Spraymalts frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Pejjo
Nybryggare
Nybryggare

Spraymalts frågor

Inlägg av Pejjo »

Några frågor angående spraymalts bryggning

1) Hur mycket "socker" är det i 1kg spraymalt?
Jag undrar m.a.o vilket förväntat Oechsle värde jag får vid spädning i en viss mängd vatten.

2) Måste jag koka spraymalten?
Söt-vört vid all-grain bryggning skall ju kokas för att: steriliseras, reduceras, bli av med proteiner, mm.
Men kan jag skippa detta helt eller delvis vid extrakt bryggning?

3) Humle givorna
Humlen absorberar ganska mkt vört, och eftersom min vört kommer vara mkt tjock/sockrig då jag kommer att späda senare i jäskärlet, så vill jag minska detta så så mkt som möjlgt.
Frågan är ifall jag kan koka humlen separat i vatten och tillsätta detta i jäskärlet? Eller finns det en vits med att koka humlen tilsammans med vörten?

Tack på förhand
/Peter
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Spraymalts frågor

Inlägg av Mattias »

Pejjo skrev:Några frågor angående spraymalts bryggning

Jag undrar m.a.o vilket förväntat Oechsle värde jag får vid spädning i en viss mängd vatten.
1g socker = 1,33g Spraymalt (DME).

Mängd socker, styrka
250g 3,2-3,5%
500g 3,7-4,0%
750g 4,2-4,5% (ca 1000g DME)
1000g 4,6-4,9% (ca 1300g DME)
1500g DME 4,9-5,3%
2000g DME 6,0-6,3%
Pejjo skrev:2) Måste jag koka spraymalten?
Söt-vört vid all-grain bryggning skall ju kokas för att: steriliseras, reduceras, bli av med proteiner, mm.
Har aldrig använt spraymalt mer än till förkultur har dock för mig att man bara kan koka upp, skumma av och det är klart för kylning/jäsning.
Pejjo skrev: 3) Humle givorna
Humlen absorberar ganska mkt vört, och eftersom min vört kommer vara mkt tjock/sockrig då jag kommer att späda senare i jäskärlet, så vill jag minska detta så så mkt som möjlgt.
Frågan är ifall jag kan koka humlen separat i vatten och tillsätta detta i jäskärlet? Eller finns det en vits med att koka humlen tilsammans med vörten?
Du kan använda endast bitterhumlen i koket och torrhumla i sekundären alt torrhumla efter att det har jäst klart i primären. Har läst att man bör använda humlen i sitt kok och inte koka bredvid men minns inte varför :).
Pejjo
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Pejjo »

Tack för svaren

En följdfråga om hur skall jag tolka tabellen:
1g socker = 1,33g Spraymalt (DME).

Mängd socker, styrka
250g 3,2-3,5%
500g 3,7-4,0%
750g 4,2-4,5% (ca 1000g DME)
1000g 4,6-4,9% (ca 1300g DME)
1500g DME 4,9-5,3%
2000g DME 6,0-6,3%
Om jag använder 750g socker (eller 1000g DME) så hamnar jag på 4.2-4.5% alkoholstyrka.
Men för hur stor volym? Inte 750g socker per liter vatten hoppas jag :)
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

Pejjo skrev:Några frågor angående spraymalts bryggning

2) Måste jag koka spraymalten?

3) Humle givorna

Tack på förhand
/Peter
1. 1kg spraymalt ger ~370 oeschle pinnar (1370) i 1l vatten
2. Nej spraymalten behöver inte kokas.
3. Helt riktig iaktagelse, men koka aldrig humlen i rent vatten. Jag brukar ta till så mycket spraymalt
i koket så att jag får samma socker halt som beräknat FG. resten häller jag rakt ner i jäskärlet.
Skål
/Sb
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag blir lite osäker på vad ni menar.
Personligen kokar jag alltid allt som ska ner i jäshinken för att sterelisera.
DVS koka upp all maltextrakt.

Tänker du proppa in så mycket maltextrakt som möjligt till så lite vatten som möjligt och sedan koka med humle i en timme för att få beska?
Det blir då väldigt sött och därmed kommer det att bli svårt att kunna göra en bra beräkning av hur mycket humle som du behöver för att få önskad beska.
Att koka en supersöt vört/sirap i en timme kommer att ge en karamellig smak.
Jag tror du får bättre kvalite om du ökar upp kokvolymen!

/Kjell
Skriv svar