Jäskärl med kran rekommenderas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jaknil
Satsbryggare
Satsbryggare

Jäskärl med kran rekommenderas

Inlägg av Jaknil »

Jag jäste tidigare i en glasdammejanne och slaskade alltid ned hela min omgivning vid omtappning och flaskning, tills jag började använda jäskärl med kran!

Lite fördelar med kran
Man kan ta hur många prover av brygden under jäsningen som man vill utan risk för förorening. Men, kommer det inte in luft igenom jäsröret då? Nej, inte om man tappar av lite i taget. Då kan man tappa av ca 4-6 cl utan att ett välfyllt jäsrör hinner bubbla tillbaka, sen så fyller koldioxiden upp det igen på några sekunder och man kan göra samma sak igen. Detta är extra nyttigt om man behöver ha koll på OH under processen, t ex vid flerstegsjäsning av mjöd eller bara ivrig provsmakning :wink:

Man behöver aldrig sticka ned något i drycken. Flaskning eller omtappning sker direkt från kranen. Kom ihåg att placera kärlet på lagom höjd på en gång så skakar du inte upp jästen.

Flaskning eller omtappning kan ske utan syrekontakt. Bara lätta på locket lite så att luft kan sugas in, lyft inte bort det helt, koldioxiden kommer att ligga som ett skyddande täcke ovanpå brygden. Om man dessutom använder ett förlängningsrör/slang på kranen så kan man fylla från botten av sina flaskor. Det gör att man undviker onödigt skum och syresättning.

( Jag jäser för närvarande i Donje-dunk med kran, se mer här http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 271#p23374)
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Jäskärl med kran rekommenderas

Inlägg av gedman »

VERKLIGEN. Har kran på ala min jäskärl och förutom att de inte längre går att att stapla i varandra så finns det bara stora fördelar. Jag använder vanliga jäshinkar som jag gjort hål i med en hålsåg och satt dit tappkran från humlgården. Se bara till att ta av kranarna och rengöra ibland, det riskerar fastna en del elaka bakterier i kranen annars.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Att hinkarna inte går att stapla kan man också se som en fördel - då gör man inte det misstaget! Det blir massor av repor av att stoppa hinkarna i varandra!

Jag tar loss kranarna mellan varje bryggning och låter dem ligga i PBW ett tag för att få bort gamla jästrester. Det är det enda som får dem rena tycker jag.
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Jag har funderat på detta också eftersom jag tycker att häverthanteringen är rätt bökig. På vilken höjd ovanför botten bör man borra hålet?
binx
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av binx »

bbus60 skrev:Jag har funderat på detta också eftersom jag tycker att häverthanteringen är rätt bökig. På vilken höjd ovanför botten bör man borra hålet?
Jag har borrat hålet så att jag kan ha hinken stående på golvet utan att kranen tar i.
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martinj »

Jag gjorde misstaget att sätta den för långt ner på mitt första kärl, något irreterande när den inte kan stå på golvet utan att kranen tar i.
Nu kör jag kranen precis så den kan stå på golvet utan att den nuddar.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag har också några hinkar där kranen går i golvet. Men det finns en lösning till det här - och den är också bra av andra skäl.

Jag köpte ett par runda plattor av galvad plåt med några små hjul under - de är egentligen avsedda att ställa stora blomkrukor på. De var inte större än att de rymdes precis under botten på hinken. Kranen sticker utanför så man kan ta prover och det är också lätt att skjuta undan hinken utan att behöva lyfta och skvalpa. Liknande plattor finns också i trä. Mina hittade jag på IKEA för några år sedan.
Björn Petersson
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Precis vad jag tänkte skriva, jag kör med sådana i trä. Funkar perfekt för att flytta på jäskärlen hit och dit.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Eller vrid kranen lite, det går också bra.
Neeskens
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Neeskens »

Låter kanon, skall genast sätta in kran i mitt jäskärl. Men hur är det med risken för att få in föroreningar i kranen under jäsning, speciellt om man tagit ut prover under tiden? Eller har ni ngt smart sätt att desinficera kranen innan tappning?
// Ulric
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Brukar ta vanlig sprit 40% och torka rent utsidan, även köra upp en spritad trasa i kranen, sen öppar jag den fullt och tappar ur ca 2 dl innan jag börjar tappa på fat, så den blir renspolad ända innifrån.

Har funkat för mig hittills , inga infektioner.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Housepainter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Housepainter »

Jag använder StarSan i en blomspruta och sprutar in i kranen utifrån innan jag tappar av ölen.
Skriv svar