Pale Ale Recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

edde
Delmäskare
Delmäskare

Pale Ale Recept

Inlägg av edde »

Hej!
Tänkte brygga en pale ale, vad tror ni om det här receptet?

25 liters recept

5 kg palealemalt
0,5 kg cara blond 20

Cascade
East Kent Golding
Fuggles

Är inte så kunnig när det gäller humle. Har även amarillo humle hemma.
Min förra ale gjorde jag enligt humlegårdens recept "Prime Minister's Pale Ale" med bara east kent golding,
och det e min bästa öl hitills. Tips och annat angående "humlingen", vilken ordning de ska tillsättas och vilken ibu jag ska satsa på uppskattas:)!
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Pale Ale Recept

Inlägg av Mattias »

Jag använder Cascade (torrhumlar) till mina APA's (American Pale Ale) och då använder jag en amerikansk jäst.
Fuggles och EKG använder jag till mina Engelska ales med en engelsk jäst.

Pesonligen föredrar jag APA så jag hade använt Amarillon som bitterhumle (60min kok) och torrhumlat med 1.5gram/liter Cascade 5-7 dagar innan kapsylering/fat. Hade dock föredragit en annan bitterhumle är inget stort fan av Amarillon. Jäst hade jag valt American Ale II.

Om du inte använder Beersmith 2 så rekommenderar jag att du testar den programvaran kostar inte mycket om du köper från maltmagnus eller humlegården. Den går att ladda ner från deras hemsida och du kan testa den i 21 dagar gratis. http://www.beersmith.com/

Lycka till
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Pale Ale Recept

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Att blanda EKG, Fuggle och Cascade i en pale ale har jag fantastiskt goda erfarenheter av, go for it!
Skriv svar