Termometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Termometer

Inlägg av macke »

Hej,
Vad använder ni för termometer när ni brygger? Var har ni köpt dem och vad kostar dom.

Jag använder en analog glas-termometer när jag brygger. Köpte den för 29kr på färgaffären som har lite vinbryggnings-grejer. Jag har bara antagit att den är ny och fungerar, men efter att ha läst lite på forumet bestämde jag mig för att testa den. Efter att ha försökt mäta temperaturen på stormkokande vatten under ett par minuter kommer jag inte över 96 grader celcius på termometern :(
Det ser ut att vara samma som den här: http://shop.humle.se/se/art/termometer-10-110-c.php (Men min låg inte i en blå pappkartong. Har bara ett plaströr som fodral)
Är det svårt att mäta temp på kokande vatten med en sån här, eller är helt enkelt termometern kass?
Antal helmaltsbryggningar: 6
fabbe
Delmäskare
Delmäskare

Re: Termometer

Inlägg av fabbe »

jag använder denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =150720628

den funkar utmärkt tycker jag.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

fabbe skrev:jag använder denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =150720628

den funkar utmärkt tycker jag.
Den fungerar inte alls för mig, givaren klarar inte fukt så den visar helt knasiga värden om man försöker använda den i mäsken. Har läst någonstans att man kan sätta krympslang så den skall klara vätan bättre. Jag använder en modell som CO inte verkar sälja längre, men den liknar den här.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Tummen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Tummen »

Och jag använder en från kjell & co (fattar inte hur man länkar till deras sida):
Digital labbtermometer IP65 Spetsprob, 299:-

Funkar fint, när den funkar. Är inne på min andra. Den första fick nåt strul med kablaget, visade dubbla värdet.

/Tommy
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Kjell-termometern: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8668&path=

Själv använder jag en multimeter med temperaturfunktion tillsammans med en trådgivare. Mest p.ga. trådgivarens snabba reaktioner.
/Eric
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Jag har haft samma problem som peps med stektermometrar, och har redan förstört två. Det är ganska dålig upplösning på den från kjell, +-2 grader? Den på CO har en ganska liten del att mäta med? Eller? bara en liten metaltråds-krok? Det finns en lång och (bra?) givare att köpa till den från CO, http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147898853 så det får nog bli något sådant.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Givaren som följer med termometern är bara en liten löjlig sladd, så man behöver köpa till spetsgivaren. Men den är å andra sidan jättebra, funkar lika bra nerkörd i mäsken som vid sockerkok eller fritering.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Det är den löjliga lilla sladden som är en vettig givare enligt min åsikt, men smaken är som rumpan. ;)
Jag har en spetsgivare också, men den används i princip bara till röken där jag har ett högre behov av dämpning.
/Eric
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Jag använder en analog termometer monterad direkt på bryggkärlet och två digitala termometrar (typ ICA Maxi eller liknande) med krympslang runt.
Den analoga termometern (som är försedd med dykrör) visar ju inte bara vätskans temperatur utan även kärlets. De digitala termometrarna har sensorerna/givarna liggandes i vätskan. Det skiljer ca 3 grader på mina digitala termometrar (+1 och -2 grader vid rullande kok). Ett snitt av dessa 3 temperaturgivare brukar funka fint eftersom det lokalt kan vara mycket missvisande.

Generellt kan du inte lita på någon enskild termometer säger min erfarenhet.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har också den där flotta termometern från Clas Ohlson med lång spetsgivare. Jag är precis som Eric Josefsson inte nöjd med spetsgivaren, den reagerar väldigt trögt. Har du inte problem med det Peps?

