efficiency?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Åsundensbryggeri
- Helmaltsbryggare

efficiency?
Jag använder ett program som heter brewmate och där finns något som heter efficiency på svenska betyder det verkningsgrad nu undrar jag hur man ökar den när man mäskar jag kommer bara upp i 40 procent ungefär
Re: efficiency?
Några allmänna tips.
Mäskning
Förläng mäsktiden.
Höj mäsktemperaturen till 78ºC på slutet av mäskningen.
Lakning
Nu vet jag inte vilken typ av lakning du använder.
Generellt så har man sämre utbyte (verkningsgrad) av malten om man satslakar (batch sparging) kontra flödeslakning.
Framförallt gäller det att inte låta lakvattnet rinna igenom mäsken för fort.
Då hinner inte lakvattnet ta med sig sockret.
Lakvatten temperatur.
För kallt lakvatten ger sämre utbyte. Men undvik att ha för varmt lakvatten då det kan laka ur garvämnen (tanniner)
Lagom temp på lakvattnet är c:a 78ºC
En annan sak att tänka på är att inte sluta laka för tidigt.
Jag brukar laka ut c:a 20-25% extra vört än min målvolym. Under koket dunstar det bort i alla fall.
Säg att du vill få ut 20 liter färdig vört, då bör du laka ut cirka 24-25 liter.
Mäskning
Förläng mäsktiden.
Höj mäsktemperaturen till 78ºC på slutet av mäskningen.
Lakning
Nu vet jag inte vilken typ av lakning du använder.
Generellt så har man sämre utbyte (verkningsgrad) av malten om man satslakar (batch sparging) kontra flödeslakning.
Framförallt gäller det att inte låta lakvattnet rinna igenom mäsken för fort.
Då hinner inte lakvattnet ta med sig sockret.
Lakvatten temperatur.
För kallt lakvatten ger sämre utbyte. Men undvik att ha för varmt lakvatten då det kan laka ur garvämnen (tanniner)
Lagom temp på lakvattnet är c:a 78ºC
En annan sak att tänka på är att inte sluta laka för tidigt.
Jag brukar laka ut c:a 20-25% extra vört än min målvolym. Under koket dunstar det bort i alla fall.
Säg att du vill få ut 20 liter färdig vört, då bör du laka ut cirka 24-25 liter.
Härliga tider, strålande tider