Hej!
Jag har ett problem. Jag har bryggt två gånger nu och båda ölen har varit ok.
Men primningen är ett helvete. Det är nämligen så att när man öppnar flaskan så skummar det över ganska så ordentligt.
Jag hade ganska hög dosering vid första ölen. Och i andra ölen hade jag 5g/l men det skummar ändå över.
Nu har jag en cider som är färdig att primas och jag har ångest.
Jag skulle vilja be om era bästa knep
Sen undrar jag också hur mycket socker ni tycker jag ska köra?
Tack på förhand
Primning är inte så jävla lätt tydligen.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Primning är inte så jävla lätt tydligen.
Jag misstänker att ölet inte jäst ut helt när du buteljerar.
När du då tappar på flaska och primar så drar jäsningen igång ordentligt och du får för mycket kolsyra i flaskan.
Ett tips är att kyla flaskorna innan du öppnar. Trycket minskar då i flaskan och det skummar mindre.
Allmänt råd är att du ska låta ölet stå några dagar längre innan du tappar upp det.
Det bästa är att mäta hur mycket socker som är kvar (sk SG) med en hydrometer.
Har det stått på samma värde i tre dagar eller så, då kan man anta att det jäst klart.
Sjunker SG fortfarande så vänta några dagar till.
Cider ska stå ganska länge innan man tappar upp det så där tror jag att det är mindre risk för överdosering.
Men gör samma sak där, mät SG med några dagars mellanrum. När det inte minskar längre så är det färdigjäst.
När du då tappar på flaska och primar så drar jäsningen igång ordentligt och du får för mycket kolsyra i flaskan.
Ett tips är att kyla flaskorna innan du öppnar. Trycket minskar då i flaskan och det skummar mindre.
Allmänt råd är att du ska låta ölet stå några dagar längre innan du tappar upp det.
Det bästa är att mäta hur mycket socker som är kvar (sk SG) med en hydrometer.
Har det stått på samma värde i tre dagar eller så, då kan man anta att det jäst klart.
Sjunker SG fortfarande så vänta några dagar till.
Cider ska stå ganska länge innan man tappar upp det så där tror jag att det är mindre risk för överdosering.
Men gör samma sak där, mät SG med några dagars mellanrum. När det inte minskar längre så är det färdigjäst.
Härliga tider, strålande tider 
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Kan intyga detta. Jag gjorde i den grå forntiden en cider på en sats, och gjorde misstaget att buteljera alldeles för tidigt (otålig som man var). Den jäste på samma sätt i dagar, ungefär två "plopp" i minuten i jäsröret, och efter nästan två veckor tröttnade jag, och flaskade.Kenneth skrev:...Cider ska stå ganska länge innan man tappar upp det så där tror jag att det är mindre risk för överdosering.
Fick ett akut samtal från sambon på jobbet efter ett par dagar, kriget hade brutit ut i det skåp där flaskorna stod. Flera av flaskorna hade helt sonika exploderat och flera stod och liksom vibrerade.
Jag fick öppna alla kapsyler och cidern stod som en kvast ur flaskorna. Besviken slog jag ihop resterna i ett fåtal flaskor och kapsylerade om. Den cider som var kvar blev dock väldigt god!
Kontentan är dock att man ska vänta ut cider, och mäta SG för att vara på den säkra sidan.
En vanlig förekommande orsak till att ölen inte är utjäst vid tappningen är om man använder för lite jäst. Tar det för lång tid så syns ingen aktivitet och kan man tro att ölen är färdig. Har man tillräckligt med jäst ska ölen vara helt utjäst på en vecka. Låt det sedan stå en vecka till och du kan vara rätt säker att den är ok att tappa. Densitetsmätningar är också bra. Har ölen samma densitet sam för 3 dagar sedan har jästen gjort sitt. En bra kalkylator för hur mycket jäst man behöver hittar man på www.mrmalty.com. Leta efter pitching rate calculator.
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Utöver risken för att dina öl inte varit helt utjästa vid flaskning kommer här ett par alternativa orsaker.
Fråga 1.
