Maxmängd humle i vörten- vem har testat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

charles.cassino
Bryggare på Monks

Maxmängd humle i vörten- vem har testat?

Inlägg av charles.cassino »

Hophead eller inte men ett intressant expriment, kanske?

Hur mycket humle kan man egentligen använda i en vört?
Bortsett från BU och dess löslighet i större mängder.
Humlen suger ju åt sig en hel del vätska mm.
Funderar främst på kottar, pellets skulle förmodligen
bara bli en grön gegga av allt...

Nån som har testat?

Japp faktiskt funderingar på ett knasigt hembryggarprojekt.
På jobbet så kroknar pannorna om man använder mer än
10-12 gram humle per liter...

Charles
"Som man bäddar får man laka!"
gammalt beprövat bryggarordspråk...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Maxmängd humle i vörten- vem har testat?

Inlägg av ekstedt »

Bryggde förra veckan en 20-literssats dubbel-IPA med 400 gram humle i koket, 20 g/l alltså. Därtill kommer 100 gram torrhumling. Det blev tjockt i grytan men var inga större problem, och jag fick ut 18 liter.

Två mikrobryggare som ofta skriver på RateBeer's forum hävdar att man ska ha minst 30 g/l för en dubbel-IPA, och minst 10 g/l i torrhumling. Vore kul att testa sådana här mängder någon gång men frågan är hur mycket de här extra grammen tillför till ett redan humlestinnt öl.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Kottar eller pellets?
Antar att du inte är ute efter absorbtionsgraden?

På ditt jobb kan du komma runt problemet ganska enkelt.
Rolec mfl. Har sedan länge tillverkat varianter av blichmanns hop rocket. Dvs en humlebehållare utanför boilern som man recirkulerar vörten genom under kok i valfri tid.

Går utmärkt att tillämpa på hemmanivå med hop rocket också.
Cascade
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Cascade »

Ibland undrar jag varför man slänger ner humlen i vörtkoket. Vore det inte möjligt att koka humlen separat och då kunna få ett bättre utbyte av humlen? Då kan man ju också sila av humleresterna på ett annat sätt.
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Cascade skrev:Ibland undrar jag varför man slänger ner humlen i vörtkoket. Vore det inte möjligt att koka humlen separat och då kunna få ett bättre utbyte av humlen? Då kan man ju också sila av humleresterna på ett annat sätt.
I många riktigt gamla recept (1700-tal) kokar man humlen separat i vatten och tillsätter sedan detta avkok till vörten under koket. Det fungerar nog bra om man enbart är intresserad av (1) beskan (2) proteinfällande och antioxidativa polyfenoler (3) antibakteriella substanser.
Vill man ha smak och arom är det nog inte någon bra idé. Det finns troligen även ett samband mellan dessa recept och perioder med humle-brist och höga humle-tullar. Så det finns nog flera anledningar till att man slutade upp med det där någon gång under 1800-talet. Men prova för all del, det kanske fungerar bra om man sätter till en dos smak/arom humle och bara kokar bittergivan separat ? Misstänker dock att beskan ändå kanske blir väl mycket åt det kärva hållet.

/Calle
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Om man ska koka humle i vatten så måste man justera vattnet först till Ph runt 5,2 annars får man en massa kärva äckliga smaker.
Jag har gjort ett jämförande test på det.

Skulle bättra ett öl (julita humle experiment öl) och kokade koncentrerat humle te på i ena fallet ojusterat vatten och i andra fallet öl från ölet som skulle bättras.
Humleteet med öl blev häftigt, extremt beskt med viss humlearom.
Humleteet med vattnet blev väldigt äckligt, mycket mycket kärvt.

Slutresultatet blev att ölen bättrad med humle-öl-te blev gott, klart godare än innan.
Ölen bättrad med humle-vatten-te blev i och för sig beskare, men fick också en dålig kärvhet som jag inte gillade. tyvärr sämre än originalet och det mesta hälldes ut.

Jag har inte gjort något experiment med Ph justerad vatten.

Jag har dock hört att andra gjort lyckade försök med humle te på vatten.
En bidragande orsak till att mitt blev så dåligt kan bero på att jag har mycket hårt vatten.
Sedan använde jag kanske lite väl mycket humle per vätska och fick det väl mycket koncentrerat.

/Kjell
Cascade
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Cascade »

Jag tror att det ska gå att få ut bitterkaraktär, smakkaraktär och aromkaraktär ur humle och vatten, må vara att det ska pH-justeras för strävheten.

Skulle det rent av vara möjligt att "kallmäska" ur humlen i vatten över natten och tillsätta filtratet i slutminuten på koket?

Rent kemiskt handlar det ju om att man vill extrahera ut alfasyra, betasyra, cohumloner osv ur humlekotten, pelletsen.
Torrhumling är ju rent tekniskt en "kallmäskning" av humle men då i grönöl/öl.

Ska man få till 1000 IBU-are måste man nog tusan koka ur humlen separat.
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Klas_M »

Om du bara lägger humlen i kallt vatten så kommer du att få med aromer och smak till någon grad men inte beskan. De rena alfasyrorna är inte beska på det sätt som man vill ha utan blir det då de isomeriseras av varämen under koket. Det är därför man tillsätter bitterhumlen i början av koket.
Isomerisering verkar inte finnas med i wikin här på SHBF men finns kortfattat nämnt här:
http://www.homebrewtalk.com/wiki/index. ... _chemistry
Cascade
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Cascade »

Det var en intressant länk Klas M.

Nu ska vi kolla upp om vi hittar någon länk med folk som kokar humle i rent vatten :)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Om man vill öka beskan och/eller humlearomen så finns det flytande humleextrakt som man kan tillsätta.
Finns till exempel på http://www.brouwland.com/en/
Sök på "Hop aroma" och "hop extract".
Det kanske är lite fusk men vill man humle-bomba sönder ett öl så...
Härliga tider, strålande tider :)
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Klas_M »

Att koka humle i rent vatten och liknande procedurer har folk testat en hel del med. En sådan metod har dom diskuterat på Basic Brewing Radio http://media.libsyn.com/media/basicbrew ... hpress.mp3
Skriv svar