Jäskyl för lager

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Jäskyl för lager

Inlägg av OleFattGuy »

I min källare är det oftast ca 16 grader (något kallare denna fimbulvinter), något som är OK för mina ales men icke så för lager.
Hittade detta på Blocket och slog till (efter en del prutande :roll: ).
Bra storlek men rätt skitigt inuti...
Bra storlek men rätt skitigt inuti...
Med en hel del rengörande och lite meckande samt sökande efter information tänkte jag att det skulle kunna bli perfekt som jäskyl för sommarens lager(som det väl börjar bli dags att brygga om jag förstått saken rätt), samt inte minst för att kyla flaskölen så småningom.

Det är en liten typ drickakyl med glasdörr, precis vad jag ville ha. Om jag sätter in en av hyllorna en decimeter ovanför skåpsgolvet så får min 30 l jäshink precis plats (det är liksom en klack längst bak på golvet som gör att hinken inte kan stå direkt på) och jäsröret kan oxo sitta i.

Nu en liten fråga:
Det finns inget temperaturvred inne i skåpet vad jag kunde se, men nånstans borde man kunna ställa termostaten? Nån som har en aning? :?
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Jäskyl för lager

Inlägg av martinj »

Det är ju lite skumt ifall det inte finns någon termostat, det borde det gjöra.
Men rekommenderat är att ha kylskåpet på max och använda en extern universaltermostat http://shbf.se/wiki/index.php/Universaltermostat för mer exakt temperatur hållning ifall man skall jäsa i en kyl.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Jag hittade nåt som skulle kunna vara ett termostatvred... på inre bakväggen sitter en oansenlig vit plastskruv med en skåra i. Inga pilar, skalor färgfält eller nåt annat, men skruven har tydliga "stopp" i bägge ändar s a s, man kan alltså inte vrida den runt ett helt varv utan snarare typ 300 grader.
Satte igång skåpet, skitigt som det var, satte vredet max åt ena hållet och lade in en termometer i en plastpåse. På en timma sjönk tempen till 11 grader.
Återstår att se om den är satt på max eller min...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Kollade igen, och temperaturen stannade mellan 10 och 11 grader enligt min LCD-termometer.
Drog skruven i bott åt andra hållet, lade tillbaka termometern och lät ligga i sex timmar. När jag nu kollar så är tempen ner i +-0 grader.
Det blir nog bra det här!
Nu ska jag bara märka ut åt vilket håll skruven står så jag inte glömmer... :wink:
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Det är ju helt perfekt, ju. Jäsning vid 10°C, diacetylrast genom att helt enkelt stänga av kylen några dagar, och sedan lagring vid full kyleffekt. Du behöver inte ens flytta jäshinken. Välkommen till lagerlandet!
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

En sak jag har gått och funderat på gällande jäsning i kyl är detta med kolsyran som bildas vid jäsning. Ska man öppna dörren en gång om dagen och släppa ut den eller vad rekommenderas för detta? Man vill väl inte har för högt tryck inne i kylen antar jag.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

firelight skrev:En sak jag har gått och funderat på gällande jäsning i kyl är detta med kolsyran som bildas vid jäsning. Ska man öppna dörren en gång om dagen och släppa ut den eller vad rekommenderas för detta? Man vill väl inte har för högt tryck inne i kylen antar jag.
Har jag aldrig tänkt på?
Jag tänker snarare att det är BRA att få kylen fylld med kolsyra, eftersom detta (åtminstone i jäshinken) antas hämma bakterietillväxten? :?
Övertryck tror jag inte man behöver oroa sig för. Dörren är ju inte hermetiskt tillsluten, så jag misstänker att det pyser ut på ett eller annat sätt.
Skriv svar