Vörtkylare av kopparrör Är de här bra?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Vörtkylare av kopparrör Är de här bra?
Rättele: röret var ett 10/15mm och 5 meter långt.
Poängen med motflöde är att vörten kan bli kallare än utflödet från kylningen och att kylnigen blir effektivare. Med en kylspiral man sänker ner i vörten kan temperaturerna i bästa fall mötas på halva vägen.
Ju snabbare kylning ju klarare öl!
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare
Poängen med motflöde är att vörten kan bli kallare än utflödet från kylningen och att kylnigen blir effektivare. Med en kylspiral man sänker ner i vörten kan temperaturerna i bästa fall mötas på halva vägen.
Ju snabbare kylning ju klarare öl!
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Skulle du kunna posta en bild på denna kylare. Jag hänger inte riktigt med på hur t-kopplingarna sitter. Jag skall bygga mig en kylare snart och hade tänkt göra en vanlig spiral, men nu låter detta nästan mer intressant. Vore tacksam för bilder.
Jag ske se om jag kan skaka fram några bilder. Här är en enkel skiss över T-kopplingarna. De är likadana i bägge ändar men med motsatta flöden. Jag lödde mina kopplingar men det är inget jag rekommenderar. Klämkopplingar är nog betydligt smidigare.
Peter Nilsson
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Ah, tack för skissen. Nu hänger jag med. Det jag var undrande till var hur T-kopplingen såg ut. Men nu fattar jag. Det verkar helt klart vara en fin lösning. Finns det t-kopplingar som ser ut på detta sätt att få tag på enkelt? Den verkar ju ha olika diametrar.
Hur långa behöver rören vara. Är det 3m som gäller?
Hur långa behöver rören vara. Är det 3m som gäller?
Ja, det finns sådana kopplingar för lödning. Men kylare är väl närmast att betrakta som en prototyp. Jag byggde den av vad jag hade. mitt rör är 12mm i ytterdiameter och 5 meter långt. slangen för kylvattnet är 18mm i diameter invändigt. Hela konstruktionen är dock lite underdimensionerad. Skulle jag bygga en ny i dag så skulle jag gå upp i dimension. Det tar i mitt tycke lite väl lång tid för 25 lieter vört att rinna igenom. det viktiga är att det finns gott om utrymme mellan kopparröret och slangen så man får igenom rejält med kylvatten. Jag behöver inte vrida på särskilt hårt tryck från kranen så det borde finnas kapacitet att dimensionera upp det hela. En fördel med 12mm rör är att 10x14mm silikonslang passar perfekt.
Mitt råd är att undvika lödkopplingar. Dels för att de är knepiga att få helt täta och dels för att det är lätt att smälta sönder slangen vid montering.Det bästa tror jag är en rejäl T-koppling med klämringar och en reduceringshylsa av lödtyp.
Vid närmare eftertanke så är nog smidigaste och billigaste att använda plastkopplingar till trädgårdsslangar. Välsorterade trädgårdsfirmor har kopplingar uppemot 50-60mm. ofta är de dessutom redan försedda med snabbkopplingar.
Mitt råd är att undvika lödkopplingar. Dels för att de är knepiga att få helt täta och dels för att det är lätt att smälta sönder slangen vid montering.Det bästa tror jag är en rejäl T-koppling med klämringar och en reduceringshylsa av lödtyp.
Vid närmare eftertanke så är nog smidigaste och billigaste att använda plastkopplingar till trädgårdsslangar. Välsorterade trädgårdsfirmor har kopplingar uppemot 50-60mm. ofta är de dessutom redan försedda med snabbkopplingar.
Peter Nilsson
Jaha då har man byggt sig en vörtkylare. Det blev 5m 12mm prisolrör på bauhaus för 469 kr + 2 slangklämmor 29 kr 2 m slang 16 kr. Bockade prisolröret runt pastagrytan så blev det lagom omkrets sparade 15 cm i ändarna så man har lite skydd mot värmen. Blir nog att testa den nästa helg.
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Har köpt lite prylar för en motflödeskylare. 10mm kopparrör och entums vattenrör. 5 meter kopparrör och så går lite bort i ändarna.... tycker det borde bli rätt bra med så mycket vatten kontra kopparen och att trycket blir så lågt att en sugslang kan gå att få tät. Alla delar köpta på Biltema. Lite jobb framöver att skala bort isoleringen från kopparröret... men som positiv bieffekt var det redan spiraliserat. Får se hur det går.... Kan bli för tight att få genom kopparrörert i ena änden också,. så jag är beredd på att behöva skaffa större dimension där och täta annorledes.
Sen finns det ju inget som hindrar att köra droppkylaren samtidigt för ännu mer effekt även om nu denna skulle gå att få att fungera.
Sen finns det ju inget som hindrar att köra droppkylaren samtidigt för ännu mer effekt även om nu denna skulle gå att få att fungera.
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Nu är kopparröret genom slangen. Glad jag inte valde en mindre dimension än entum... annars hade man nästan fått haft glidmedel...
Det fick bli en större genomföring, så den måste tätas. Kommer att gå på packningssilikon och värmetålig vulktelp. Borde kunna härda tillräckligt tills imorgon och provköra den då - har ett planerat kok, men vill hinna med en (haha) torrkörning först för att kolla att allt går som det skall - vill ju inte sabba ett kok utöver att det skulle gå åt pipsvängen....
Det fick bli en större genomföring, så den måste tätas. Kommer att gå på packningssilikon och värmetålig vulktelp. Borde kunna härda tillräckligt tills imorgon och provköra den då - har ett planerat kok, men vill hinna med en (haha) torrkörning först för att kolla att allt går som det skall - vill ju inte sabba ett kok utöver att det skulle gå åt pipsvängen....
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Testat kyldelen. Fungerade tillfredsställanden, något litet droppläckage i infästningenarna av ytterlangen, går inte att dra år hårdare, så det har nog med utformningen av sugslangen som sådan att göra - en slät slang i samma dimension hade nog fungerat bättre just där. Vulkade runtom där också bara för att... Ska nog göra ett uppkok vatten ikväll och testa kylförmågan. Det är så varmt/kvavt att jag tror det vulkat färdigt långt innan 24 timmar....
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

