Hej!
Jag sökt en del om Lakningsförfaranade på olika siter på nätet. & upptäckte då att Recirkulationen på bla mindre amerikanska bryggerier kan fortgå i nära 20 min.
När jag recirkulerar så är det max 4-5 lit, eller tills vörten ser fin ut.
Vilket syfte har en så lång recirkulation mer än att ge en klarare vört ? Förbättrar det utbytet ? Får man "brödigare" maltkaraktär ?
Harry S.
(ps : jo jag gjorde en sökning här på forumet också men vet inte om jag läste allt ?)
Lång Recirkulation ?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
villaangsmarken
- Helmaltsbryggare

Re: Lång Recirkulation ?
Meningen är att vörten ska klarna och att man inte får en massa skalrester med i koket.
Min mening är dock att det inte är av så stor vikt att ha en blank vört vid lakningen.
Jag brukar recirkulera de första 3-4 litrarna (på en total mängd av 20-25 liter).
Vörten är inte särskilt blank, men efter drygt hundratalet bryggningar så kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad på slutresultatet.
Det blir ett bra öl i alla fall.
Min mening är dock att det inte är av så stor vikt att ha en blank vört vid lakningen.
Jag brukar recirkulera de första 3-4 litrarna (på en total mängd av 20-25 liter).
Vörten är inte särskilt blank, men efter drygt hundratalet bryggningar så kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad på slutresultatet.
Det blir ett bra öl i alla fall.
Härliga tider, strålande tider 
-
villaangsmarken
- Helmaltsbryggare

Re: Lång Recirkulation ?
tack !
Ja håller med dig! Undrar just va en så lång recirkulation syftar till. Mina 5 lit. ger mig en okej blank vört.
Vill inte lägga ner ytterligare 20 min extra på bryggmomentet för så lite vinning.
Tack för engagemanget.
harry
Ja håller med dig! Undrar just va en så lång recirkulation syftar till. Mina 5 lit. ger mig en okej blank vört.
Vill inte lägga ner ytterligare 20 min extra på bryggmomentet för så lite vinning.
Tack för engagemanget.
harry