Har Biltema upptäckt hembryggarna?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Har Biltema upptäckt hembryggarna?
När jag var på Biltema (i Linköping) idag såg jag att de börjat sälja en 25-liters rostfri gryta med lock och tappkran för 399 kronor (!). Lite tunn plåt i botten men ändå. Jag kunde inte se att den fanns med i senaste papperskatalogen men den hade artikelnummer 88-423.
Björn Petersson
Re: Har Biltema upptäckt hembryggarna?
Hittar inte 88-423 på www.biltema.se
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
-
Janne Enskede
- Nybryggare

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar ... -tappkran/
Här är den. Ska åka förbi Biltema någon dag och kolla in den då jag håller på att få igång ett eget hembryggeri. Än så länge håller det till i en åttaliterskastrull.
Folk som har kollat in den och har bättre kunskap om utrustning får gärna kommentera om det verkar vara något att ha.
Här är den. Ska åka förbi Biltema någon dag och kolla in den då jag håller på att få igång ett eget hembryggeri. Än så länge håller det till i en åttaliterskastrull.
Folk som har kollat in den och har bättre kunskap om utrustning får gärna kommentera om det verkar vara något att ha.
Har testat brygga med den nu. Tyckte det funkade bra jag! Handtagen är ju rätt klena som har nämnts förut, men det spelar ingen roll för mig för jag kyler direkt i grytan med spiral och tappar från tappkranen ner i jäshinken.
Funderar på att köpa denna grytan på biltema imorgon. Misstänker dock att min platta hemma är för klen och vill köpa en lös induktionsplatta till. Frågan är - fungerar denna kittel på en induktionsplatta?
Vad är kranen i för material?
Jag tänker mig att koka över öppen eld, så plast kommer inte funka...
Jag tänker mig att koka över öppen eld, så plast kommer inte funka...
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Jag frågade Biltema och de svarade att den INTE fungerar på induktionsplatta!Johan skrev:Funderar på att köpa denna grytan på biltema imorgon. Misstänker dock att min platta hemma är för klen och vill köpa en lös induktionsplatta till. Frågan är - fungerar denna kittel på en induktionsplatta?
Men jag undrar ändå. Har hört att det går ändå, men jag har inte fått bekräftat. Ska göra magnettestet i helgen. (Har den i sommarstugan.)
EDIT: Det går tydligen, fast inte så bra: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php ... 412#p35412
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Har själv köpt biltemas 25 liters gryta och deras induktions häll .Funkar kanon ,grytan är rostfri (kanske Ferritiskt rostfritt stål )och magnetisk och inte syrefast rostfritt (Austenitiskt rostfritt stål ) ej magnetisk.Finns dock ännu fler konstiga metal blandningar av rostfritt.Men kolla med en magnet på ämnet för säkerhetsskull .
Mikael Dahlin
tillägg .Har inte kokat upp i denna gryta utan bara värmt upp vatten till utmäsk temp .Induktionshällen är köpt på Jula. 
Mikael Dahlin
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Berätta gärna om du lyckas få 15 liter att koka.Midsmed skrev:tillägg .Har inte kokat upp i denna gryta utan bara värmt upp vatten till utmäsk temp .Induktionshällen är köpt på Jula.
tio Pepe
---------------
---------------
hur stor batch kan man koka i denna utan att man behöver knäskura golvet efteråt?:)
Testade med 15 liter vatten och efter 1 timme kokade det men inte direkt stormkokning. Lyfte man på locket så sänkes temp till 99 grader C och kokning i mitten av grytan . Tror att jag kommer att köra med gasol på denna gryta.
Mikael Dahlin
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Här är ett experiment till du kan göra: Lägg litet magnetiskt skrot i botten på kastrullen när du kokar, knivar och gafflar eller vad du har som kan vara lämpligt. Humlegårdens vörtkylare skulle ju vara jättesmidigt om det funkade.Midsmed skrev:Testade med 15 liter vatten och efter 1 timme kokade det men inte direkt stormkokning. Lyfte man på locket så sänkes temp till 99 grader C och kokning i mitten av grytan . Tror att jag kommer att köra med gasol på denna gryta.
tio Pepe
---------------
---------------
Jag är precis på väg att börja brygga själv och funderar på vilken utrustning jag ska köpa in. Biltemas kärl med tappkran http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar-Kas ... -tappkran/ har jag faktiskt redan köpt (igår), men funderar nu på hur jag ska värma den. Min tanke var nog att köra kok på 25 L och då verkar ju inte Julas induktionshäll http://www.jula.se/induktionsplatta-2000w-230v-802322 vara tillräcklig enligt Midsmeds test. Kanske om man isolerar kärlet med liggunderlag? Eller är det så att man inte får ut full effekt med det där kärlet av nån anledning?
Nån som fått bra kok i Biltemas kärl? Hur gjorde ni i så fall?
Tack på förhand!
Nån som fått bra kok i Biltemas kärl? Hur gjorde ni i så fall?
Tack på förhand!
Borde man inte kunna lägga en 1 cm tjock järnplatta mellan grytan och induktionshällen? Det bör ju vara samma effekt som om grytan själv innehöll 1 cm järn. Nästa problem är ju iofs att få tag på en sån platta.