Jag går i tankarna att göra en choklad stout. Eftersom jag är ny på det här så tänkte jag att man kunde få lite feedback på receptet. Jag har låtit mig inspireras av receptet "Dancer in the dark extra stout". Med utgång från den tänkte jag få till en choklad stout. Som jag tänker mig den ska den smaka en hel del choklad och har ganska stor kropp, fyllig.
Receptet är som följer:
Pilzner Malt 80%
Mörk karamellmalt 7%
Choklad Malt 10%
Rostat korn 3%
Sen mäskar jag vid ca 68 grader i 90 minuter.
I koket har jag i chinook vid 60min för att få IBU ca 30.
Vad tror ni om det. Kommer det bli en god chokladsmakande stout med stor kropp. Något ni skulle ändra på?
Choklad stout
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Choklad stout
Hej
Jag kanske hade använt Pale malt, men det blir givetvis bra med pilsnermalt oxså. Resten verkar helt ok. Nu blev jag sugen, skall i dagarna göra en stout, tror jag snor ditt recept
Bo
Jag kanske hade använt Pale malt, men det blir givetvis bra med pilsnermalt oxså. Resten verkar helt ok. Nu blev jag sugen, skall i dagarna göra en stout, tror jag snor ditt recept
Bo
-
octavianus
- Delmäskare

Anledningen till Pilzner malt är att jag köpte en 25kg säck med det som passar bra till de andra ölen jag ska göra.
Men vore superkul om du snor receptet och då kanske gör den på pale malt istället. Du får bara sno det om du visar en redogörelse om hur du gjorde och hur resultatet blev. Så gör jag det samma.
Men vore superkul om du snor receptet och då kanske gör den på pale malt istället. Du får bara sno det om du visar en redogörelse om hur du gjorde och hur resultatet blev. Så gör jag det samma.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Hej!
Receptet ser bra ut och ölet blir säkert gott. Mn det blir en ganska vanlig porter.
Om jag fattar dina rader rätt vill du ha ett fylligt öl med mycket chokladsmak. Öka då karamellmalten ytterligare, upp till 10% och öka även chokladmalten upp till 15%, och skippa det rostade kornet.
Sänk också mäsktemperaturen, så att du inte får ett sötsliskigt öl, jag föreslår 64-65 grader.
Jag lovar - det funkar
Receptet ser bra ut och ölet blir säkert gott. Mn det blir en ganska vanlig porter.
Om jag fattar dina rader rätt vill du ha ett fylligt öl med mycket chokladsmak. Öka då karamellmalten ytterligare, upp till 10% och öka även chokladmalten upp till 15%, och skippa det rostade kornet.
Sänk också mäsktemperaturen, så att du inte får ett sötsliskigt öl, jag föreslår 64-65 grader.
Jag lovar - det funkar
-
octavianus
- Delmäskare

Tyvärr så är ölen redan bryggd. Det blev dock 84% pilzner malt, 4% karamellmalt 10% chokladmalt och 2% rostat korn. Mäskade vid 68°C.
Vi får väll se, en sötsliskig porter är ju också god (eller tja, kanske inte om den är sötsliskig). Blir den här inget bra så vet jag ju åt vilket håll jag ska göra nästa gång. Jag får återkomma med resultatet.
Vi får väll se, en sötsliskig porter är ju också god (eller tja, kanske inte om den är sötsliskig). Blir den här inget bra så vet jag ju åt vilket håll jag ska göra nästa gång. Jag får återkomma med resultatet.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt: