Misslyckad bryggning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
RanBerg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Misslyckad bryggning?

Inlägg av RanBerg »

Hej. Idag bryggde jag och kompisen en sats för tredje gången. De båda andra ölen blev otroligt bra så nu tänkte vi att denna gång kommer den bli topp!
Nu blir det kanske inte så.. Lite problem uppstod i den kritiska kylprocessen.

Vi brygger fortfarande på maltextrakt kan jag först påpeka. Vid denna bryggning hade vi enbart humlepellets.

Vi köpte en vörtkylare, en Better Bottle med Dry Tap plus lite småsaker till denna bryggning då jag velat ha en BB ett längre tag.
Första misstaget var att inte räkna ut spädvattnets kylförmåga.

Kylspiralen fungerade sjukt bra kan jag säga, den kylde ner vattnet så fort att vi fick alldeles för låg temp då vi skulle spä med kallvatten sen.
Då kokade vi upp vörten igen pga att den varit utsatt för dålig temp och vi ansåg att risken för infektion var stor. Det var nog misstag Nr 2.
Detta tog lång tid vilket gjorde att vårt noga uträknade recept nu blev helt åt h*****e (Tänker på IBU och de olika humlegivorna).

När vi sedan fyllde på med spädvatten blev vörten trots allt alldeles för kall (10C) vilket nu innebär att den står i rummet och väntar på att få upp rätt temp.
Det var jävligt omständigt med BBn kan jag säga. Vi fick först sila i en jäshink för att sen fylla på spädvatten och därefter hälla detta via tratt och filter i BBn. Tror att risken för infektion är överhängande pga denna omständiga process (allt var noga desinficerat dock). Nu ser vörten ut som avloppsvatten trots ordentlig silning. Sen kommer det bli problem att veta om den nått rätt temp pga BBns utformning.

Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg men några frågor dyker upp.

1. Tror ni att ölen är förlorad pga vår hantering?
2. Ni som har Better Bottle, hur gör ni när det är dags att fylla den med vörten? Finns det ett smidigt sätt att använda dem på?
Känns som om man lagt flera hundra på Hi tech saker som sen bara komplicerar allt.
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården

Re: Misslyckad bryggning?

Inlägg av Peter Högström »

Hej,

Vad gäller er hantering så lämnar den helt klart lite att önska men det behöver inte betyda att vörten är infekterad även om det finns en risk.

1. Att kyla ner den för långt innebär inte att vörten varit utsatt för dålig temp. och inte är risken större att få infektion vid låg temp. än vid rumstemp. heller, snarare tvärt om om det nu är någon skillnad alls. Men däremot trivs ju inte alejäst nått vidare vid låg temp. vilket innebär att oönskade mikroorganismer kan få fäste innan jästen hunnit etablera sig och ställa in pH i vörten på sitt trivselvärde.

2. Hade ni bara spätt med kokande eller uppvärmt vatten till den för kalla vörten hade ju allt varit frid och fröjd...men att koka upp den igen var nog inte det klokaste i och med att det ju som sagt påverkar beskan, men om ni inte stannade vid kok utan bara kokade upp har detta förfarande säkert ingen avgörande betydelse. Däremot är det ju viktigt att ni tillsätter jästen fort så jag hoppas inte att vörten sårt och väntar på rätt temperatur utan jäst...

3. Vad sen gäller BB så tycker jag att dom är helt underbara att hantera, speciellt om man har BB med racking adapter och tappkran. Själv har jag provat två metoder att tappa upp och den enklaste tycker jag är att använda mitt lakkärl och först sila genom saftsil, durkslag e.d. ner i lakhinken, steriliserad med Starsan, och sedan ner i BB via lakhinkens slang. Men ni har ju ingen lakhink i och med att ni kör med spraymalt och då återstår stor tratt. Det kan ju dock vara lite knivigt att sila i tratt i och med att silnätet sällan passar så bra i den. Men om man först silar av ner i en steriliserad hink och sedan häller därifrån ner i BB via tratten, utan silnät, så ska det ju inte vara nått problem. Att man häller vörten fram och tillbaka två gånger innebär oxå att man att man syresätter vörten ordentligt och inte behöver man vara rädd för att få infektion av detta förfarande heller, bara man steriliserat alla saker som kommer i kontakt med vörten ordentligt och har en rejäl och pigg jästgiva.

4. Att vörten ser ut som lervälling behöver inte vara nått katastrof heller för det känns ju som att allt erat hanterande med vörten gjord att druven gått i lösning igen men har ni lite flyt sjunker den nog till botten under jäsningen.

Det där med rätt temp. och BB´ns utformning förstår jag dock inte alls?! Hur kan formen avgöra om ni kan veta temperaturen eller ej? En termometer kan man väl alltid mäta med och allra enklast är det att klistra på en jäsningstermometer på BB´n så att man ser temperaturen utan att sticka ner sin termometer eller att behöva ta ut ett prov och mäta på. Jäsningstermometrar sälj på humlegården för 35 kr och dom mäter mellan 0 och 30 grader.

Lycka till,

Peter Högström
Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Misslyckad bryggning?

Inlägg av Pelle Hoffman »

Hej,
Jag kyler min vört i kokkärlet med kylslinga. Sen tappar jag i den i BB med en hävert. Inga problem.
Det problem jag haft med BB är att när jag ska tappa om till sekundär via kranen så tar det en jäkla tid. Det rinner långsamt helt enkelt.

//Pelle
Pelle
Skriv svar