Varför brygga med Coopers-sats?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Varför brygga med Coopers-sats?
Har läst på en del om tips på hur man kan modifiera en Coopers-sats, men blir inte riktigt klok på varför det är en bra idé. Om man nu byter ut sockret mot maltextrakt, tillsätter egen humle och använder annan jäst vore det inte bättre att byta ut även maltextraktet från ölsatsen till maltextrakt?
Re: Varför brygga med Coopers-sats?
Visst kan du det men en extraktsats innehåller olika malter beroende på vilken typ av öl man vill brygga, även bitter humlen är inkluderad i dessa Coopers-satser.
Varför man köper en Coopers-sats är oftast för man inte känner till att man kan faktiskt brygga sitt eget öl från malt men även att man kanske inte har den utrustning/kunskap som behövs för att kunna göra öl, eller så har man inte tid att göra en vört och tar den snabba vägen istället. Denna guide är mycket bra och Weinerkeller förklarar också varför man inte ska använda socker osv..
Varför man köper en Coopers-sats är oftast för man inte känner till att man kan faktiskt brygga sitt eget öl från malt men även att man kanske inte har den utrustning/kunskap som behövs för att kunna göra öl, eller så har man inte tid att göra en vört och tar den snabba vägen istället. Denna guide är mycket bra och Weinerkeller förklarar också varför man inte ska använda socker osv..
Jag tror jag är med på det Weinerkeller förklarar och varför man ska modifiera en Coopers-sats, men jag förstår fortfarande inte finessen med att använda Coopers-satsen. Om man nu ändå gör en massa förändringar är det inte bättre (och billigare) att köra på bara spraytorkat maltextrakt? Om jag har tolkat tråden rätt är maltextraktet från Coopers-satsen det enda man använder.
Eller för att ställa upp det som två varianter:
1. Modifierad ölsats
* 1 Coopers-sats. Släng jästen
* jäst
* 1,5 kg spraytorkat maltextrakt
* humle
2. Enbart maltextrakt
* 3,5 kg (eller vad det nu blir) spraytorkat maltextrakt
* jäst
* humle
Borde inte alternativ 2 vara bättre, eller vad är det jag har missat?
Eller för att ställa upp det som två varianter:
1. Modifierad ölsats
* 1 Coopers-sats. Släng jästen
* jäst
* 1,5 kg spraytorkat maltextrakt
* humle
2. Enbart maltextrakt
* 3,5 kg (eller vad det nu blir) spraytorkat maltextrakt
* jäst
* humle
Borde inte alternativ 2 vara bättre, eller vad är det jag har missat?
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Tror att du har fattat fullkomligt rätt.
Som jag förstod det när jag började (och just HADE köpt en Coopers ölsats) så består en ölsats av:
Instruktioner (som ska slängas då de är felaktiga)
Jäst (som skall slängas då man inte kan garantera hur pass levande den är)
Extrakt (som ev. kan användas, men som KAN vara för gammal och oxiderad, MEN som har den fördelen att den är (alltför svagt iofs) humlad)
Bättre då att styra själv över resultatet, men det kräver att man sätter sig in lite bättre i maltsorter(äver torkade maltextrakt) och deras blandning, hur man kan smaksätta med humle (bitter-, smak och aromgivor) mm. Det kan också innebära lite investeringar i t ex en större (min 10l, rek 25-36l) gryta, då tanken är att man ska koka hela (eller så stor del som möjligt av) vörten, vilket inte "är nödvändigt" enligt ölsatsens instruktioner...
