Varför färgas slangarna gröna?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

gedman
Hembryggarens redaktion

Varför färgas slangarna gröna?

Inlägg av gedman »

Under provkörningen av mitt nybyggda HERMS-system ikväll upptäckte jag till min förvåning att slangarna i bryggverket sakta men säkert färgades blågröna. Min första tanke går till att den nya kopparen i värmeväxlaren hade fällts ut, eftersom färgen väldigt tydligt påminner om den turkosgröna färgen som ärgat koppar får. Samtidigt använder jag nu under testinkörningen PVC-slangar som bara är livsmedelsklassade upp till 60 grader, inte de uppemot 80 grader som vattnet hade till slut. Värmeväxlaren är (bland annat) gjord av vanligt prisolrör från Clas Ohlsson, slangarna standard transparent PVC. Hela systemet hade körts igenom med varmt vatten samt jodofor, men inte med den låga pH som blir av vörten.

Är det något som haft liknande problem? Och om det nu är kopparen - kan det vara i så höga nivåer att det är hälsofarligt?

I övrigt fungerade bryggverket väldigt bra! Det är ett 40-liters HERMS gjort enbart med delar från Clas Ohlsson, Jula, Humlegården och den lokala bygghandeln. Det är lite av ett HERMS for dummies, som vem som helst kan snickra ihop för cirka 3000 kr. En enklare variant av DrKarmas eget, blandat med finesser från detta och Humlegårdens forum. När jag snickrat ihop de sista detaljerna lovar jag att lägga ut mer info.
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Varför färgas slangarna gröna?

Inlägg av DrKarma »

Hej.
Kul att du refererade till mitt bygge.

Jag hade bytt till silikonslangar. Testade en gång med PVC slang i mitt system och det slutade med en synnerligen deformerad slang.
Sen en tanke med avseende på färgen (om det inte är något i PVC:n som reagerar - vilket jag inte tror) är att det kan vara att du har haft jodrester i systemet som färgar när det kommer i kontakt med stärkelsen i malten.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Behöver du verkligen köra med jodofor i mäsk-/laksystemet? Det har jag aldrig gjort. Jodoforen i sig missfärgar ju lite i sig på slangar mm men det blir ju mera gult . Jodofor har väl också lågt pH det innehåller förutom jod fosforsyra - om detta skulle medföra ärgning på kopparen vet jag dock inte - koppar i sig klarar ju syra bättre an alkali.
Björn Petersson
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Blågrön färg kan nog inte vara så mycket annat än koppar i detta fall. Tror inte jodofor är lämpligt att behandla koppar med, då det är en halogen precis som klor, och klor skall man absolut inte behandla koppar med då det får kopparen att börja ärga kraftigt. Jag skulle köra rent systemet ordentligt med någon syra, och sedan byta slangarna och köra rent igen. PVC är billigt men det är rent ut sagt skitlangar och går du över tempen som garanterar "livsmedelsklassad" så börjar det läcka ut både olämpliga och plastsmakande ämnen. Åldras snabbt gör de också. Kör med silikon. kan tyckas lite dyrt, men garanterat giftfritt, smakfritt, värmetåligt och håller till domedagen.

/Calle
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Tack för bra svar! Jodoforen var en engångsgrej men jag håller mig till PGW i fortsättningen. Jag har kört med pvc hela denna säsongen man ska byta ut allt till silikon inför den här. Riktigt jäkla störande att behöva lägga fem hundra spänn bara på slang bara...
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

gedman skrev:Riktigt jäkla störande att behöva lägga fem hundra spänn bara på slang bara...
500 spänn, hur många meter behöver du egentligen ?? Den dyraste kostar ju 79 kr/metern...

/Calle
Skriv svar