Humleknoppar - vårtecken!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Humleknoppar - vårtecken!
Jag försökte odla humle i stora krukor eller snarare små tunnor på min balkong förra året. Köpte två olika dvärgvarianter - Prima Donna och Golden Tassels - från den engelska sajten aplus hops (sajten verkar för tillfället vara hackad av ett Indonesiskt hackerteam?!? Nåja. Här finns en länk som beskriver de bägge sorterna).
Framemot augusti hade de växt upp till sin fulla längd (ca 3 m) och jag inväntade nån slags blomning eller så, men dessvärre blev det intet därav.
Däremot verkade den ena plantan få nåt svart mögel eller liknande på bladen och skrumpnade ihop. Den andra plantan fick istället nåt vitt mögel och skrumpnade också. Ingen succé direkt, alltså.
Lite besviken lät jag allt bara stå som det var över denna vargavinter, men för ett par tre veckor sen återfick jag hopp om livet. Rensade ner alla gamla stänglar och förtorkade löv, klippte av en decimeter ovanför marknivå (på blomsterhandlarens inrådan, då hon var lite osäker huruvida humlen sätter skott på de årsgamla grenarna eller ej. Det gör dom nog INTE.), och toppdressade med en påse ny jord som delades mellan tunnorna.
Senaste veckorna har jag börjat vattna så smått med lite växtnäring och solen har börjat värma på min söderbalkong. I går noterade jag att Golden Tassels kommer starkt, det skjuter upp ett halvdussin lilaröda knoppar genom den nya jorden!
Har också läst att man inte ska förvänta sig nån skörd alls det första året, då humlen är alltför upptagen med att utveckla sitt rotsystem då. Vi får väl se om den orkar prestera något detta år, och framför allt om det vita/svarta möglet återkommer... Håller tummarna!
Om någon har några bra tips på hur man kan förebygga/undvika bladsjukdomar på humle (speciellt då dvärghumle av ovan nämnda sorter) så vore det välkommet!
Framemot augusti hade de växt upp till sin fulla längd (ca 3 m) och jag inväntade nån slags blomning eller så, men dessvärre blev det intet därav.
Däremot verkade den ena plantan få nåt svart mögel eller liknande på bladen och skrumpnade ihop. Den andra plantan fick istället nåt vitt mögel och skrumpnade också. Ingen succé direkt, alltså.
Lite besviken lät jag allt bara stå som det var över denna vargavinter, men för ett par tre veckor sen återfick jag hopp om livet. Rensade ner alla gamla stänglar och förtorkade löv, klippte av en decimeter ovanför marknivå (på blomsterhandlarens inrådan, då hon var lite osäker huruvida humlen sätter skott på de årsgamla grenarna eller ej. Det gör dom nog INTE.), och toppdressade med en påse ny jord som delades mellan tunnorna.
Senaste veckorna har jag börjat vattna så smått med lite växtnäring och solen har börjat värma på min söderbalkong. I går noterade jag att Golden Tassels kommer starkt, det skjuter upp ett halvdussin lilaröda knoppar genom den nya jorden!
Har också läst att man inte ska förvänta sig nån skörd alls det första året, då humlen är alltför upptagen med att utveckla sitt rotsystem då. Vi får väl se om den orkar prestera något detta år, och framför allt om det vita/svarta möglet återkommer... Håller tummarna!
Om någon har några bra tips på hur man kan förebygga/undvika bladsjukdomar på humle (speciellt då dvärghumle av ovan nämnda sorter) så vore det välkommet!
- assistredo
- Maltrostare

Re: Humleknoppar - vårtecken!
Allt ovan jord på humlen vissnar ner på hösten. På våren kommer nya skott från rotstockarna (rhizomerna) under jord. Eftersom du har haft angrepp av troligen svampsjukdomar är det viktigt att du tar bort så mycket som möjligt av det gamla nedvissnade och helst bränner det. Olika sorter kan vara olika känsliga för sjukdomar.
Björn Petersson
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Kul, jag har nyligen själv beställt båda sorterna. Fick leta efter inköpsplats då Aplus låg nere.
http://tomatoseedsuk.co.uk/dwarf-hop-shop.php
Har en okänd humle som far gav mig förra hösten, han visste inte om den gav kottar eller inte, men jag såg att den var på gång nu så då blev jag sugen på mer.
http://tomatoseedsuk.co.uk/dwarf-hop-shop.php
Har en okänd humle som far gav mig förra hösten, han visste inte om den gav kottar eller inte, men jag såg att den var på gång nu så då blev jag sugen på mer.
/Eric
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Humlen kom igår, dock var plantorna i dåligt skick.
