Hej alla glada ölbryggare!
Jag tappade upp min första öl för lite drygt en vecka sedan. Innan jag hällde upp på flaska så tillsatte jag sockerlösning direkt i jästunnan och rörde runt lite.
Jag tillsatte 4gram socker per liter öl dvs 20*4=80g socker som jag hade löst upp i kokande vatten.
Nu när jag provsmakar ölet så tycker jag att det är en gnutta för lite kolsyra. Kommer det att bli mer kolsyra hädanefter eller tror ni att 4gram var lite för lite.
Det är en Bitter jag har bryggt.
Dock tycker jag att ölet smakar förbaskat gott och detta ska jag helt klart göra igen när det börjar bli lite tomma ölflaskor över!
Primning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
seriebryggaren
- Torrhumlare

Re: Primning
Ja 4gram/liter är snålt, jag anväder 6-8. Det är mojligt att det kommer att bli lite mer, men det mesta
kommer 1a veckan så blir inte en jätte stor skillnad.
kommer 1a veckan så blir inte en jätte stor skillnad.
Skål
/Sb
/Sb
Min erfarenhet är att ungefär 75 % av kolsyran kommer första veckan, och resten till största delen andra veckan. Detta gäller för normalstarka öl med hyfsat snabb jäst.
Jag använder 5 g/l för de flesta öl; detta tycker jag ger en ganska mild och behaglig kolsyra men ändå inte platt eller avslagen. För vissa öltyper (t.ex. belgare använder jag 7-9 %).
/Fredrik
Jag använder 5 g/l för de flesta öl; detta tycker jag ger en ganska mild och behaglig kolsyra men ändå inte platt eller avslagen. För vissa öltyper (t.ex. belgare använder jag 7-9 %).
/Fredrik
Det var ju lite tråkigt att höra!
Aja jag tycker det smakar bra i alla fall men nästa gång kommer jag nog öka sockermängden lite. Tack för svar!
Aja jag tycker det smakar bra i alla fall men nästa gång kommer jag nog öka sockermängden lite. Tack för svar!