hummle tycker du att jag ska ta?
Ska jag ta så här:

* 15g Centennial 10,0% 30 min
* 15g Centennial 10,0% 15 min

torrhumling med 25 g
Totalt: 100g :D
Eller:

torrhumling med 20 g
Totalt: 100g :D
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Heretic skrev: Alltså BeerSmith säger att det där är bra humle för receptet. Vill även notera att det är lite förmycket humle också.
Nej, BeerSmith säger att ditt recept har en korrekt beska för ölstilen. Men humle ger även aromer, och det säger BeerSmith ingenting om.
BeerSmith är ett receptprogram som granskar receptet.
Bara med avseende på vissa nyckeltal, såsom beska (IBU) mörkhetsgrad (SRM), samt vörtsyrka (SG). Det säger inget om vilka aromer ditt öl kommer ha.
Så hur mycket hummle tycker du att jag ska ta?
Det var ju ingen väsentlig skillnad mellan förslagen, så det är hugget som stucket. Båda förslagen kommer fungera bra. Ta det som ger den beska du vill ha.

Att förstå skillnaden mellan humlebeska och humlearom är basalt, så det känns som om du behöver läsa på lite för att kunna föra en meningsfull diskussion här. Kolla in BryggWikin exempelvis, eller köp en bra grundbok i bryggning, t.ex. "How to brew" av John Palmer.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Heretic skrev: Enligt BeerSmith ska procenten ligga på 6,1%, men vi kan säga 6%, vilket är 0,3% för mycket, men det ska nog inte spela någon roll?
En grundfråga är väl varför du brygger den, är det för att den skall vara typriktig, ex vill du tävla med den i SM?

En annan är om du brygger den främst för att du kommer att tycka om den?

Personligen tycker jag att Centennial fungerar skapligt bra som "single hop", men har du testat någon själv med den humlen så du vet att du gillar det?
Jag brukar gilla öl med lite olika humletyper i sig mer än signle hop-varianter, men det är som så mycket annat rent personligt.

En annan personlig sak för mig för en APA är att jag gärna har lite lägre alkoholhalt, dels för att kunna dricka fler men också för att jag gillar lite mer drickbarhet och en alkohol som inte sticker ut. Skall du dessutom tävla med den bör du inte tänja gränserna för alkoholhalten då du kanske inte kan lämna in den till SM ifall du inte håller dig inom definitionen.

Mitt förslag är att helt enkelt testa brygga ditt recept och fundera sedan på vad du är nöjd med samt vad du skulle vilja ändra på.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Jag brygger endast för godhetens skull och för att det är kul :)
Själv så gillar jag när det närmar sig 6% i styrka. Det är en kraftig smak enligt mig.

Jag har smakat en APA öl som innehåller den humle och jag gillar den starkt :)

Men jag tror jag kör på detta recept nu.
* 0,50 kg Flingor 1 SRM
* Jäst American Ale WL 1056 (jäsa vid 20 grader C)

torrhumling med 20 g
Totalt: 100g humle
http://shop.humle.se/se/art/centennial- ... -100-g.php # Centennial pellets, 2010, 10,0%, 100 g 69 kr
http://shop.humle.se/se/art/pale-ale-ma ... l-5-kg.php # pale ale malt (Weyermann®), hel, 5 kg 99 kr
http://shop.humle.se/se/art/pale-ale-ma ... l-1-kg.php # pale ale malt (Weyermann®), hel, 1 kg 29 kr
http://shop.humle.se/se/art/kornflingor ... l-1-kg.php # kornflingor (Thomas Fawcett), hel, 1 kg 31 kr
http://shop.humle.se/se/art/carahell-weyermann-1-kg.php # Carahell® (Weyermann®), hel, 1 kg 29 kr
http://shop.humle.se/se/art/american-al ... ivator.php # American Ale II jäst (Brewer's Choice 1272 Activator) 79 kr

461,00 kr med frakt. Frakten blev dyr helt plötsligt. Förr var den på 69 kr, nu 125 kr.

Då har jag två frågor:
1. Karamellmalten, är den bra? Det skulle vara något med 30, men jag tog EBC 20-30. Ska jag ta en annan karamellmalt istället eller är denna bra?
2. Ska jag använda mig av irish moss? Jag har det, men vet ej om det är bra för denna typ av öl?
Skriv svar