Bygga RIMS verk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bygga RIMS verk

Inlägg av Lasser8 »

Efter att som nybörjare ha lyckats hyfsat med mina första brygder. (Förutom en som jag bryggde med ljust muscodovasocker. Öl med kolasmak är ingen höjdare tro mig). Känner jag att det är dags att ta tekniken till hjälp för att automatisera mitt bryggande. Efter att ha läst en hel del roliga byggprojekt på detta forum känner jag mig inspirerad och redo att skrida till verket . Jag vill samtidigt givetvis ge er möjlighet att ha synpunkter på mitt bygge samt dra på munnen åt min galenskap.

Målet är att konstruera ett enkelt och säkert Rimsverk till en rimlig kostnad. Helst med prylar som enkelt kan återanvändas till andra konstruktioner då jag inte brygger. Detta skall övervakas med hjälp av en gammal avdankad lapptopp.

Min plan är att använda följande

Som värmekälla kommer jag att använda en 2.2 kw vattenkokare från netto för 89:-
Vattenkokare
Vattenkokare
Vattenkokare_89.jpg (3.41 KiB) Visad 13847 gånger
I denna tänker jag borra två hål. Ett nere för att pumpa in kall mäsk och ett lite länge upp för att återtappa den värmda mäsken till mäskkärlet. Tanken med detta är att det alltid skall finnas mäsk i vattenkokaren även om pumpen stannar av någon anledning. Stannar pumpen kommer den del av mäsken som finns i vattenkokaren att koka och då slår vattenkokaren av automatiskt. Ingen risk för torrkokning. Som genomföring har jag skaffat två genomföringar från Jula 39:-
Genomföring_39.jpg
Genomföring_39.jpg (6.88 KiB) Visad 13847 gånger
. Jula får även stå för pumpen 299:-
Pump_299.jpg
Pump_299.jpg (6.28 KiB) Visad 13847 gånger
Transformatorn från Kjell och Company 299:-
Transformator_299.jpg
Transformator_299.jpg (16.74 KiB) Visad 13847 gånger

På och avslag av vattenkokaren tänker jag styra med hjälp av en USB styrd grenkontakt från Kjell och Company 469:-
PowerManager.jpg
Jag använder två jäshinkar enligt hink i hink metoden för lakningen och planen är att jag skall skruva fast vattenkokarens bottenplatta i översta jäskärlets lock och sedan borra ett håll i locket bredvid vattenkokaren där den uppvärmda mäsken kan rinna tillbaka till kärlet.

Tempstyrningen har jag tänkt att sköta med hjälp av 1 Bits tempgivare från M.NU 40:-
ds18s20_40.jpg
Fördelen med dessa är att jag kan seriekoppla flera för att ha fler temperaturpunkter. För att läsa av dessa givare använder jag USB läsaren 369:- från M.NU
ds9490b_369.jpg
ds9490b_369.jpg (11.18 KiB) Visad 13847 gånger
. Till detta kommer några silikonslangar.

Sammanlagt 1643:- inte helt billigt men de mesta kan jag återanvända till att bygga jäskylare, vörtpump, rengöring m.m. när jag inte mäskar.
Nu återstår bara att förverkliga planen och ta fram lödkolv och borrmaskin samt skriva ett program som övervakar processen. Jag återkommer med fler bilder när jag har satt samman delarna.

Låter detta som en gonomförbar plan?
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygga RIMS verk

Inlägg av Raasken »

Hej!

Kan du verkligen styra ett sådant hög-effekt element
i en så liten vätskevolym utan att din temp skenar upp långt över målet?
Det känns som om denna fråga dyker upp minst 2ggr/år :roll:
Har du läst andra trådar och forum i ämnet?

Positiv men skeptisk!
Raasken
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Hej Raasken
Jag har haft stor glädje av att läsa om alla andras byggprojekt på detta och andra forum. Iden med att använda en vattenkokare är långt ifrån unik utan förkommer i var och varannan tråd. Vad som skiljer mitt bygge från många andra tycker jag är följande.

Enkelt.
Endast 2 hål att borra. Färdig.

