Hej!
Har precis införskaffat (fått...) ett Coopers Mikrobryggeri och den första satsen står på jäsning.
Det blev en Coopers Stout, och allt gjordes efter konstens alla regler, och jag tror nog att det går hur bra som helst. Mätte första gången idag, när den stått i c.a 12 timmar, och den låg på 1040G.
Jag har aldrig gjort stout innan, ej heller använt mig av detta mikrobryggeri. Jag har aldrig gjort öl innan, bara Mjöd.
Är det någon här som har gjort en stout på detta "set"? Med Coopers egna jäst, "socker" och "kolsyretabletterna" till slutjäsningen? Eller någon som provat någon annan sort? Hur blev resultatet?
Coopers Mikrobryggeri, någon som testat?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Coopers Mikrobryggeri, någon som testat?
Man skall aldrig hälla i socker. Skall du tvunget ha starkare öl, använd mindre mängd vatten eller tillför maltextrakt. Använd för guds skull aldrig den medföljande jästen.
Har det fortfarande inte gått upp för folk att det inte blir bra. Trodde de misslyckanden blev gjorda på 80-talet och försvunnit idag. Cooperssatserna har skadat mer än de gör nytta. Kom istället till ett SHBF-evenemang och känn på skillnaden, där kan ni jämföra det rakt av med kommersiella öl.
// Kim
Har det fortfarande inte gått upp för folk att det inte blir bra. Trodde de misslyckanden blev gjorda på 80-talet och försvunnit idag. Cooperssatserna har skadat mer än de gör nytta. Kom istället till ett SHBF-evenemang och känn på skillnaden, där kan ni jämföra det rakt av med kommersiella öl.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Det är inte strösocker, det vet jag att man inte ska ha i, för det ger en obehaglig eftersmak även på mjöd. Det är detta jox som jag hällt i :Kim skrev:Man skall aldrig hälla i socker.
http://www.coopershembryggning.se/art-1 ... &iPageID=5
Tvunget och tvunget... Jag tycker att alkohol medför mer smak, i alla fall i mjöd. Obs att jag bara kan tala ur mina erfarenheter från honungsbrygd...Skall du tvunget ha starkare öl, använd mindre mängd vatten eller tillför maltextrakt.
Varför? Jag har använt ett flertal olika jästsorter innan, och de har behövt 3-7 dagar innan de har börjat jäsa under samma förhållanden, och då i mycket sötare drycker än denna... Vad är fel på detta jäst? Och om det nu är så illa, varför skickar de med det? Jag förstår inte om det är "billigt är bra" marknadsföringen, för då förlorar man kunder ... och det vill väl ingen göra??Använd för guds skull aldrig den medföljande jästen.
Skadat? Oj oj oj... kanske ska hälla ut det jag har i karet då... Jag såg det som en trevlig grej då jag älskar Stouts och att få göra en sats själv verkar jättebra! Sen att det kanske inte smakar bäst på en gång, man lär sig längs vägen...Har det fortfarande inte gått upp för folk att det inte blir bra. Trodde de misslyckanden blev gjorda på 80-talet och försvunnit idag. Cooperssatserna har skadat mer än de gör nytta. Kom istället till ett SHBF-evenemang och känn på skillnaden, där kan ni jämföra det rakt av med kommersiella öl.
// Kim
Tack för dina svar, även om det inte var just de svaren jag var ute efter
// Martin
Hej kul att du kommit igång med att brygga öl!
Själv har jag ingen egen erfarenhet av coopers öl satser.
Vad kim förmodligen ville få fram var att tillsätta bryggsocker och vanligt strösocker gör ölet mer torrt och vattnigt för att det jäser ut för mycket, det ger därför bättre resultat att använda malt extrakt.
Och vad gäller jästen i färdiga satser så rekommenderas det alltid att skaffa en annan jäst som är färsk då dom som finns med i satsen ofta är gamla. Kvaliteten på jästen är avgörande för att lyckas med en bra öl och detta har varit ett problem med färdiga satser som ofta varit på hyllan för länge.
Nu säger jag inte att det du bryggt inte skulle vara dåligt utan att detta kan vara något att tänka på inför framtida bryggningar.
Lycka till!
Vad kim förmodligen ville få fram var att tillsätta bryggsocker och vanligt strösocker gör ölet mer torrt och vattnigt för att det jäser ut för mycket, det ger därför bättre resultat att använda malt extrakt.
Och vad gäller jästen i färdiga satser så rekommenderas det alltid att skaffa en annan jäst som är färsk då dom som finns med i satsen ofta är gamla. Kvaliteten på jästen är avgörande för att lyckas med en bra öl och detta har varit ett problem med färdiga satser som ofta varit på hyllan för länge.
Nu säger jag inte att det du bryggt inte skulle vara dåligt utan att detta kan vara något att tänka på inför framtida bryggningar.
Lycka till!
Det med strösockret vet jag om sedan innan, dock inte det med maltextrakt, och det ska jag testa till nästa bryggning. Har dock inte stött på problem med bryggsocker gjort på sackaros och maltodextrin innan, men jag har å andra sidan inte heller gjort en brygd på satsmartinj skrev:Hej kul att du kommit igång med att brygga öl!
Lycka till!
Den jäst jag provat med tidigare är Brewers Choise från Propagator och Safale S-04 då jag läst att bägge dessa ska vara "de bästa", men ingen av dem har kickat igång lika snabbt som denna från Coopers...
Jag kommer definitivt att skriva vad jag anser om ölen när den är klar om c.a två veckor, och sedan när den har blivit lagrad i minst tre månader...