Som jag förstod det när jag började (och just HADE köpt en Coopers ölsats) så består en ölsats av:
Instruktioner (som ska slängas då de är felaktiga)
Jäst (som skall slängas då man inte kan garantera hur pass levande den är)
Extrakt (som ev. kan användas, men som KAN vara för gammal och oxiderad, MEN som har den fördelen att den är (alltför svagt iofs) humlad)
Bättre då att styra själv över resultatet, men det kräver att man sätter sig in lite bättre i maltsorter(äver torkade maltextrakt) och deras blandning, hur man kan smaksätta med humle (bitter-, smak och aromgivor) mm. Det kan också innebära lite investeringar i t ex en större (min 10l, rek 25-36l) gryta, då tanken är att man ska koka hela (eller så stor del som möjligt av) vörten, vilket inte "är nödvändigt" enligt ölsatsens instruktioner...
-
seriebryggaren
- Torrhumlare

Finessen är att handlarna ska tjäna pengar. Du har 100% rätt. Skippa satsen
och kör på extrakt.
och kör på extrakt.
Skål
/Sb
/Sb
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Anledningen till att använda sig av en ölsats, är som jag ser det att man kan brygga en viss öltyp utan att ha några stora kunskaper hur man ska gå till väga eller vilka ingredienser man ska mixa, i en ölsats så är ju allt sådant redan klart, sedan är det ju inga fel att piffa upp den med mer humle eller byta jäst.
Har man otur och får tag på en gammal ölsats så kan ju jästen såklart ha blivit dålig, men det står bäst före datum på dom och det avser jästen, även om bäst före har gått ut så är fortfarande extraktet ok, det är ju en helkonserv.
/Magnus
Har man otur och får tag på en gammal ölsats så kan ju jästen såklart ha blivit dålig, men det står bäst före datum på dom och det avser jästen, även om bäst före har gått ut så är fortfarande extraktet ok, det är ju en helkonserv.
/Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Jag har precis, för en vecka sedan för att vara exakt, inhandlat och kört igång två Coopers DIY satser. Den ena är lagern som följer med och den andra är TC Irish stout. Jag köpte Coopers just för att det framförallt verkar enkelt. Men även att jag kan slänga ihop en sats på under timmen var viktigt eftersom jag har två småttingar som springer runt här, skriker, skiter och sover sporadiskt.
Jag har letat efter en hobby länge nu och ramlade över denna(hembryggning) av en slump när jag youtubade helt andra saker.
Jag är medveten om att resultatet troligtvis inte blir lika bra som om man kör från grunden eller som köpeöl, men detta kändes som en lagom start. Jag kan ju alltid gå vidare härifrån till mer avancerade saker. Men då lära nog ungarna bli äldre och sova lite mer stabilt
Men som sagt, anledningen till att jag körde på Coopers var att det var enkelt, allt följde ju med, till och med flaskor. Det är inte alls tidskrävande och enligt en hel skrälldus med människor på interweb så KAN man få bra öl via satserna. Jag har väldigt lågt ställda förväntningar på dessa första försöken så allt annat än kattpiss på PET är great success.
Kan man använda hinken som följer med i nya coopers diy satsen när man går över på lite mer avancerad bryggning?
Oj vad långt det blev. Det hade kanske räckt att skriva "Jag kör coopers för det är enkelt och snabbt."
Jag är medveten om att resultatet troligtvis inte blir lika bra som om man kör från grunden eller som köpeöl, men detta kändes som en lagom start. Jag kan ju alltid gå vidare härifrån till mer avancerade saker. Men då lära nog ungarna bli äldre och sova lite mer stabilt
Men som sagt, anledningen till att jag körde på Coopers var att det var enkelt, allt följde ju med, till och med flaskor. Det är inte alls tidskrävande och enligt en hel skrälldus med människor på interweb så KAN man få bra öl via satserna. Jag har väldigt lågt ställda förväntningar på dessa första försöken så allt annat än kattpiss på PET är great success.
Kan man använda hinken som följer med i nya coopers diy satsen när man går över på lite mer avancerad bryggning?
Oj vad långt det blev. Det hade kanske räckt att skriva "Jag kör coopers för det är enkelt och snabbt."