Säkert.
Ingen omkoppling av el. Helt lagligt att bygga även för ej behöriga elektriker. Målet är att brygga god öl inte ta livet av folk :shock:

Litet.
En vattenkokare på locket av mäsk/lakkärlet. Pumpen får plats bredvid.

PC-baserat.
Ingen PID programmering. Skriv styrprogrammet i ditt favoritspråk. Logga temp till en fil eller databas. Analysera sedan din mäskning i Excel.

Styrbart.
Koppla in datorn på internet och starta uppvärmningen av mäskvattnet från jobbet. Följ mäskningen i förrådet från TV i vardagsrummet. Snabbt att bygga en livstid att utveckla.

Den stora utmaningen är dock som du påpekar att få värmen från elementet in i mäskväskan utan att bränna den. Här hoppas jag att vattenkokarens design skall hjälpa till att snabbt strömma mäsken från värmeslingan i botten till utloppet i toppen samtidigt som jag fyller på med ny kall mäsk från botten. Som det gamla klasiska uttrycket. Det är inte storleken det hänger på utan hastigheten :mrgreen: .

Sen får vi se om det i slutändan slutar med 20 liter knäck istället för vört.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej igen!

Har du s a s gjort upp ett bindande flödes-avtal med dina kommande lakbäddar? 8)
Som jag ser det, vill det till en sjuhelsikes genomsläpplighet i lakbädden
för att skapa ett flöde som kan ta hand om 2,2 kW värme-effekt.
Eller har jag missförstått något i beskrivningen?
Berätta gärna hur du tänker dig ett kommande bryggförlopp.

Mvh Raasken
PS.
Kom av någon anledning att erinra mig en strof från William Shakespears pjäs Hamlet:
Så går beslutsamhetens friska hy
I eftertankans kranka blekhet öfver..... :oops:
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Nix något kontrakt med lakflödet har jag definitivt inte. Första bryggningen jag gjorde använda jag en lakhävert men lyckades dra ner så mycket luft i bädden så att jag var tvungen att hämta en borrmaskin och borra hål för att få ut vörten. :cry: Jo det kom med mycket skit i det koket men som tur var hade jag mycket chokladmalt i så den dålde det mesta. :P

Allt hänger på att vörten inte blir stillastånde runt värmeelementet. Jag hoppas att vattenkokarens utformning genom att vara smalare nertill skall hjälpa till att skapa en recirkulation i själva behållaren, vilket gör att jag inte bara kommer att vara beroende av själva lakflödet för att kyla värmeslingan. Stiger värmen för snabbt stänger styrprogramet tempurärt av vattenkokaren. Ett lakflöde på 1-0.5l/min vore kanon men jag tror att det även skall fungera med ett betydligt lägre flöde. :?: Men som sagt det är fortfarande bara teorier,

Blir det en knäckkokare så gör det inget då det i alla fall varit ett kul projekt.
Tempgivaren och usb reläet har jag tänkt att använda till en jästkyl.
Pumpen använder jag till vörtkylning.
Den väl ventilerade vattenkokaren får bli en blomkruka :lol: .

Hoppas att kunna prova till helgen.
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Efter en del arbete med styrprogramet var det äntligen dags att provbrygga på mitt nya RIMS verk.
klar.jpg
.
Det blev precis som jag hade hoppats ett kompakt verk.
Min första bryggd blev en variant på en Amerikansk Brown Ale med ett något överarbetet stegmäskning för att testa mitt Rims verk. Jag satsade på Totalt 5.3Kg malt med 15 liter vatten.
Schemat blev som nedan.

Syra rast 42c 15 minuter
Protoin 52c 15 minuter.
Socker1 62c 30 minuter.
Socker2 68c 30 minuter.
Avslut 78c 5Minuter.

Efter att värmt upp vattnet till 45c och hällt ner malten startade jag processen.
Det fungerade alldeles utmärkt och mäskningen skedde helt automatisk.
Systemet klarade av att höja temperaturen på vattnet med 1.7c per minut.
Jag glömde dock att mätta cirkulationshastigheten men gissar att den låg på 2-3l per minut utan att det blev stopp i lakbädden.
Enda problemet var vid utmäskningen då vattenvärmaren slog ifrån när tempraturen närmade sig 78 grader.
Så min utmäskning hamnade på 76c istället för mitt mål på 78 vilket var helt ok.

