Bygga RIMS verk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygga RIMS verk

Inlägg av Torgny »

Mycket intressant tråd måste jag säga. Vidareutveckla gärna och håll oss underrättade :mrgreen:
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Ja sånt här är jättekul. Man häpnar av vad folk kan hitta på ibland. Är som att koka soppa på en spik. Men det ger också andra nya idéer och infallsvinklar, vilket jag tror tror även byggaren fått innan - det kallas evolution i mellan mina öron.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Alltid kul om man kan inspirera andra på samma sätt som man själv har blivit inspirerad när man läst andra trådar på detta forum. Den stora behållningen av att brygga öl själv förutom det goda ölet är utmaningen att försöka klura ut och bygga utrustning som passar bryggning under sina egna förutsättningar.

Själv har jag flyttat ut hela bryggprocessen till mitt förråd efter att ha tröttnat på att bryggningen krockade med övriga köksaktiviteter och familjemedlemmar som snubblar över mina grejor. All respekt till min familj och den förståelse de visar för alla mina egenheter och tossigheter men bryggningen är min meditation och jag vill helst inte behöva avbryta för att det blir dags att laga mat eller att någon skall baka.

Jag har därför rensat i mitt förrådd och fått en yta på 3x1.5 meter där jag nu försöker att bygga mitt bryggverk. Jag har dock inget vatten eller avlopp och endast tillgång till en fas på 10A vilket givetvis begränsar mina möjligheter. Första steget var Rimsverket vilket fungerar över all förväntan.

Jag har nu skaffat en Jula induktionshäll och provat att även koka vörten i förrådet. Efter uppkoket bildades dock rena lutzen dimman trots att fönstret var öppet och med tanke på Gustav VI Adolfs öde under samma förhållande var goda råd dyra. :shock: Lyckades dock snabbt hitta två polslangar och ett plastlock som passade kastrullen. Borrade två hål i locket och trädde i slangarna samt hängde ut andra ändan genom fönstret. Fungerade hur bra som helst imma försvann och jag kunde till och med sänka värmen på plattan och fortfarande ha ett vrålkok. Tyckte dock att arean på slangarna var lite i minsta laget och har därför nu uppgraderat locket med fläktröret nyttig från Ikea för 89 kr med diameter 12.5 cm.
Kokare.JPG
Kokare.JPG (49.09 KiB) Visad 6578 gånger
Hoppas kunna testa modifikationen i helgen.
Måste dock erkänna att jag fuskar och använder skumdämpare så jag slipper att ha vört över hela förrådsgolvet. :D
Bobbo
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Bobbo »

Hej

Ja då skall jag berätta om första gången jag provade helmalts bryggning (igår Söndag 10 april)
Började att bygga ett RIMSverk enligt Lasser8s fina beskrivning, ingen automatik utan helt manuell tempstyrning.
Isolerade tunnan med liggunderlag och startade med enbart vatten för att se så allt var tätt och fungerade.

16:00 Tempen ökade och ett brett leende infann sig, det här kommer gå fort....
I med 14 liter nytt vatten och upp till 68 grader, hur lätt som helst. I med 4,6 kilo malt och vevade runt till en fin gröt.
Startade pumpen och ? inte en droppe rann ner i slangen. pumpen gående och vevade som en tok. Nu var det flöde som om en nyfödd
pinkade i en slang. Inget flöde att prata om och jag gav upp med pumpen. Mätte tempen till 66 grader stängde locket och väntade 1 tim.
hällde i 13 liter 82 gradigt vatten och vevade runt, 74 grader och väntade 10 min.

Började laka ur genom en saftsil och efter en bra stund hade jag fått ihop 27 liter vört, koka upp i min enorma jäshinks vattenkokare på 2.2 kw.
Funka hur bra som helst och lät det koka i 1 tim, i med första humlen och koka 40 min i med andra laddningen humle och koka ytterligare 20 min. Silade ut hela laddningen genom saftsilen igen och in med hela skiten i duschen, i med kopparslinga och kylde till 27 grader. I med jäst och vevade som en tok.

23:00 Mätte OG till 48 så det skall bli kul att se hur slutresutatet blir, vet inte vad man kan räkna med i utjäsning men om det kommer ner till 10 så borde ölen hamna runt 5% om jag inte räknat helt åt helvete. Vörten smakade bra, vilket inte säger så mycket iom att det är första gången jag smakar.

22 grader i rummet och det bubblade bra när jag kom ner i morse, flyttat ut hinken i 18 grader och nu är det bara vänta tills det är färdigjäst.

Nu till det viktiga, jag hade 3mm hål i min hink som agerade sil, hela botten var perforerad "ganska" tätt.
Hur/Vad kan man göra för att få bättre flöde i lakbädden? Skulle verkligen vilja köra på detta sätt för det verkar smidigt.
Har inte långt till Älvängen så om du vill ha en prao någon dag Lasser8 så ställer jag upp.

Detta inlägget kanske skall ligga någon annan stans men det är ju även relevant till denna tråden iom att jag mer eller mindre kopierat Lasser8.
Moderator får besluta och flytta om det ar aktuellt.

//Bobbo
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Hej Bobbo
Alltid tråkigt att få stopp i lakbädden.
Kör själv med 3mm hål i min hink i hink och jag har aldrig haft problem med stopp trots att jag cirkulerar cirka 3l/min.
Jag har dock borrat extrem många hål i botten.
Du är självklart välkommen vid någon bryggning.
Nu blir inte nästa förrän någon gång i början av maj på grund av tidsbrist.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Tänkte också konstruera något liknande.

:?: Jag undrar först om pumpen: Vore det inte en fördel att placera den på en nivå nedanför kranen så att den slipper suga luft i början? Eller klarar den det? :?:

:idea: Sen har jag en idé som kan spara ett hål i vattenkokaren. På vattenkokaren hänger man ett U-format kopparrör som mynnar ut i botten på kokaren. Andra änden förbinder man med pumpen via en slang. :idea:

:D Och om man skaffar något att plugga igen det andra (enda) övre hålet med så kan man använda vattenkokaren som vattenkokare! :D
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Pumpen är en självsugande så det är inget propblem med placeringen.

Gillar starkt din ide om ett u format rör. Blir klart enklare att diska.

Håller nu på att bygga om projeketet till ett Herms verk istället.
Inte för att det var några problem med rims,
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av androiders »

Coolt! Jag håller precis på att fundera på temp regleringen till mitt system! ska helt klart testa din formel. Kul bygge :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

androiders skrev:Coolt! Jag håller precis på att fundera på temp regleringen till mitt system! ska helt klart testa din formel. Kul bygge :)
Zombie...
Kolla in min budget RIMS lösning också.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=8662
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar