Otrolig skumbildning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
zxinn
Nybryggare
Nybryggare

Otrolig skumbildning

Inlägg av zxinn »

Hej,

Jag satte min andra sats igår. Jag använde Safale S-04 (torrjäst) till ca 20 liter (i en BetterBottle modell stor, för ca 23L). I detta är det runt 3 kg ljus- till mediumfärgat maltextrakt. OG uppmätt till ca 1,068. Jag siktade dock på 1,050, och litade blint på att kalkylatorn hos hopville.com (http://beercalculus.hopville.com/recipe) hade rätt, då den t.o.m. hade rätt maltextrakt att välja i sin lista.

När jag nyss kom hem från jobbet var det ca en halv liter vätska på golvet under jäskärlet, och galet mycket skum. Vattenlåset hade även hoppat loss. Jag tryckte dit det igen efter desinficering och hoppas det inte kommit in något som kan kontaminera satsen. Jag hoppas att med allt skum torde det kunna vara okej ändå. Jag får se om någon vecka eller två.

Det går inte att hålla något vatten att tala om kvar i jäsröret, det skummar för mycket. Är det okej, eller bör jag tömma ut lite av satsen så det finns mer plats för skummet?

Det vore super om någon har erfarenhet av denna jäst sedan tidigare och kan dela med sig av sina kunskaper!

/Tobias
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Otrolig skumbildning

Inlägg av Mattias »

Låt det vara och ta lärdom utav vad du nu har gjort. Vilken typ av öl har du tänkte brygga?
zxinn
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av zxinn »

Skummandet avtog under kvällen och det bubblar nu för fullt utan skum, precis som det ska. Vattnet i vattenlåset åker inte längre ut.

Målet var en golden/amber ale med mycket humlearom och -smak, och en del beska. IBU runt 30-35.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Nema problema skulle jag säga, utöver det uppenbara med att det blev grisigt då förstås. Risken för kontaminering under en så kraftig jäsning är minimal.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Skoj jag är ingen "Hop head" men den blir säkert en god öl i slut ändan.
Låt jästen jobba i lugn och ro så kommer det säkert bli riktigt bra.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Att jäsa 20 liter i ett 23-literskärl är nog lite för mycket...men det har du väl redan insett.
Skriv svar