Jag avslutade lakningen när OG närmade sig 1010 och PH 5.9.
Då hade jag fått ut 21l vört med OG 1060 som var kristalklar.
Klar trots att den var mörk men det är svårt att se på bilden.
vort.jpg
Det hade bildats en belägning på värmeelementet men det var inte brännt och gick lätt bort med lite maskindiskmedel.
varmare.jpg
Vörten smakade helt ok och var inte bränd.

Helt klart nöjd med bygget och resultatet. Det blev ett mäskverk och ingen knäckkokare. :D
Nu återstår bara att skriva en app så att jag kan starta mäskningen via internet från telefonen. :wink:
Har dock ingen ide om hur jag med automatik skall få ner malten i vattnet :?: .
Har funderat på en pelletskruv men den lössningen verkar bli för dyr.
Får fundera vidare.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Enkelhetens elegans måste jag säga - en BryggMcGyver i farten. Jag skulle kunna tänka mig att göra något liknande själv med ett undantag - jag kan inget om programmering - men någon (vem skulle det kunna vara?) kanske kan göra ett sådant här program tillgängligt för andra i någon form. Jag skulle dock vara helt nöjd med att kunna sköta allt på plats hemmavid. Det doftar ju så gott! (åtminstone en i familjen tycker det).

Några undringar dock:

Om det av någon anledning skulle bli ett sämre avflöde från vattenkokaren (den verkar ju helt öppen) skulle då vörten kunna rinna över kanten på vattenkokaren? Pumpen pumpar ju in i kokaren men vörten ska ju kunna rinna med "självfall" därifrån. Hur finner man "balansen"?
Björn Petersson
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Hej assistredo
Kul om man kan inspirera andra till byggprojekt.
Jag har inte byggt om vattenkokaren på något annat sätt än hålen för till och från flöde så det stämmer att vörten skulle kunna svämma över. Jag beräknar dock att frånflödet vi 10mm silikonslangen har en kapacitet på 6-10l/min. Då min pump på full effekt endast kan leverera 4.3l/min så finns det marginal och utflödet har hittills aldrig varit över halva utloppet. Skulle nivån stiga över utloppshållet skulle säkert häverteffekten slå in och öka utflödet ytterligare. Så risken för översvämning är minimal.

Tanken med mitt bygge var att man skulle använda saker som man redan har införskaffat till andra ändamål i sin bryggning. Då jag själv är programmerings intresserad har jag införskaffat 1 bit temp mätare samt USB relä som jag kan styras från PC. Dessa använder jag normal för att styra kylan i kylskåpet. Många andra använder ett temperatur styrt relä från Humle eller Conrad för samma ändamål vilket skulle fungera lika bra i min lösning. Har man inget av detta fungerar lösningen lika bra att köra manuellt. Om någon är intresserad av styrprogramvaran så tillhandahåller jag det givetvis.

Pumpen är en bryggares bästa vän och jag rekommenderar alla att införskaffa en då det verkligen hjälper en vid vörtkylning samt underlättar vid det något tråkigare rengöringsarbetet speciellt av slangar och fat.

Vattenkokaren har jag dock inte hitta någon annan användning för. Speciellt inte efter att man har borrat två hål. :oops:

Min tanke från början var att enbart styra uppvärmningen via tempgivaren. Jag fick dock överge detta då uppvärmningen mellan de olika rasterna blev för lång. Jag använder numera endast tempgivaren för att kompensera för värmebortfall. Istället mätte jag mitt systems uppvärmningsförmåga genom att köra systemet med min mäskvolym 15l under en halvtimme på full effekt. Jag mätter start och slut temp och fann att temperaturen hade höjts med 52 grader. Genom att sedan använda formen 52 grader/(30 minuter) * 15 liter fick jag fram att mitt system värmer 1l vatten 26 grader på 1 minut. Jag använder sedan denna variabel för att räkna fram hur mycket energi jag skall tillföra systemet mellan rasterna för att uppnå rätt temperatur.