Bladen började påminna lite om sallad som börjar ruttna i kylskåpet.
Möjligt att deras förpackning är för lufttät. Ahops ide med att bara skicka rötter som ska planteras kanske inte är så dumt?
Jag planterade iallafall mina plantor och hoppas på det bästa.
Givetvis kom frost i natt som bonus.
Bladen började påminna lite om sallad som börjar ruttna i kylskåpet.
Möjligt att deras förpackning är för lufttät. Ahops ide med att bara skicka rötter som ska planteras kanske inte är så dumt?
Jag planterade iallafall mina plantor och hoppas på det bästa.
Givetvis kom frost i natt som bonus.
/Eric
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Min Golden Tassles har kommit riktigt fint, kanske en trettio centimeter och ett halvdussin skott.
Nu kom snön tillbaka, med hagel och frostvarning, men humlen står någorlunda skyddad på min balkong.
Prima Donna verkar tyvärr inte ha överlevt, inga knoppar eller nåt. Får ge den ett par veckor till, men det ser inte bra ut.
Dessvärre verkar även GT ha sina problem. Bladverket är ju mer gyllene på denna variant, men jag ser redan nu att ett par blad har vita fläckar som vittnar om nån slags angrepp. Insekter? Svamp? Angreppen ser ut som om bladen torkat ihop punktvis och blivit som papper i fläckar. Nån som vet vad man kan göra åt det?
Jag har rivit av ett par blad som såg mer angripna ut, men vill inte strippa ner hela plantan.
Nu kom snön tillbaka, med hagel och frostvarning, men humlen står någorlunda skyddad på min balkong.
Prima Donna verkar tyvärr inte ha överlevt, inga knoppar eller nåt. Får ge den ett par veckor till, men det ser inte bra ut.
Dessvärre verkar även GT ha sina problem. Bladverket är ju mer gyllene på denna variant, men jag ser redan nu att ett par blad har vita fläckar som vittnar om nån slags angrepp. Insekter? Svamp? Angreppen ser ut som om bladen torkat ihop punktvis och blivit som papper i fläckar. Nån som vet vad man kan göra åt det?
Jag har rivit av ett par blad som såg mer angripna ut, men vill inte strippa ner hela plantan.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Fortsätter att plocka bort blad som börjar att visa tecken på skador, och har också reducerat antalet stänglar till fem på min Golden Tassles. Den sticker iväg rätt bra nu, och har väl nått ca åttio centimeter på längsta stängeln. Prima Donna visar ännu inga tecken på liv. 
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Båda mina är nedvissnade totalt. Hoppas dock på att roten kanske kan återhämta sig..
Krukorna får stå året ut iallafall.
Krukorna får stå året ut iallafall.
/Eric
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Slutrapport:
Golden Tassle växte upp till en meter sen återkom det svarta möglet. Svärmor (som var vattningsansvarig en vecka) klippte ner den brutalt. Den återkom med fina gröna blad. Dessa fick också svart mögel. Jag låter allt stå f t. Snart skall jag klippa ner alltihop. Låter roten övervintra i krukan, för att till våren plantera ut den i trädgården nånstans. Ev kan jag dela på roten för att få två plantor.
Slutsats: Balkongodling kräver nog större krukor.
Golden Tassle växte upp till en meter sen återkom det svarta möglet. Svärmor (som var vattningsansvarig en vecka) klippte ner den brutalt. Den återkom med fina gröna blad. Dessa fick också svart mögel. Jag låter allt stå f t. Snart skall jag klippa ner alltihop. Låter roten övervintra i krukan, för att till våren plantera ut den i trädgården nånstans. Ev kan jag dela på roten för att få två plantor.
Slutsats: Balkongodling kräver nog större krukor.
Lite tips och råd om humleodling kan du hitta här
http://www.humle.se/library/hopgardening.html
Om du vill veta ännu mer rekommenderar jag boken "Homebrewers Garden"
http://shop.humle.se/se/art/homebrewers ... r-1998.php
Förutom kapitel om humleodling innehåller den även tips om andra kryddor, örter mm som man kan använda i ölbryggningen.
http://www.humle.se/library/hopgardening.html
Om du vill veta ännu mer rekommenderar jag boken "Homebrewers Garden"
http://shop.humle.se/se/art/homebrewers ... r-1998.php
Förutom kapitel om humleodling innehåller den även tips om andra kryddor, örter mm som man kan använda i ölbryggningen.
Härliga tider, strålande tider 
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Tack Kenneth!
Jag behöver uppenbarligen läsa på...
Jag behöver uppenbarligen läsa på...