Specail Stout "nybörjare funkar receptet?"

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Specail Stout "nybörjare funkar receptet?"

Inlägg av Runken »

Tjo håller på att snickra på mitt aldra första helmaltsrecept,
Blir en stout, "ja jag har hört att det inte är det bästa att börja sin bana med då det ska vara lite krabb med det"
Som vanligt kan jag inte hålla mig till några öltyper, utan tar en grundöl och ändrar om ganska mycket efter eget huvud och hoppas att resultatet blir som förväntat.
Jag tänker mig en Guinnies, fast större kropp "if that makes any sense"
"smaker är skitsvåra att förklara så bear with me"
Ja som sagt guinnies i bakhuvudet fast tänk er ganska mycket restsötma "typ kolasmak lite diskret i bakrunden"
balanserat av en humle som jag hoppas ska kunna få ölen lite kryddigare "som balanserar upp sötman"
Jag satsar på att kolasmaken ska övergå i lite kaffe längre bak i upplevelsen så att säga mycket rostade toner som ska framträda samtidigt där bak utan att totalt överväldiga smaklökarna. Ev funderar jag på att skicka i lite rökmalt också för att lägga en lite rökigare smak tillsammans med det rostade.

Vete "vet inte om det ska vara rostat eller inte" för munkänslans skull och för att bli ett fint skum "skumet ska vara väldigt gräddigt om ni hänger med"
Även lite havre "tänk oatmel stout" ja samma anledning som ovan.

Färgen ska vara svart som kol, om man belyser den skarpt ska man kunna antyda lite lite rött.

Så klart kommer smaken vara komplex, och troligt liknar den inget annat heller men det är väl det som är kul med ölbryggning att gå sin egen väg?
Om det är möjligt så hade jag även viljat få till det svarta vattenfallet som man normalt får i en guinnies på pubben "hela glaset fullt med skum skummet ligger på samma nivå men det bildar liksom ett vattenfall längre ner och ölen kommer fram"

Jag vet vad jag vill uppnå i allfall :wink:
Men som sagt detta är min aldra första öl gjord på enbart malt även det första receptet jag gör på enbart malt,
Jag är nog inte ens i närheten av att få det klart men ni kan ju kika på receptet, allt jag har listat vill jag ju gärna få med, i mängder som gör att dom kan samspela.
om möjligt annars kan jag ta den kängan att det omöjligt går att kombinera.

Here it goes
0,3kg chocolate malt
0,45kg oats flaked "tänker havregryn jag har till gröten här om de funkar"
0,45kg Barley flaked "omältat korn ?"
0,65kg Roasted barley "rostat korn då?"
1,63kg Caramel 60L "funderar på att gå upp till 120L?"
5,27kg Pale ale malt

Så klart ska lite kaffemalt in "tror det är det man ska ha för att få lite kaffe smak"
även lite veteflingor "som ovan"

Humlen är som följer
20g Target 11,6% 60minuter
20g Nugget 13,2% 60minuter
20g Cascade 5,5% 30 minuter
20g Simcoe 12,20% 10minuter

Jästen blir nog en Irish Ale sen lite irish moss dom sista minutrarna i koket med.

Jag misstänker att det ser totalt för jäkligt ut, hur jag bäst mäskar / lakar detta har jag inte den blekaste om.
Satsar på att landa mellan 6-8%.
7,2 fick bearsmith det till i allfall. "vilket låter aldeles lagom :D "
Som sagt jag misstänker att den delen av receptet som står framför er ser ganska illa ut, specielt med tanke på att det inte är färdigt ännu "ska justera till det lite då lite andra saker ska med i bryggden"
Oj viktig grej med, detta är tänkt att bli 25 liter i jäshinken.

Tacksam för alla seriösa svar :D
Life is good for a homebrewer....
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Specail Stout "nybörjare funkar receptet?"

Inlägg av peps »

Ok, kan bidra med några synpunkter. Öltypen du tänker brygga heter Imperial Stout (kanske skulle kunna klassas som Foreign Stout också, men man behöver inte krångla till det.)

300g chokladmalt och 650g rostat korn ger en väldigt svart öl, med ett ton av rostade smaker och en hel del bränd syrlighet. Inget fel i det, själv tycker jag det är gott, men de smakerna och aromerna krockar gärna med de sena humlegivorna. Du kanske skulle fundera på att skippa 10- eller 30-minutersgivan eller båda. Eller så kör du som du tänkt och utvärderar senare.

Havregrynen (sådana du har till frukostgröten funkar finfint) behöver kokas en stund för att förklistra stärkelsen. Koka dem i typ 5 liter vatten (ju tunnare desto bättre, mindre risk för vidbränning). Gör det medan du värmer resten av mäskvattnet och slå det sedan direkt i mäsken vid inmäskning.

Jag hade skippat rökmalt och kaffemalt och sådant finlir, de kommer dränkas helt av de rostade smakerna. Brygg den igen senare och byt ut det rostade kornet mot någon av dessa så får du en helt annan skapelse (säkerligen god den också).

Sedan är det en personlig preferens, men jag gillar verkligen inte Irish Ale-jästen. Använd någon londonjäst, eller min hemliga favorit för Imperial/Foreign Stout: 3463 Forbidden Fruit.

Kör hårt!
Think globally. Drink locally.
Skriv svar