rostfritt kärl vs koppar kärl ??

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

rostfritt kärl vs koppar kärl ??

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Alla förespråkar rostfria kärl att koka vörten i men går det inte lika bra med koppar kärl är det inte det som bryggerierna använder.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: rostfritt kärl vs koppar kärl ??

Inlägg av Malt Magnus »

Koppar kärl funkar utmärkt!
Har själv en 75 L koppar gryta som jag mäskar i , har aldrig varit några problem.

Men det är klart, rostfritt är ju ett bättre material, det är hårdare, inte lika repkänsligt, med mera.

Koppar leder värme bättre, men är mjukare och slits hårdare, men för en hembryggare så är förslitningsgraden marginell.
Kopparen fäller ut vissa saker , det är det som gör att den blir mörk, vissa hävdar att det inte är bra för jästen med mera, men jag har aldrig upplevt några problem med det.
Dom bryggde öl ute på gårdarna överallt förr, ofta i "bykgrytor med kopparinsats" de funkade då , och det funkar nu med.
Vissa menar att man kan få kopparförgiftning av att tex dricka för mycket whiskey eftersom det är samma sak där , dom använder koppar pannor och får alltid med en del koppar, men det är marginellt, man dör förmodligen av andra orsaker än koppar förgiftning om man har lyckats häva i sig den mängden whisky som krävs.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Enligt hörsägen bör man låta oxiden på ytan av kopparkärl vara kvar. Den är hård och skyddar både vört och koppar. sen att koppar är farligt för jästen, har jag hört att det är tvärt om. Finns mineraler i kopparn som jästen tillgodoser sig. Men visst finns det en anledning till att man tenn belägger koppar som används i hushållet. Men problemet med koppar är nog att det fäller ut mer vid värme än kallt.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Lite OT men ändå: Glögg i vattenkokare orsakade kopparförgiftning.
Jag tänker på alla er som gjort kokgrytor av jäshinkar med element från vattenkokare...

"Över ett dussin pensioner i Laukas i Mellersta Finland drabbades av magsymptom i onsdags efter att de druckit glögg som värmts upp i en vattenkokare. Orsaken torde ha varit kopparförgiftning: den sura glöggen frigjorde koppar från ångröret i vattenkokaren."

Ångröret? Vilket är det? Är finska vattenkokare av en annan modell än svenska? :?
Glöggen är sur, mäsken är basisk, eller? Om man inte satt till en massa mjölksyra då fståss... Vörten då?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att beakta: Det vanligaste materialet i vattenledningar, både varm- och kallvatten är koppar. Rören i en genomströmningsberedare för varmvatten är av koppar. Bryggpannorna förr på bryggerierna var av obehandlad koppar. Experter på syltkokning säger att det ska vara kärl av obehandlad koppar som ska användas. Jag har sett kärl av obehandlad koppar som används för karamelltillverkning mm av Cloetta i friluftsmuseet Gamla Linköping.

Enligt min gamle svärfar som var ingenjör så tål koppar syra bra men inte lut. Förtenning då - varför? Enligt svärfar var skälet att om man lagat eller dyl. ett kopparkärl med lödning så var man tvungen att förtenna hela ytan för att galvanisk korrosion inte skulle uppstå i skarven mellan kopparen och tennet. Genom förtenningen kom alltså mediet bara i kontakt med tenn därefter.

Men man löder ju vattenledningar (eller har gjort i alla fall) - ja - jag vet inte vad ska säga. Jag kan inte fråga svärfar eftersom han avled för två år sedan (inte av kopparförgiftning).

"Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift" - ett gammalt skämt men verkligheten har kommit ifatt - farligt och "blågrönt" har det blivit men dock inte av koppar.
Björn Petersson
NIKI
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av NIKI »

Stora bryggerier som använder kopparpannor slipper vissa tillsater, bland annat zinkoxid har jag för mig.
Till mäsk- och vörtpannor är det grymt bra, men jäst löser oxidskiktet. Antar att man förtennar bruksföremål så användaren kan ha vad som helst i dem utan att tänka på om det är för surt eller inte.
Skriv svar