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag brukar påstå att de flesta färdiga ölsatser är till för omkring 12 liter öl. För att det skall verka billigt så finns
det konstiga tipset att lägga i socker och göra 24 liter istället. Sedan finns då experttipset att hoppa över sockret
och ta maltextrakt istället.
Mitt förslag på riktigt enkelt tips är: Gör bara 12 liter öl eller köp 2 st ölsatser om du vill göra 24 liter. Jästen
kan du ju välja att ersätta iaf samt humla lite mer.
det konstiga tipset att lägga i socker och göra 24 liter istället. Sedan finns då experttipset att hoppa över sockret
och ta maltextrakt istället.
Mitt förslag på riktigt enkelt tips är: Gör bara 12 liter öl eller köp 2 st ölsatser om du vill göra 24 liter. Jästen
kan du ju välja att ersätta iaf samt humla lite mer.
My hope is hops
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Det tipset med vanligt socker är inget som Coopers själva rekommenderar.
Det som rekommenderas och kan även läsas i produkt beskrivningarn är att man tillsätter maltextrakt, torrt eller flytande, ibland till vissa öltyper maltextrakt i kombination med bryggsocker.
Tipset från min sida om man tänker sig att börja med en ölsats, läs produkt beskrivningen och köp till lämpligt malt extrakt.
När man sedan har blivit lite varm i kläderna så är ju tanken att man ska kunna köpa sin ölsats , kanske byta ut maltextraktet mot någon mörkare / ljusare variant.
Då har man genast en ny öl, nästa gång kanske man byter ut jästen, vipps en ny öl igen, gången efter kanske man kokar i lite humle i 10 min, en ny öl igen....
Sedan kanske man skippar ölsatsen och bara blandar ohumlat extrakt kokar i humle och väljer lämplig jäst, ny öl igen.
Sedan börjar man stöpa i lite riktig malt, ny öl igen....
Sedan kör man helmalt och använder extraktet som komplement för att få upp volymen, eller använder extrakt till förkultur.
Så jag skulle inte vilja säga att ölsatser är dåligt , kanske dyrt om man jämför med helmalt, men då får man ju tänka på att någon redan har gjort hela bryggningen åt en.
Och det går faktiskt tvärtemot vad många tror att få riktigt bra öl med en ölsats, om man bara vet vad man sysslar med och är noggrann.
/ Magnus
Det som rekommenderas och kan även läsas i produkt beskrivningarn är att man tillsätter maltextrakt, torrt eller flytande, ibland till vissa öltyper maltextrakt i kombination med bryggsocker.
Tipset från min sida om man tänker sig att börja med en ölsats, läs produkt beskrivningen och köp till lämpligt malt extrakt.
När man sedan har blivit lite varm i kläderna så är ju tanken att man ska kunna köpa sin ölsats , kanske byta ut maltextraktet mot någon mörkare / ljusare variant.
Då har man genast en ny öl, nästa gång kanske man byter ut jästen, vipps en ny öl igen, gången efter kanske man kokar i lite humle i 10 min, en ny öl igen....
Sedan kanske man skippar ölsatsen och bara blandar ohumlat extrakt kokar i humle och väljer lämplig jäst, ny öl igen.
Sedan börjar man stöpa i lite riktig malt, ny öl igen....
Sedan kör man helmalt och använder extraktet som komplement för att få upp volymen, eller använder extrakt till förkultur.
Så jag skulle inte vilja säga att ölsatser är dåligt , kanske dyrt om man jämför med helmalt, men då får man ju tänka på att någon redan har gjort hela bryggningen åt en.
Och det går faktiskt tvärtemot vad många tror att få riktigt bra öl med en ölsats, om man bara vet vad man sysslar med och är noggrann.
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Den enda fördelen jag kan komma på (förutom enkelheten som ni har skrivit redan) är att i och med att ölsatsen redan har beska så kan man korta koket och bara koka för aromhumlens skull. Om man har småbarn och ont om tid kan det göra en viss skillnad...