Jag har kollat mina jästunnor, och de har märkningen "5 PP", dvs:
Därför borde det inte vara någon fara att använda jästunnor för att bygga ett mäsk&laknings-kärl av dessa. Tyvärr är det lurigare att hålla en jämn temp i mäskningen jämfört mot en kylbox..Polypropylen innebär inga kända miljörisker.
Plasten är vanlig i förpackningar som ska tåla att bli varma, exempelvis till färdigmat som värms i mikrovågsugn. Materialet kan finnas i alla typer av livsmedelsförpackningar.
Vad är det för märkning på plasten på insidan av en kylbox (som egentligen inte är gjord för att ha varm vätska i)? Tycker det är svårt att hitta någon information om det.
Om man tar med sig en kylbox ut till stranden så smakar maten alltid lite kylbox tycker jag, och det är ingen angenäm smak jag önskar överföra till det öl jag brygger.
Sedan är det PVC, som inte heller rekomenderas då det läcker "Ftalater" som:
PVC används som material i slangar mm? Inget som jag heller vill använda egentligen efter att ha läst om vad det släpper ifrån sig.Ftalater läcker till omgivningen under en produkts hela livstid. De är hormonpåverkande, stör fortplantningen och det finns även studier som påvisar risk för barnallergier.
Så för att summera: Det borde väl i så fall vara säkrast att använda sig av ett jäskärl av polypropylen när jag bygger ett mäsk/lak-kärl, med kopplingar av någon lämplig ?metal?.
Eller ännu bättre, rostfritt. Men då drar kostnaden iväg ordentligt.
Silikon används till ugnsformar när man bakar sockerkaka, så det materialet "borde" ju vara säkert att använda också. Ska kolla upp det..