SM 2011 - inför hembryggare-SM
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
SM 2011 - inför hembryggare-SM
Hej
Hittar ingen info om SM 2011.. är det inte satt något datum ännu? Om det har det, någon som vet var/när samt hur man går tillväga om man ska deltaga.. dvs när behöver man skicka in sina bidrag och anmäla sig etc.
mvh
Kristian
Hittar ingen info om SM 2011.. är det inte satt något datum ännu? Om det har det, någon som vet var/när samt hur man går tillväga om man ska deltaga.. dvs när behöver man skicka in sina bidrag och anmäla sig etc.
mvh
Kristian
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Hembryggar-SM 2011?
SM hålls av tradition vart annat år i Stockholm, allså planeras säkerligen detta för 2011.
Lokal samt exakt datum brukar byka upp 1-3 månader innan, medan själva SM brukar hamna kring april/maj.
Skicka in sina bidrag på flaska för att tävla i domarklasserna sker normalt ca 2 veckor före SM i sig.
Vill man ställa upp i Folkets Val kan man normalt vänta tills bara någon vecka innan med att anmäla sig.
Webregistreringen för öl har senaste åren öppnat 3-4 veckor före SM eller liknande.
Du kan säkert få mer utförliga svar i februari, än känns det lite tidigt att planera nästa SM, åtminstone för mig om man ser till hur det varit föregående år.
Lokal samt exakt datum brukar byka upp 1-3 månader innan, medan själva SM brukar hamna kring april/maj.
Skicka in sina bidrag på flaska för att tävla i domarklasserna sker normalt ca 2 veckor före SM i sig.
Vill man ställa upp i Folkets Val kan man normalt vänta tills bara någon vecka innan med att anmäla sig.
Webregistreringen för öl har senaste åren öppnat 3-4 veckor före SM eller liknande.
Du kan säkert få mer utförliga svar i februari, än känns det lite tidigt att planera nästa SM, åtminstone för mig om man ser till hur det varit föregående år.
Jag vill uppmana arrangörerna att så snart som möjligt spika ett datum. Vårens kalender börjar fyllas med rasande takt, och jag gissar på att fler än jag sitter i den situationen.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Omkring 9:e februari kom datumet samt lokal ut halvofficiellt för 2010, tider mm i början på mars.
29:e januari kom den första infon upp för SM 2009.
SM 2007 kom info ut 17:e februari.
Frågan dyker upp varje år på forumet, men på det stora hela kan man nog räkna med:
Det blir i Stockholm i år.
Det blir med mycket stor sannolikhet i april, men inte påskhelgen.
Någon annan som vet mer?
29:e januari kom den första infon upp för SM 2009.
SM 2007 kom info ut 17:e februari.
Frågan dyker upp varje år på forumet, men på det stora hela kan man nog räkna med:
Det blir i Stockholm i år.
Det blir med mycket stor sannolikhet i april, men inte påskhelgen.
Någon annan som vet mer?
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
SM 2011
Hej!
Jag skulle tro att vi är ganska många som vill hinna planera in bryggningar inför SM i vår. Vet någon något om vilken helg det kan tänkas bli?
Jag skulle tro att vi är ganska många som vill hinna planera in bryggningar inför SM i vår. Vet någon något om vilken helg det kan tänkas bli?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: SM 2011
Sorry Rick, men om någon måste säga det är det väl bättre att det kommer från en kompis?
Titta några få trådar längre ner på forumet för att se om frågan blivit ställd förut
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=2&t=6290
Tyvärr har jag inget svar om när SM är, men det skrev jag redan i förra tråden
Titta några få trådar längre ner på forumet för att se om frågan blivit ställd förut
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=2&t=6290
Tyvärr har jag inget svar om när SM är, men det skrev jag redan i förra tråden
Att SM i hembryggd öl blir i Stockholm i april är en lågodsare. Evenemangsgruppen jobbar, och har under en längre tid jobbat på att hitta en lämplig lokal för tillställningen. Efter de senaste årens rabalder har det blivit krångligare att kunna få tag på en lokal som uppfyller inte bara våra krav, utan också myndigheternas. Om någon av våra medlemmar har ett tips är ni välkomna att kontakta styrelsen@shbf.se
Så fort som allt är klart kommer plats och datum att publiceras på vår hemsida.
Alla medlemmar ute i landet är också välkomna att ansöka om att arrangera kommande års SM, vi behöver ha fler städer som kan sola sig i glansen av att ha arrangerat SM i hembryggd öl.
Så fort som allt är klart kommer plats och datum att publiceras på vår hemsida.
Alla medlemmar ute i landet är också välkomna att ansöka om att arrangera kommande års SM, vi behöver ha fler städer som kan sola sig i glansen av att ha arrangerat SM i hembryggd öl.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Har evenemangsgruppen kommit något närmre ett datum senaste månaden? Kanske så pass att det finns några datum som kan bli det slutgiltiga?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
...och där kom nyheten. Vi tackar! Då ses vi i Stockholm den 7e.
-
Jan Segerström
- Torrhumlare

Kan det bli 7 maj?
Vi som har en bit att åka, behöver vara ute i tid för att fixa boende m.m.
Vi som har en bit att åka, behöver vara ute i tid för att fixa boende m.m.
Jan Sigge Segerström
7:e maj 2011, på Gamla Tryckeriet i Alvik, är det som gäller för SM i hembryggd öl.
Kan det bli så att vi 2012 håller SM i Kil? Värmland har aldrigt haft ett SM och ni har ju alltid ställt upp och rest var än i landet SM har varit. Ta chansen för ett SM på hemmaplan!
Kan det bli så att vi 2012 håller SM i Kil? Värmland har aldrigt haft ett SM och ni har ju alltid ställt upp och rest var än i landet SM har varit. Ta chansen för ett SM på hemmaplan!
-
johan.mannerskog
- Helmaltsbryggare

7:e maj? Hur tänkte ni nu?
Då är jag och gänget med Janko i Bamberg.
Då är jag och gänget med Janko i Bamberg.
Johan Mannerskog, Linköping
ja, Hur tänkte ni egentligen? Då är jag i Polen... Går det att lämna in öl trots sin frånvaro under själva sm?
Till domartävlingen går det utmärkt att lämna in öl även om man inte kan närvara på SM. För Folkets val blir det svårare, men har man bara några snälla vänner som ställer upp så löser sig nog det också. Förresten, Polen? Varför åka till Polen när det är SM i hembryggd öl, hur tänkte du där? 
Finns det nån info om regler till SM? Som t.ex. hur många flaskor man ska lämna in, vart man lämnar i dem. " Flaskorna måste vara rena och fria från igenkänningstecken. " vad innebär det? Vilken typ av kapysl får man använda, ska flaskorna vara 50 eller 33cl? Speciellt krav på vilken typ av flaska det ska vara? Vad kostar det att lämna in öl? etc.