Min bästa termometer är kvicksilvertermometern Labortherm som jag använder i jäskärlet, men den går bara till 50°. I mäsken använder jag en smidigare modell från Clas Ohlson med en ca 15 cm lång givare, lite som en stektermometer men med lägre mätområde och plastsladd. Den finns tyvärr inte kvar i sortimentet längre, men den här på Kjell & Company ser liknande ut. Och nu har det blivit glapp i sladden. Vet någon om det går att löda på en ny sladd utan att påverka mätnogrannheten?
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

fredrik.stahl skrev:Jag är precis som Eric Josefsson inte nöjd med spetsgivaren, den reagerar väldigt trögt. Har du inte problem med det Peps?
Måste tillstå att jag inte givit den lilla sladden en ärlig chans, den är så liten och lätt att jag inte riktigt fick koll på var den hamnat i mäsken. Och mäsken är ju rätt trög i sig, så jag har inte bekymrat mig så mycket om den saken. Men ni har säkert rätt, dessutom beror nog vilken givare som funkar bäst på vilken typ av mäskkärl man har.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Ang den långa givaren; Hur långsamt är långsamt? Pratar vi minuter?
Min glastermometer reagerar ganska omgående, men jag får kanske dra ihop tre med eltejp och ta en snitt-temp.
Jag har funderat på att införskaffa en termometer till jäskärlen. Det finns en sort som brukar sitta på akvarium:
http://www.akvariumbutiken.se/skotsel_o ... _1452.html
Vad tror ni om att mäta på det här sättet (utanpå)? Det blir ju inte i vörten, men där i vill jag ju helst inte plocka med något i onödan..
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Nu har jag kört ett litet test. Från rumstemp till kokande vatten och tillbaka till rumstemp. Sistnämna för att se reaktionstid mot luft. Trädgivare 20-101 grad ca en sekund. Svårt att avgöra då synken mellan handen som doppar givaren och handen som ska starta tiduret är sämre än så. ;):
sen tillbaka till rumstemp tog 45 sekunder.

Spetsgivare 19-98 grader 25 sekunder
till 99 grader 40 sekunder
till 100 grader 60 sekunder

100-25 grader 5 minuter
-23 grader 10 minuter. Sen slutade mitt tålamod när den inte hade rört sig en grad till efter 15 minuter.
/Eric
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag testade spetsgivaren mer i helgen och mina erfarenheter stämmer med Erics. Lite långsammare än min gamla digitala termometer men det är faktiskt inte så farligt. Under mäskningen är det inte så snabba temperatursvängningar utom vid infusion eller dekoktion. Då måste man ju ändå röra om ordentligt och vänta några minuter för att temperaturen ska stabilisera sig så då hinner termometern med. Jag bryggde ett lite mer komplicerat mäskschema igår med stegmäskning och dekoktion och det gick alldeles utmärkt med spetsgivaren. Det enda problemet är att jag måste hitta på något smidigare sätt att fixera givaren i mäskkärlet.

Jag kalibrerade också mot en bra labtermometer 0-50° och där höll spetsgivaren sig mellan -0,6 -- 0° lägre. Från 50-100° låg den också något under min gamla digitaltermometer men inte så mycket att det gör något praktisk skillnad. Jag gör också oftast två raster vid ca 63° och 71° så att det inte ska vara så känsligt med exakt temperatur. Det är mycket lättare att kontrollera tiden än temperaturen.

Macke - Humlegården har en sån typ av termometer som man kan fästa utanpå jäskärlet. Men det är nog betydligt dyrare än i akvariebutiken. Å andra sidan verkar akvarievarianterna ha fel temperaturintervall för bryggning, i alla fall som det ser ut på bilden.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

jag använder en sån här.. tror detta är den modellen jag har.

http://www.amazon.com/dp/B000L9TTNO?tag ... FSFPMVQHXD

jäkligt dyrt men håller säkert för alltid och den är riktigt snabb. men eftersom det är en typ "industritermometer" så finns det kanske en begagnatmarknad att kolla på och säkert även billigare varianter.
Den har en tråd vars ände man använder som mätpunkt, blir väldigt smidigt och väldigt exakt.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Skriv svar