Plast och gifter - mäska i kylbox?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Plast och gifter - mäska i kylbox?

Inlägg av macke »

Det finns lite olika märkningar som man kan läsa om här: http://www.naturskyddsforeningen.se/gro ... opa/plast/
Jag har kollat mina jästunnor, och de har märkningen "5 PP", dvs:
Polypropylen innebär inga kända miljörisker.
Plasten är vanlig i förpackningar som ska tåla att bli varma, exempelvis till färdigmat som värms i mikrovågsugn. Materialet kan finnas i alla typer av livsmedelsförpackningar.
Därför borde det inte vara någon fara att använda jästunnor för att bygga ett mäsk&laknings-kärl av dessa. Tyvärr är det lurigare att hålla en jämn temp i mäskningen jämfört mot en kylbox..
Vad är det för märkning på plasten på insidan av en kylbox (som egentligen inte är gjord för att ha varm vätska i)? Tycker det är svårt att hitta någon information om det.
Om man tar med sig en kylbox ut till stranden så smakar maten alltid lite kylbox tycker jag, och det är ingen angenäm smak jag önskar överföra till det öl jag brygger.

Sedan är det PVC, som inte heller rekomenderas då det läcker "Ftalater" som:
Ftalater läcker till omgivningen under en produkts hela livstid. De är hormonpåverkande, stör fortplantningen och det finns även studier som påvisar risk för barnallergier.
PVC används som material i slangar mm? Inget som jag heller vill använda egentligen efter att ha läst om vad det släpper ifrån sig.

Så för att summera: Det borde väl i så fall vara säkrast att använda sig av ett jäskärl av polypropylen när jag bygger ett mäsk/lak-kärl, med kopplingar av någon lämplig ?metal?.
Eller ännu bättre, rostfritt. Men då drar kostnaden iväg ordentligt.
Silikon används till ugnsformar när man bakar sockerkaka, så det materialet "borde" ju vara säkert att använda också. Ska kolla upp det..
Antal helmaltsbryggningar: 6
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Plast och gifter - mäska i kylbox?

Inlägg av OleFattGuy »

macke skrev: ...
Om man tar med sig en kylbox ut till stranden så smakar maten alltid lite kylbox tycker jag, och det är ingen angenäm smak jag önskar överföra till det öl jag brygger.
...
PVC används som material i slangar mm? Inget som jag heller vill använda egentligen efter att ha läst om vad det släpper ifrån sig.

Så för att summera: Det borde väl i så fall vara säkrast att använda sig av ett jäskärl av polypropylen när jag bygger ett mäsk/lak-kärl, med kopplingar av någon lämplig ?metal?.
Eller ännu bättre, rostfritt. Men då drar kostnaden iväg ordentligt.
Silikon används till ugnsformar när man bakar sockerkaka, så det materialet "borde" ju vara säkert att använda också. Ska kolla upp det..
Japp du har alldeles rätt. Tror jag, utan att vara kemist eller livsmedelsförvaringsexpert. Jag håller med om att "kylbox"-smaken finns på mackorna på stranden, men jag undrar om det inte snarare är kylklamparna som avger den?

När det gäller slangar så ska man INTE använda vanlig "trädgårdsslang" (oftast PVC), utan i stället livsmedelsgodkända silikonslangar som finns bl a på humle.se och säkert hos restaurang/storkökshandlare m fl.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Ja det skulle kunna vara kylklamparna som luktar också. Svårt att säga.
Vad använder du när du mäskar/lakar?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Jag har inte kommit så långt i min ölbryggning rent praktiskt, men jag har läst en hel massa, både på nätet och i böcker.
Jag står i begrepp att bygga om en kylväska, köpte så sent som i går in aluminiumnät till strumpa samt kopparrör.
Har ännu inte uppammat modet att bryta isär kylväskan för att göra hål för genomföringen...

Ett alternativ jag funderat på är att köra hink i hink, dock bara med tio-liters majonnäshinkar från lokala pizzerian, för att göra delmäskningar som ett steg i från den rena extraktbryggning jag hittills pysslat med.

Man ska ju ha tid också, helst egentid i köket utan sambo barn och hund. Kan va knepigt att få ihop det... :roll:
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Hur mycket öl planerar du att göra?
Min erfarenhet säger att mäskkärlets storlek är något mer än mängd normalstark vört som man kan få ur.

Min 24liters kylväska var ganska lagom för 20 liter öl
Min 50liters duger till 40 liter öl
/Eric
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Jag satsar på att kunna mäska och laka 20-25 Liters-satser just nu.
Har köpt ett 29cm i diameter stort stänkskydd på co: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161038586
Tänker ta en jästunna och lägga i botten med några distanser så nätet kommer upp en bit från botten, och göra hål för och sätta in en liten kran så jag kan reglera flödet strax under nätet.
Funderar på en kulventil av något slag, men måste kolla upp vilken som passar för att hälla varm vört igenom.
Jakten på en giftfri mäskning fortsätter ;)
Skriv svar