Hej!
Igår påbörjade jag min första batch på ca 10 l. Först stöpte jag crystal malt (thomas fawcet) i en muslinpåse sen kokade jag upp vörten och använde 2 påsar ljus och en mellanmörk påse spraymalt (muntons), bitterhumling chinook (60 min), smakhumling perle (30 min) och aromhumling cascade (5 min). Jästen är safale 05 som jag först la i ljummet vatten i en stängd behållare (det verkade vara bra fart i det).
Idag (ca 12 timmar senare) ser jag att mitt jäskärl (en glas damejeanne) har rejält med skum i sig och det bubblar tjockt i skummet så jag antar att jästen lever. Det jag är orolig för är att dels: det händer ingenting i jäslocket. och att det ser ut som att skummet är mörkare överst, ungefär som ett mörkt pulver typ kanel. Kan tyvärr inte beskriva bättre eftersom damejeannen är i färgat glas vilket gör det svårt att se.
Jag var väldigt noggrann med rengöring innan, använde en lösning som jag köpte i bryggshopen för att rengöra allt innan och hade även desinfektionssprit till hands. Vad kan det vara? Vad bör jag göra? Kan jag göra något?
Mystisk jäsprocess
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Mystisk jäsprocess
Troligen jäser det som det ska, gasen väljer bara en annan väg ut än genom jäsröret. Kolla så att det är tätt överallt annars, om gummit är murket kan du täta till med gladpack över. Brun beläggning är normalt vid överjäsning. Lycka till!
-
brandemannen
- Torrhumlare

Det är under alla omständigheter normala företeelser. Sannolikt har inte nog med kolsyretryck byggts upp eller så läcker det i gummit. Du har ju kvitto på att det jäser och är aktivitet eftersom det bildats skum.
Övre delen av skummet innehåller en del druv från maltextrakt och humle så det är också helt normalt. Det kommer antingen sjunka till botten när jäsningen är färdig eller fasta som en skitrand på insidan av damejanen med tiden. No worries!
Iom att du kanske har ett läckage i packningen vid vattenlåset så kan du dock inte lite på vattenlåset när du ska bedöma om jäsningen är färdig. Eftersom du har en damejeanne blir det svårare att ta prov för att mäta densiteten så mitt förslag är att du låter den stå 2 veckor på primär innan du avslutar primärjäsningen (och antingen tappar över för sekundärjäsning i nytt kärl eller primar i nytt kärl och tappar på flaskor. Med den jästen som är säker och jäser bra så ska det hela vara klart då. Vill du öka marginalen så lägg till 1 vecka till, det gör inget.
Mvh
Love
Övre delen av skummet innehåller en del druv från maltextrakt och humle så det är också helt normalt. Det kommer antingen sjunka till botten när jäsningen är färdig eller fasta som en skitrand på insidan av damejanen med tiden. No worries!
Iom att du kanske har ett läckage i packningen vid vattenlåset så kan du dock inte lite på vattenlåset när du ska bedöma om jäsningen är färdig. Eftersom du har en damejeanne blir det svårare att ta prov för att mäta densiteten så mitt förslag är att du låter den stå 2 veckor på primär innan du avslutar primärjäsningen (och antingen tappar över för sekundärjäsning i nytt kärl eller primar i nytt kärl och tappar på flaskor. Med den jästen som är säker och jäser bra så ska det hela vara klart då. Vill du öka marginalen så lägg till 1 vecka till, det gör inget.
Mvh
Love
-
sweetwater
- Nybryggare

Tack för snabba och utförliga svar!
Jag insåg lite senare att det nog inte var så mystiskt. Hade inget vatten i vattenlåset...
Så när jag fyllde på med lite steriliserat vatten började det sannerligen ge utslag. Och gott luktar det så allt är nog som det ska.
Nu är det bara att vänta.
Jag insåg lite senare att det nog inte var så mystiskt. Hade inget vatten i vattenlåset...