Exempel
Jag startar med 15 liter 10 graders vatten. Jag vill värma detta till 65 grader innan jag lägger i malten för att nå 62 grader inmäskning. När jag kör formen får jag (måltemp(65) – nutemp (10))/ ( Värmeförmåga (26) / Volym (15)). Snyggar man till formeln får man ((65-10) * 15) /26 = 31.7 Minuter. För att uppnå inmäskningstemp kör systemet i 31.7 minuter på full effekt. Blev själv förvånad hur nära måltempen man kom med denna formel. Sedan för att höja till nästa rast på 68 grader (68-62) *15 /26 = 3.46 Minuter och en utmäskning vid 78. (78 – 68) * 15/26 = 5.76 minuter. Mellan uppvärmningarna kan man antingen använda ett temperaturstyrt relä för att hålla temperaturen eller så får man på samma sätt mätta hur mycket värme ens system tappar och köra korta uppvärmningsperioder för att kompensera för värmeförlusten mellan raststegen.

Så det är fullt möjligt att köra systemet manuellt med hjälp av miniräknare och äggklocka för att slå på och av vattenkokaren manuellt vid rätt tidpunkter.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej igen!

Grattis till framgången som helhet och särskilt till den blanka vörten!
Håll oss löpande underrättade om hur slutresultatet styrtekninskt utvecklas,
men även betr jäsningsdelen och slutsmaken.
Mkt impad av att det blev sådan fin balans mellan tillförd energi och pumpflöde.

Carry on and keep up the good Work!! :D

Raasken
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Tackar Raasken

Blev faktisk själv förvånad att det gick så smidigt.

Hade mentalt förberett mig på 15 liter bränd knäck så jag hade inte planerat in tiden att koka vörten.

Blev till att koka vörten samtidigt som man lagade middagen. Men det fungerade efter att slagit av värmen i huset samt en bön till proppgudarna om extra långsamma säkringar. Övriga i familjen klagade givetvis på kylan och hade ingen förståelse för undret de just hade bevittnat. Det är svårt att bli profet i sin egen stad.

Jag lovar att återkomma med resultatet när det har puttrat klart i kärlet.

Jag tycker att flödet i lakbädden blir bättre när jag har malt malten på min Corona kvarn jämfört med att köpa den färdig krossad. Tror det beror på att kvarnen ger mer runda korn medans krossens malt blir mer platt och där med mer kompakt. Någon som har gjort liknande iakttagelser?
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej!

Betr maltmalning så har många fått bra resultat om man fuktar malten lätt före malning.
Se inlägg på andra forat: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2913

Kvarnman
Raasken
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Mycket bra länk.
Det skall jag prova nästa gång.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Vart läser du temperaturen som du styr mot, blir det ett snitt av alla givare som är placerade vart? Runt om i mäskkärlet?

Snyggt bygge, kompakt och funktionellt. Får ju tankarna att börja gå, speciellt när man ser vilken fin vört du fick ut.
/Eric
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Hej Erik
Idag har jag bara en tempgivare som mäter tempen i vattenkokaren. Framtida planen är att även sätta en inne i mäsken för att även logga temperaturen där. Jag använder dock endast tempgivaren för att hålla en konstant temperatur under själva rasterna.

Jag klarade dock inte att styra själva uppvärmningen mellan de olika raststegen med hjälp av tempgivaren då det är för många parametrar att ta hänsyn till så som volym i vattenkokaren, flödet genom vattenkokaren, cirkulation i vattenkokaren, fördröjning i tempgivaren, restvärme i elementet. Jag kände mig som de som skrev styrprogrammet till JAS planet och då jag inte kände för att krascha tre system samt att min tidsplan var något tajtare än deras övergav jag iden.

Istället räknande jag ut vilken tid det tog för mitt system att värma 1 liter vatten en grad. Vilket i mitt system blev 2.3 sekunder. Att värma 15l mäsk en grad tar 34.5 sekunder. Inte lika snyggt som att mäta den faktiska temperaturen men det fungerar klockrent.

Samma metod kan man använda om man vill köra systemet manuellt med en vanlig termometer. Mät aktuell temperatur, och räkna ut hur länge vattenvärmaren skall vara på, Slå på och av vattenkokaren manuellt.
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lasser8 »

Resultatet blev helt Ok.
[attachment=0]test.jpg[/attachment}
Bilagor
test.jpg
Skriv svar