Hur beter sig ölet när du öppnar en flaska, flyger kapsylen av med en kraftig smäll är väl att ta i, poff är kanske ett bättre ord.
Eller upplever du ingen större skillnad mellan din egen öl och en kommersiell?
Fråga 2.
Är det väldigt mycket kolsyra i ölet, mer än i en vanlig kommersiell öl?
Fråga 3.
Hur rengör och desinficerar du dina flaskor, har du koll på saneringsbiten, exponerar inte ölet för omgivningen utan har det alltid under lock?
Fråga 4.
Det skummar över, är det så att ölet/skummet liksom fortsätter skumma tills flaskan nästan är tom?
Det finns ett fenomen som kallas för gushing, eller att en öl kan vara en "gusher" /"gusher infection"
Som namnet "gusher infection" antyder så handlar det ofta då om en infektion som orsakar fenomenet.
Bild på en "gusher"

Och eftersom vi lever i den digitala världen vi gör så länkar jag även till två videoklipp på "gushers"
http://www.youtube.com/watch?v=_rAqC2V8oNw
http://www.youtube.com/watch?v=ESF7C8rbm2Q
Fråga 5.
Är det genomgående i alla flaskor eller varierar det?
Om priminglösningen inte är ordentligt uppblandad så kan vissa flaskor får mer och andra mindre eller inget alls.
l
Fråga 1.
Hur beter sig ölet när du öppnar en flaska, flyger kapsylen av med en kraftig smäll är väl att ta i, poff är kanske ett bättre ord.
Eller upplever du ingen större skillnad mellan din egen öl och en kommersiell?
Fråga 2.
Är det väldigt mycket kolsyra i ölet, mer än i en vanlig kommersiell öl?
Fråga 3.
Hur rengör och desinficerar du dina flaskor, har du koll på saneringsbiten, exponerar inte ölet för omgivningen utan har det alltid under lock?
Fråga 4.
Det skummar över, är det så att ölet/skummet liksom fortsätter skumma tills flaskan nästan är tom?
Det finns ett fenomen som kallas för gushing, eller att en öl kan vara en "gusher" /"gusher infection"
Som namnet "gusher infection" antyder så handlar det ofta då om en infektion som orsakar fenomenet.
Bild på en "gusher"
Och eftersom vi lever i den digitala världen vi gör så länkar jag även till två videoklipp på "gushers"
http://www.youtube.com/watch?v=_rAqC2V8oNw
http://www.youtube.com/watch?v=ESF7C8rbm2Q
Fråga 5.
Är det genomgående i alla flaskor eller varierar det?
Om priminglösningen inte är ordentligt uppblandad så kan vissa flaskor får mer och andra mindre eller inget alls.
l
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Lyckades just rädda ett exemplar av vår första gusher-öl. (anledningen är förhoppningsvis att vi var för ivriga att flaska, vill inte kännas vid något slarv med hygienen)
Metod:
1. In i frysen - ju kallare dryck ju mer kolsyra kan den hålla, jag körde 40 minuter (från kylskåpskall) men det beror ju på frysen och flaskans form etc.
2. pys kapsylen lite, och sedan lite och sedan lite till
3. ställ glaset i vasken och häll upp ölet (lite söl får man räkna med)
4. enjoy (du har kanske just räddat 20 liter öl från vasken)
Mellan 3 och 4 bör man tina (ölet till god dricktemperatur ), torka av glaset (finns risk för att det är kladdigt) och som Darren säger "Give it a whirl" (i det här fallet för att få ut lite onödig kolsyra)
Metod:
1. In i frysen - ju kallare dryck ju mer kolsyra kan den hålla, jag körde 40 minuter (från kylskåpskall) men det beror ju på frysen och flaskans form etc.
2. pys kapsylen lite, och sedan lite och sedan lite till
3. ställ glaset i vasken och häll upp ölet (lite söl får man räkna med)
4. enjoy (du har kanske just räddat 20 liter öl från vasken)
Mellan 3 och 4 bör man tina (ölet till god dricktemperatur ), torka av glaset (finns risk för att det är kladdigt) och som Darren säger "Give it a whirl" (i det här fallet för att få ut lite onödig kolsyra)