Förvaring av Malt och jäst

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Förvaring av Malt och jäst

Inlägg av octavianus »

Går det att förvara okrossad malt och torrjäst i minusgrader? För just nu har jag det på vinden, och snart blir det under nollan där, så undrar om jag måste ta in grejerna eller om de kan vara kvar.
Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Förvaring av Malt och jäst

Inlägg av larslind »

Bra fråga
Jästen mår nog inte så bra . Malten ? nog lätt att när du tinar malten att de blir fuktigt av kondens mm.
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av octavianus »

hmm, okej. Jästen är ju inga problem, den tar inte så mycket plats och får nog åka in i frysen. Malten är det värre med, den tar ju lite mer plats.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

octavianus skrev:hmm, okej. Jästen är ju inga problem, den tar inte så mycket plats och får nog åka in i frysen.
Du menar kylen? Frysen mår den verkligen inte så bra av.
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av octavianus »

ja såklart kylen, jag skrev fel. Men har fortfarande problem med malten, det börjar bli frost på natten så snart kan den inte vara kvar på vinden längre om jag inte kan ha den i minusgrader.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Intressant, har aldrig funderat på det. Har svårt att tro att någonting dåligt skulle hända bara för att temperaturen trillade under nollan, längre hållbarhet kommer du i alla fall få. I och med att mältningsprocessen är avslutad och kornet i princip bara består av stärkelse. Och enzymerna är ju där förstås, men efter att ha googlat hittade jag följande (med tillhörande källhänvisning!)
There is no permanent effect on enzyme function as a result of freezing, explain Dr. A. Meijer and colleagues in a 1977 article in "Histochemistry and Cell Biology."
Eventuellt påverkas strukturen på skalen vilket i sin tur skulle kunna påverka lakningen, men det torde vara ett mindre problem.
Think globally. Drink locally.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Det är möjligt att själva frysandet inte är något stort problem.
Men om man jämför med t.ex humle så är det en fördel att hålla den fryst.
Dock lär det vara bättre att hålla den i rumstemp jämfört med att tina o frysa om vartannat.
Jag antar att det är fallet på din vind?

/Kjell
octavianus
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av octavianus »

Skönt med bra svar, så slipper jag magsår. Men det e klart nu innan vintern kommer så är det ju som bersabira säger, att det blir minus och plus om vart annat. Så jag får kanske ta in det. Tror dock det mesta kommer gå åt inom någon månad, då det här med ölbryggning är jädrigt skoj.
Skriv svar