Vad man behöver för att bygga ett billigt och bra bryggverk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vad man behöver för att bygga ett billigt och bra bryggverk?

Inlägg av Runken »

Tjo Jag har gått i och funderat på det här med helmalt "eller vad det nu heter då man gör ett öl från grunden med riktig malt och allt"

Har kollat efter utrustning högt och lågt nu, men inget har RÄTT pris för mig.
Kittlar med avtappningskran i rostfritt tar dom ut kanske 1000kr extra för jämfört med en normal gryta med samma volym...

Samma tycker jag gäller för all typ bryggutrustning, ett för högt pris för den teknik som erbjuds helt enkelt.

Jag har aldrig gjort öl på annat än maltextrakt innan...
"till stor del pga av att jag vill ta ett litet steg i taget till "riktig ölbryggning" samt att jag inte har råd med "riktig utrustning"

Men då säkert många med mig är praktiskt lagda, och uppfinningsrika "samt finns det säkert massor av intressanta hemmabyggen i skrubbarna"

Så jag tänkte att vi kunde ägna denna tråden till att brainstorma och ta fram ett bra och billigt bryggverk, slå våra huvuden ihop så att säga.

Mål och specifikationer på bryggverket är som följer.

Avsett för att göra max 30 liter öl i stöten "dvs så man kan ha kvar sina jäshinkar"
Termostat & timerstyrt "om möjligt, så man får rätt tempratur under rätt tid för att det sedan ska justeras in automatiskt"
Så litet och kompakt som möjligt.
Och till så liten kostnad som möjligt.

Jag har alldrig bryggt på riktig malt så gärna en liten process översikt,
vad som görs vilka tempraturer man gör det mellan, om pumpar och cirkulation krävs osv osv osv... "totalt grön på det området"

Hoppas på en hel uppsjö av svar,
Mvh Emil
Life is good for a homebrewer....
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Vad man behöver för att bygga ett billigt och bra bryggv

Inlägg av Malt Magnus »

Det finns dom som bygger mäskkärl av två jäshinkar , borrar massor av hål i den ena och stoppar den i den andra, och så en kran i botten.

Så kan man bygga kokkärl av en jäshink, sätta kran i botten om man vill ,och montera i värme element från ett par vatten kokare, dom går säkert att termostat styra.

Enklare och billigare kan det knappast bli. eller?

3 st jäshinkar 3x95=285 kr 2 tappkranar 2x39=78 kr ett par vattenkokare från rusta eller jula eller nått , typ 99 kr st = 198 kr
285+78+198= 561 kr, ganska billigt tycker jag....

Dessutom kan du använda bottenhinken i mäskkärlet att jäsa i...

Men det kräver ju säkert ca 2 timmars jobb att meka ihop och borra hål...., men det är det väll värt om man vill komma billigt undan.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Hmm frågan är om man får jämn värme i hela kärlet med den typen av värme, menar borde ju vara varmare precis runt värmaren än vad det är längs bort från den...
Är väll ganska noga med tempraturerna ?
Sen så ska man väl ha olika tempraturer olika tider med?

Vilken storlek på hålen ska det vara?

Behöver man återcirkulera vörten genom malten för att få högt utbyte?
tobbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av tobbe »

Kul att du vill börja brygga helmalt, det är hur kul som helt.

Vad har du använt för kastrull när du bryggt med extrakt? Kan du inte använda den?
Noga med temperaturer beror på vad du menar. När du mäskar så räcker det ju att köra med vanlig infusionsmäskning (samma temp i 60-90 minuter) Och när man kokar så ska det ju bara koka.
Jag har mäskkärl i form av 2 hinkar i varann. Jag har 3 milimeters hål och det tycker jag funkar bra.

Cirkulera för bättre utbyte vet jag inget om. Men man cirkulerar alltid ett par liter när man börjar laka tills vörten är relativt klar. Jag har alltid minst 85 % utbyte med mina hinkar.

/Tobbe
Jaknil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Jaknil »

Jag var alldeles nyss i din sits! Så jag vet vad du står inför.

Jag har just bryggt mitt första helmäskade/helmalts öl efter att bara extraktbryggt tidigare. Jag skippade steget med delmäskning för att jag blev för ivrig och byggde all utrustning i ett nafs. Vill du delmäska först så skall du läsa här:
http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Det går absolut att bygga ihop ett billigt bryggverk för de volymer du pratar om utan större besvär/kostnader. Köpa helt färdigt kostar givetvis mer.
Det är kopiöst mycket lättare att först kopiera någons beprövade hemmabygge-design och senare göra sina personliga utvecklingar av dem än att utveckla nytt direkt.

Jag hoppas på att kunna bidra med instruktioner på bra, beprövade och billiga lösningar för hemmab(r)yggaren :D

Du ville ha en överblick över bryggprocessen, då skall du börja här:
http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprocessen
Där finns även en del information om vilken utrustning som man kan änvända.
Generellt så tycker jag att wikin är en mycket bra plats att börja leta information, den är lite "ung" i och med att informationen kan finnas i dubbla varianter om man surfar runt. Kompletterar man den med surf i utrustningsforumet så blir man en klokare nyb(r)yggare.

Kortfattat så behöver du något att mäska i (dvs varmhålla malten) och något att koka i, bägge skall vara större än din tänkta ölvolym. En kylare är smidigt att ha också.

Här är mina favoritlänkar som jag hittat som berör byggande av billiga bryggverk:

http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf
Kan vara värt att prova denna först, då har ju redan all utrustning!

Bästa/enklaste/överlägset billigaste kokaren jag hittat
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071
Jag byggde en sån det blev hur bra som helst!

Kombinerat Mäsknings/lakningskärl av kylbag, isolerat och klart
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php ... 697#p20697
Samma sak
http://www.brygg.info/index.php?name=Fo ... pic&t=2430
Jag byggde en sån det blev hur bra som helst!

Ett alternativ till kylbagen ovan.
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ ... f=2&t=4650
BIAB, "brew in a bag" eller brygg i påse tekniken.
Jag har inte provat detta själv men här finns trådar med dem som provat denna teknik
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5980
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 087#p21135

Kylare behöver du också. Enklast är att rulla en egen för hand av 5 m 10 mm prisolrör som du köper på:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156766513
Alla VVS firmor har stora rullar sånt här och säljer det billigt. Passa på att köpa trevliga kopplingar så att du kan koppla duschslangen och en utloppsslang direkt till den.
Inga verktyg behövs, alls. Kul är det också.
Diskussioner om hur man bygger finnes här:
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=6374

Jag kan verkligen rekommendera den så kallade bazookascreenen som de bygger i tråden om kylbagen, jag satt en en sån +kran i mitt kokkärl också och den fungerade underbart även där. Den minskade min tappningstid till jäskärl med flera hundra procent.

För att toppa alltihop så finns här en bra video som förklarar det mesta jag just skrivit: :D
http://www.youtube.com/watch?v=JMHLqnWCNjE

Ett stort lycka till!
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Grytan jag hade till extrakt bryggningen är för liten som den är tycker jag, "rymmer kanske 10 liter" så man får inte i den mängden vatten jag hade viljat.

Hmm ska fundera mer på det där med jäshinkar och kylväska....

Känner lite att jag brukar ju göra i allfall 25liter åt gången måste jag inte ha någor som rymmer i allfall 30 liter då?
såg bara 25liters kylväskor....

Men ska man inte ha "raster" när man gör igjorning malten? menar först en tempratur sen en annan?

Kräver det inte att man kan värma malt/vattenblandningen?

Som jag ser det nu kan man ju bara hålla en tempratur....

Funderade ett tag på att ha någon typ av metall bytta med värneslinga i botten sen kanske ett par centimeter upp en skärm av typ nät....

Sen tappkran under nätet då....

Så man kan värma upp malt/vattenblandingen utan att själva malten kommer i kontakt med värmeslingan....
Samtidigt kan man ju om det är metall gör botten lite trattformad "med hjälp av lagom stor hammare"

Funderar på att bygga om ett gammalt ölfat till endamålet... "fast jag har inte den blekaste aning om vad jag kan hitta en sådan"

Några ideer?
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Grytan jag hade till extrakt bryggningen är för liten som den är tycker jag, "rymmer kanske 10 liter" så man får inte i den mängden vatten jag hade viljat.

Hmm ska fundera mer på det där med jäshinkar och kylväska....

Känner lite att jag brukar ju göra i allfall 25liter åt gången måste jag inte ha någor som rymmer i allfall 30 liter då?
såg bara 25liters kylväskor....

Men ska man inte ha "raster" när man gör igjorning malten? menar först en tempratur sen en annan?

Kräver det inte att man kan värma malt/vattenblandningen?

Som jag ser det nu kan man ju bara hålla en tempratur....

Funderade ett tag på att ha någon typ av metall bytta med värneslinga i botten sen kanske ett par centimeter upp en skärm av typ nät....

Sen tappkran under nätet då....

Så man kan värma upp malt/vattenblandingen utan att själva malten kommer i kontakt med värmeslingan....
Samtidigt kan man ju om det är metall gör botten lite trattformad "med hjälp av lagom stor hammare"

Funderar på att bygga om ett gammalt ölfat till endamålet... "fast jag har inte den blekaste aning om vad jag kan hitta en sådan"

Några ideer?
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martinj »

Jag gjorde ett litet blogg inlägg med vad jag började med och hur jag gick tillväga för att köra helmatsbryggning.

Det går att läsa om det här http://martinj.net/2011/03/14/att-brygga-ol-hemma/
Jaknil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Jaknil »

Läsning om mäskningsraster:

http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning

Det man gör i kylbag kallas infusionsmäskning eller en-stegs mäskning och räcker för de flesta öltyper på grund av att de korn vi använder till malten är så kallat högmodifierat.
Man kan alltså hetta upp den i olika steg om man har utrustning till det, men det går absolut bra att göra god öl med bara en-stegsmäskning.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Sådär ja nu är kokaren byggd, blev ett värmeelement på 2,2kw i en jäshink.
Men efter att ha läst lite löst på forumet så börjar jag orora mig för att sockret ska karameliseras på värmaren...
menar det är ju 1element på 2,2kw.
Lite konstruktionsfel blev det också så klart, "fick montera värmaren upponer då jag inte räknade med att dels sitter ju värmeslingan lite offset till hålet sen så är ju botten högre än utsidan...

