Hej allesammans!
Nu är det så att jag hade tänkt brygga min egen öl som projektarbete.
Jag är helt och hållet en novis inom detta ämne men har försökt söka runt lite om hur man går tillväga.
Jag fann mycket information där ute om olika jäst, malter etc och känner mig mest lite förvirrad över allt detta . Sen så hittade jag "Cooper's DIY Kit" där det verkar följa med allt vad man behöver som nybörjare. Men är det så enkelt ?
Om jag nu ska brygga min egna öl hemma vill jag gärna ha en lager kan jag ju också säga.
Om man jämför denna Cooper's DIY Kit med ett hemmagjort "kit". Vad tror ni är den stora skillnaden? Om man bortser från priset som är större för Coopers kit.
Jag funderar även på om man vill göra framtida satser så är verkar det värt att investera i ett Cooper kit om man är intresserad av deras andra bryggsatser?
Om man nu skulle gå den egenhändiga vägen och tillverka sitt egna lilla "kit" hur borde detta se ut och vart kan man få tag på allt? Har tex ÖoB jäshinkar, jäsrör, hävert etc? Vill gärna kunna och och köpa allting så fort som möjligt så vore trevligt om det fanns i fysiska butiker istället för beställa över internet.
Om jag är ute efter en lager (helst lite mörkare) vad borde jag köpa för jäst/malt etc till detta ändamål? Finns det någon butik i Stockholm som säljer allt detta?
Tackar på förhand för all hjälp jag kan få!
Coopers DIY
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Coopers DIY
jag är oxå nybörjar och jag kollade även jag på att köpa allt löst första gånge, det hade blivit billigare men valde endå att beställa ett kit. Anledningen var då att vet med säkerthet att man får med allt som behövs för första bryggningen. Man vill ju inte står där på bryggdagen eller tappningsdagen och inse att man glömt något.
Trots att det var dyrare så är jag riktigt nöjd med mitt köp och har efter detta läst på mig i och köpt på mig mer utrustning och utvecklat min bryggning.
Så mitt tips även om jag också är en nybörjare är att coopers kit är ett bra alternativ.
Trots att det var dyrare så är jag riktigt nöjd med mitt köp och har efter detta läst på mig i och köpt på mig mer utrustning och utvecklat min bryggning.
Så mitt tips även om jag också är en nybörjare är att coopers kit är ett bra alternativ.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Hej Gurkmeja och välkommen till ölbryggningens värld!
Har du kollat på http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=5803 och http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=6730 som start?
Har du kollat på http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=5803 och http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=6730 som start?
My hope is hops
(snabela) Fredrik Almgren
Tack så mycket för infon! Uppskattar verkligen.
Jag har då lagt ner tanken på cooper's DIY kitet och tänker istället köpa mitt eget.
Vad jag hade tänkt göra är en "Cooper +" om man kan kalla det så. Cooper sats + bättre jäst och DME. Nu har jag några frågor angående detta.
Mitt "recept":
Coopers english bitter (älskar english bitter, hehe)
S-04 jäst. Ska man ha ett eller två paket om 11.5g?
En spraymalt, men vad ska man ha? Ljus, mörk, mellan? Och till hur mycket?
Jag undrar även vart i Stockholm man kan få tag på jäshinkar, jösrör och sånt? Jag har kollat ÖoB samt Coop (och flera större matvarukedjor) men hittar inget. Jag vet att man kan beställa från PGW och liknande sidor, men finns det ingen fysisk butik i Stockholm där man kan köpa detta? Och helst inte för en alltför stor peng.
MVH
Gustav
Tack så mycket för infon! Uppskattar verkligen.
Jag har då lagt ner tanken på cooper's DIY kitet och tänker istället köpa mitt eget.
Vad jag hade tänkt göra är en "Cooper +" om man kan kalla det så. Cooper sats + bättre jäst och DME. Nu har jag några frågor angående detta.
Mitt "recept":
Coopers english bitter (älskar english bitter, hehe)
S-04 jäst. Ska man ha ett eller två paket om 11.5g?
En spraymalt, men vad ska man ha? Ljus, mörk, mellan? Och till hur mycket?
Jag undrar även vart i Stockholm man kan få tag på jäshinkar, jösrör och sånt? Jag har kollat ÖoB samt Coop (och flera större matvarukedjor) men hittar inget. Jag vet att man kan beställa från PGW och liknande sidor, men finns det ingen fysisk butik i Stockholm där man kan köpa detta? Och helst inte för en alltför stor peng.
MVH
Gustav