Lång Recirkulation ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lång Recirkulation ?

Inlägg av villaangsmarken »

Hej!
Jag sökt en del om Lakningsförfaranade på olika siter på nätet. & upptäckte då att Recirkulationen på bla mindre amerikanska bryggerier kan fortgå i nära 20 min.
När jag recirkulerar så är det max 4-5 lit, eller tills vörten ser fin ut.

Vilket syfte har en så lång recirkulation mer än att ge en klarare vört ? Förbättrar det utbytet ? Får man "brödigare" maltkaraktär ?

Harry S.

(ps : jo jag gjorde en sökning här på forumet också men vet inte om jag läste allt ?)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Lång Recirkulation ?

Inlägg av Kenneth »

Meningen är att vörten ska klarna och att man inte får en massa skalrester med i koket.
Min mening är dock att det inte är av så stor vikt att ha en blank vört vid lakningen.
Jag brukar recirkulera de första 3-4 litrarna (på en total mängd av 20-25 liter).
Vörten är inte särskilt blank, men efter drygt hundratalet bryggningar så kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad på slutresultatet.
Det blir ett bra öl i alla fall.
Härliga tider, strålande tider :)
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Lång Recirkulation ?

Inlägg av villaangsmarken »

tack !
Ja håller med dig! Undrar just va en så lång recirkulation syftar till. Mina 5 lit. ger mig en okej blank vört.
Vill inte lägga ner ytterligare 20 min extra på bryggmomentet för så lite vinning.
Tack för engagemanget.
harry
Skriv svar