Lös bottensats i flaskan

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lös bottensats i flaskan

Inlägg av Runken »

Tjo nu börjar det dra ihop sig för att brygga en ny omgång öl.
Men jag har ett problem som har hängt med mig dom senaste bryggningarna som jag viljat komma till rätta med.
Jag kolsyrejäser ju på flaska, men på senare tid har bottensatsen som bildats i flaskan varit allt annat än fast, så man har varit tvungen att lämna lite öl kvar i var flaska "what a shame" för att inte grumla upp det man har i glaset.
ölen blir klar annars, men inte riktigt 100% klar, utan ör lite "dimmig" kan man väl säga tror jag.
inte farligt, man tänker inte på det men likväl är roligare om ölen är riktigt glasklar.
Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad som blir fel, min första öl jag bryggde fick väldigt bra bottensats, man kunde nästan handskas med den hur som helst utan att bottensatsen följde med ut i glaset och man kunde alltid tömma flaskan utan att det blev grumligt.
Jag har funderat på irish moss men känner att det är ju ett klarningsmedel och det är väl egentligen inte problemet, utan snarare att bottensatsen blir väldigt lös.

Kolsyrejäsningen låte jag ske i rumstempratur i ca 2 veckor för att sedan lagra flaskorna en vecka i jordkällaren.
Någon som har några bra ideer?
samt hur använder jag mig av irish moss? har aldrig behövt använda någon form av klarningsmedel förens nu.
tacksam för alla svar,
Life is good for a homebrewer....
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Lös bottensats i flaskan

Inlägg av Jocke »

Har du en ny jäst som du använder? Om det inte flockulerar riktigt kan du alltid låta det stå en stund till med nuvarande jäst.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Låter det stå ganska länge faktiskt, "dricker ju inte upp allt på en gång ;-)"
Det förvaras svalt i en jordkällare som sagt så det borde ju rent teroretiskt stelna till lite, men icke.
Använder mig av american ale II jästen från wyeast.

Problemet är ju som sagt att den lilla bottensatsen som blir i var flaska när man kolsyrejäser inte stelnar till riktigt utan åker med ölen ut och grumlar.
klarnar tillräckligt bra annars "hyfsat i allfall, blir som sagt inte kristallklart men är nästan där", men som sagt blir ju grumligt igen så fort man börjar hälla om man inte är riktigt riktigt försiktig.
man tycker ju att det borde finnas nått man kan göra för att få en bättre bottensats i flaskorna.
Retar mig lite på att det känns som jag inte kommer runt problemet, och jag förstår inte heller varför det blir så, menar första ölen jag gjorde var perfekt i det avseendet.
andra lite sämre, och nu har det gått så långt att man får handskas väldigt väldigt försiktigt med flaskorna.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Återanvänder du jästen från föregående bryggningar?
I så fall om du tar du jästen efter sekundärjäsningen så ändrar jästen karaktär eftersom de celler som flockulerar långsammast är det som återanvänds.

Annars rekommenderar jag att du byter till en mer hårdflockulernade jäst typ BC 1968 (ESB jästen)
Härliga tider, strålande tider :)
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Som sagt, om du återannt jäst kan det spela in. Sen kan jag tipsa om att lagra ännu kallare och lite längre om du har möjlighet. Irish Moss fungerar nog tveksamt på jästen, däremot kan gelatin fungera. Enstaka vet jag har gelatiniserat inför flasknkngen men i sekundär hjälper det dels för att lämna kvar mer jäst i senundären men jag tror nog att di möjligen får ett gfastare sediment även sen i flaskorna. Men ett säkrare kort och mindre krångel om man kan tänka sig byta jästprofil något är att byta till en mer flockande jäst.
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Tacksam för alla ideer, "har startar upp kuggarna lite nu"
Jag återänvänder ingen jäst "av den enkla anledningen att jag inte vet hur man gör, vilket jag gärna vill veta, obs kan gå en hel del månader mellan bryggningarna"

En grej ni dock nämner som jag sällan gör "förutom då jag torr humlar" eller vad det nu heter när man låter det jäsa ett tag med humle.
då enbart för att filtrera bort humlen...
Är att sekundärjäsa....

Så kan det vara en anledning? fick även en hel del druv "tror jag" på min förra jäsning, såg det inte förns jag hivade ut inehållet i grytan i jäshinken och ett tjockt lager med nått bildaes på botten "innan det började jäsa"

Jag är som sagt väldigt grön fortfarande så har dålig koll på exakt vad som händer.

Varför ska man sekundärjäsa vad finns det för syfte förutom att sila bort humle ?
Druv varm som kall, vad är det för något egentligen ska det filtreras bort?
hur känner jag igen druv?

Ska ge mig på att göra en öl på "riktigt" nu dvs inga jäkla extrakt utan bara riktigt maltkross "kvarnen vart för dyr så köper det färdigkrossat"
Så behöver all info jag kan komma över som kan göra det grumligt, vad jag ska göra med ev druv osv?
Någon som vet hurvida "Irish Ale WLP004" från maltmagnus.se ger bra bottensats?
Mvh Runken tack för alla svar än så länge ;D
Skriv svar