Om mäskschemat ser ut så här:
Proteinrast 55C 30 min
Försockringsrast 68C 60min
Utmäskning, 75C 10min
Och jag har endast en kylväska att tillgå. Kan jag först köra 2,5L/KG på en viss temp för rast #1, sen efter 30 min fylla på med varmare vatten för att komma upp i 68C osv för varje steg? Isåfall får man hälla på små mängder med kokande vatten för att hålla volymen under 3,5L/kg malt? Kan man med någon enkel formel räkna ut hur mycket 100C vatten man ska slå i sitt mäskkärl för att uppnå önskad temp?
Några frågor om stegmäskning.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Några frågor om stegmäskning.
Hej
Först kan man fråga sig om du verkligen behöver en proteinrast.
Det beror mer på vilken sorts malt du använder än receptet på ölen.
Om du inte har haft problem med grumligt öl så rekommenderar jag att du skippar protein rasten.
Men om du ändå vill köra med proteinrast på detta sätt.
Det kommer att bli mycket vatten.
Jag föreslår att mäska in med 1,8 liter per kg, egentligen så tjockt som möjligt fast all malt våt.
30 min proteinrast är länge.
Jag tror du kommer att få dåligt skum med 30 min rast kör på 10 min istället.
Jag kommer inte ihåg formeln för att räkna på tempökning per varmt vatten.
Ladda ner beer smith. under tool finns strike/infusion temp.
Åtminstone ver 1,4 hade en månads prov tid, (sedan får man ställa om klockan eller betala)
/Kjell
Först kan man fråga sig om du verkligen behöver en proteinrast.
Det beror mer på vilken sorts malt du använder än receptet på ölen.
Om du inte har haft problem med grumligt öl så rekommenderar jag att du skippar protein rasten.
Men om du ändå vill köra med proteinrast på detta sätt.
Det kommer att bli mycket vatten.
Jag föreslår att mäska in med 1,8 liter per kg, egentligen så tjockt som möjligt fast all malt våt.
30 min proteinrast är länge.
Jag tror du kommer att få dåligt skum med 30 min rast kör på 10 min istället.
Jag kommer inte ihåg formeln för att räkna på tempökning per varmt vatten.
Ladda ner beer smith. under tool finns strike/infusion temp.
Åtminstone ver 1,4 hade en månads prov tid, (sedan får man ställa om klockan eller betala)
/Kjell
- assistredo
- Maltrostare

Re: Några frågor om stegmäskning.
Ett sätt att komma runt det här med att det kan krävas lite för mycket vatten på slutet är att mäska ut med en dekoktion. Här gäller det ju inte heller att pricka rätt exakt på en viss temperatur utan mera att komma över 75 grader. Man behöver då inte heller börja med så tjock mäsk. Man kan då helt enkelt värma upp ungefär hälften av mäsken till kokning och sedan tillsätta den till den andra hälften igen. Det brukar hamna rätt så bra. Det kräver i och för sig att man har ett tillräckligt stort kokkärl att göra det i. Det är något som jag har använt mig av rätt så ofta. Jag mäskar också i kylväska.
Programmet ProMash som finns i en gratisversion finns fortfarande att ladda ner på nätet trots att det inte uppdaterats sedan 2003. Men det fungerar bra för mig - bl.a. för bestämmande av inmäskningstemperaturer och infusioner samt humledosering.
Programmet ProMash som finns i en gratisversion finns fortfarande att ladda ner på nätet trots att det inte uppdaterats sedan 2003. Men det fungerar bra för mig - bl.a. för bestämmande av inmäskningstemperaturer och infusioner samt humledosering.
Björn Petersson