20 liter stormkokande vatten. Kör genom motkylaren med Coobras pump. Efter 10 min - 58 grader. Det är 20 grader utomhus, men jag kör med locket på vilket jag säkert inte skulle göra i ett skarpt läge.
Litet litet droppläckage fortfarande på kylslangen, kan säkert vulktepas vidare lite en annan gång.
Efter 20 min - 40 grader.
Efter 30 min - 31 grader.
Eftersträvade 27 grader (80F) uppnåddes vid 40 min.
Hyffsat således.... kan bättras. Helt övertygad om att det gått fortare med locket av... och det är ju verkligen ingen omöjlighet att köra doppkylaren samtidigt med lite mer slangjobb...
Den funkar i alla fall... och är hembyggd. Nu stänger jag av för kvällen.
Litet litet droppläckage fortfarande på kylslangen, kan säkert vulktepas vidare lite en annan gång.
Efter 20 min - 40 grader.
Efter 30 min - 31 grader.
Eftersträvade 27 grader (80F) uppnåddes vid 40 min.
Hyffsat således.... kan bättras. Helt övertygad om att det gått fortare med locket av... och det är ju verkligen ingen omöjlighet att köra doppkylaren samtidigt med lite mer slangjobb...
Den funkar i alla fall... och är hembyggd. Nu stänger jag av för kvällen.
Lite bilder skulle vara trevligt 
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Lite jobbigt här, det är ganska låg storlek på bild som godkänns. Men här är en färdig koppling. Något annat är inte intressant att se direkt.
- assistredo
- Maltrostare

För att få tätt med en anslutning av en spiralslang brukar det inte funka med en vanlig slangklämma utan en särskild för spiralslang behövs ex. https://dammtrivsel.se/produkt/slangkla ... -24-28-mm/. Nu vet jag inte om det var i den änden det läckte för dig.
För att ansluta kopparröret till ett t-rör kan man använda en s.k. halvkoppling - hane på t-röret och själva halvkopplingen ser bara ut som en mutter med ett hål i.
För att ansluta kopparröret till ett t-rör kan man använda en s.k. halvkoppling - hane på t-röret och själva halvkopplingen ser bara ut som en mutter med ett hål i.
Björn Petersson
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Jo, men bara i den ena... och det kom alltså enskilda små droppar... typ en dl över hela kylningen.... inget problem alltså... och det går nog att ta en meter vulktejp till och heltäta det. Hade jag velat använda snabbare flöde så hade det kanske blivit annat läge. Som det är nu vore det dessutom 'omöjligt' att få dit en annan klämma om den inte går att öppna helt. (Utan att göra om allt det andra)
Men informationen är kanon om det är fler som tänker ge sig på det ! *tummen upp* Själv gick jag efter vad jag kunde hitta i butiken och jag har ingen förkunskap alls om slangar och rör....
(Håller på att mäska ur en Imperial Chocolate Stout, så om sisådär 1½ timme skall den få tjänstgöra. Funderar dock på att köra doppkylaren samtidigt också... det är 10 grader varmare här idag...)
Men informationen är kanon om det är fler som tänker ge sig på det ! *tummen upp* Själv gick jag efter vad jag kunde hitta i butiken och jag har ingen förkunskap alls om slangar och rör....
(Håller på att mäska ur en Imperial Chocolate Stout, så om sisådär 1½ timme skall den få tjänstgöra. Funderar dock på att köra doppkylaren samtidigt också... det är 10 grader varmare här idag...)
- MysticDragon
- Helmaltsbryggare

Doppkylare plus motflödeskylare och utan lock (som tog en stund att få igång så pumpen inte riktigt ville på direkten), mindre volym 15 liter, men med rejält med socker i. 10 grader varmare utomhustemp
10 minuter - 51 grader
20 minuter - 34 grader
27 grader nått på 28 minuter.
Det resultatet är jag helnöjd med. Hade självklart tagit mer tid om det inte var ett halvkok, men jag misstänker jag kommer att göra fler halvkok än helkok generellt sätt, så detta duger gott och väl åt mig.
Tack för inspirationen härifrån (och att man sett den som Grainfather har).
10 minuter - 51 grader
20 minuter - 34 grader
27 grader nått på 28 minuter.
Det resultatet är jag helnöjd med. Hade självklart tagit mer tid om det inte var ett halvkok, men jag misstänker jag kommer att göra fler halvkok än helkok generellt sätt, så detta duger gott och väl åt mig.
Tack för inspirationen härifrån (och att man sett den som Grainfather har).