Jag brygger ju gärna mina öl lite starkare, också så blir ju en del socker.... "6-8% alkohalt brukar jag satsa på"

Funderar på att byta ut värmaren mot en med låg yteffekt istället för att minimera problemet, men vart hittar man en sådan till vettiga pengar?

Kylbags lösningen blir det nog också...
men vart hittar jag en helt vanlig kylbag på 30Liter??

Sen så det sista problemet, kylaren.....
Jag är väldigt anti kopparrör....

Verkar som att dom fäller ut i nästan vad som helst.
så vad kan jag bygga en verkligt bra kylare av om jag lätt ska kunna göra rent den och inte använda mig av koppar?

tack för alla svar än så länge ;-)
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det går nog bra med ett vanligt värmeelement så länge du gör rent det ordentligt efter varje kok. Jag använde det tidigare i många år utan problem.

Om du vill ha ett billigt element med större yta så titta på reservdelar till diskmaskiner. Finns t.ex. på nettoparts.se. Det finns även element med dubbla slingor så man kan få mer effekt. Jag har kört med ett sånt på 1200 + 1800 W i flera år nu utan problem.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Är ganska grön på detta med värmeelement. men om man hittar ett stort element på 2,3Kw är det då = med att det har låg yteffekt?
Låter logiskt att ett litet element med samma effekt borde vara varmare i ytan än ett stort med samma effekt, men jag kan ha fel....
Några ideer ?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Ja, krångligare än så är det inte. Yteffekten = effekten / ytan.
Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Jag tror ditt 2,2 kw elemnt i verkligheten ligger runt 2kw. Kanske skulle behöva ytterligare ett på 1000 w åxå för ett ordentligt kok. Jag byggde hink i hink metoden av två boxar från ica på 31 liter för att nå en större bottenarea. Det var inte fel. Men kan posta en bild på hur det ser ute under bryggningen i helgen. Har inte haft samma setup två bryggningar i rad. Utan bygger tyvärr om varje gång. Men kokaren är jag helnöjd med förutom att jag har två st 2300 w element. Det är för mycket och med ett är för lite. Blir en del manuell kokning med strömbrytare som retar mej en del.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Hur kommer det sig ju mer man forskar i ämnet ju mer galna blir ideerna :D
Har kommit fram till att i allfall grundläggande hur jag ska göra "i allafall den nuvarande tanken"
Min kokare jag byggde av en jäshink och vattenkokare kommer bli en lakvattenvärmare "av rädslan att vörten ska brännas vid den varma spiralen"
Denna håller jaq på att isolera med liggunderlag "minskäl svårare än vad man kunde tro, liggunderlaget vill inte riktigt vara med o leka när det ska krängas runt en konisk yta"
Mitt lakkärl "tror det heter det, iaf det kärlet där man blandar in malten" blir en kylväska med minst 30liters volym. "har jag lokaliserat några olika alternativ men inte bestämt mig ännu" med tappkran i rostfritt från humlegården och bazooka screen "har icke lokaliserat någon bra bazooka screen ännu lutar åt att bygga själv"
Min vörtkokare kommer troligt bestå av en 33liters kittel fån asko "antinen den eller storleken större" http://www.askoab.se/kittel-m-lock-rost ... liter.html
Hade dom haft tappkran hade det vart perfekt, "funderar på att montera in en själv, men måste hitta kran osv som funkar"
Räcker den grytan eller borde jag skicka in några hundra till o köpa den större på 44,5 liter?

Nu kommer dom lite halvgalna ideerna :P
Jag funderar nu på att bygga ett automatisk bryggverk i egen stil av dessa grejerna.
Tänk följande, man styr tempraturen i lakvatten värmaren, cirkulerar den mellan lagrerna i kylväskan för att värma "vörten tror jag det är i detta stadiet" för att kunna justera tempratur på "lakvattnet?" menar den ytan som blir uppvärmd på insidan av kylväskan borde vara tillräckligt för att höja tempraturen någolunda snabbt, borde bara vara en fråga om att stoppa och starta cirkulationspumpen, eller för den delen justera tempraturen på cirkulationsvattnet eller varför inte båda.
Och som inte det vore nog montera dit en elektriskt omrörare i kylväskans lock för att hela maltbädden ska hålla någolunda samma tempratur.
Så klart kräver detta diverse elektriska komponenter, så som tempratursensorer, reläer osv.
Detta är ju i för sig nästa steg, men som vanligt när man har börjat spåna på ett problem så kommer en rimlig enkel och beprövad lösning, sen slutar man inte spåna utan drar vidare på samma spår.
Hade vart kul att se vad resten av folket tror om det dock :D
Skriv svar