Primning för kolsyra - och smak?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Primning för kolsyra - och smak?
Står i begrepp att buteljera min Vintervärmare.
Då den (förhoppningsvis) har rätt mycket både kropp och alkohol, vill jag förstärka ev lakritssmaker i den.
Till detta ändamål funderar jag på att använda Lakrisal. Om man försiktigt spräcker en tablett så borde man kunna pilla ner halvorna i en butelj?
Tror ni att jag kommer att få en kolsyreexplosion (typ Mentos&ColaLight)?
Mitt bekymmer är att Lakrisal tydligen innehåller (nästan) enbart socker, men även lakrits och salmiak(ammoniumklorid).
Finns det nån kemist/mikrobiolog eller allmänt kunnig forummedlem som kan svara på ifall ammoniumklorid kan vara ett problem vid kolsyrejäsningen?
Lakrisal är ju livsmedelsklassat så jag tror inte det är giftigt för oss människor, men jästen kanske har problem med det?
Räcker det att jag delar tabletterna, kommer jästen att "orka" äta upp det ändå, eller måste jag mortla alla tabletter till ett pulver? Ska jag skaka flaskan bara lite under de första dagarna?
Kommer det att lösa sig i ölen eller kommmer jag att få en fällning motsvarande 17% av pastillen (83% är socker)?
Då den (förhoppningsvis) har rätt mycket både kropp och alkohol, vill jag förstärka ev lakritssmaker i den.
Till detta ändamål funderar jag på att använda Lakrisal. Om man försiktigt spräcker en tablett så borde man kunna pilla ner halvorna i en butelj?
Tror ni att jag kommer att få en kolsyreexplosion (typ Mentos&ColaLight)?
Mitt bekymmer är att Lakrisal tydligen innehåller (nästan) enbart socker, men även lakrits och salmiak(ammoniumklorid).
Finns det nån kemist/mikrobiolog eller allmänt kunnig forummedlem som kan svara på ifall ammoniumklorid kan vara ett problem vid kolsyrejäsningen?
Lakrisal är ju livsmedelsklassat så jag tror inte det är giftigt för oss människor, men jästen kanske har problem med det?
Räcker det att jag delar tabletterna, kommer jästen att "orka" äta upp det ändå, eller måste jag mortla alla tabletter till ett pulver? Ska jag skaka flaskan bara lite under de första dagarna?
Kommer det att lösa sig i ölen eller kommmer jag att få en fällning motsvarande 17% av pastillen (83% är socker)?
Re: Primning för kolsyra - och smak?
Jag har inget svar på det kemiska, men hade det inte varit lättare att koka upp pastillerna till en form av sirap eller lösning och sedan hälla i flaskorna? Borde lösa sig lättare och dessutom ta död på elaka infektioner som eventuellt finns på pastillerna.
// Alex
// Alex
- assistredo
- Maltrostare

En intressant smakupplevelse är nog att vänta men jag skulle nog bara testa i några enstaka flaskor. Du kan ju väga tabletterna så överdosering av socker är nog ingen risk. Risken att salmiaken pajar ölet åtminstone smakmässigt bedömer jag som stor. Leipziger Gose är nog det enda öl som smakar salt och det ölet är nog mest en kuriositet för mig.
Har du inte försökt att få tag på 100 % ren lakrits. Det finns som pulver eller stång som får krossas. Ren lakrits i sig smakar sött men det är inte socker utan lakritsen inehåller naturligt ett ämne som kan jämföras med konstgjort sötningsmedel. Jag köpte pulver på nätet och stång senast i Stockholm hos Stockholms Aether och Essencefabrik.
Har du inte försökt att få tag på 100 % ren lakrits. Det finns som pulver eller stång som får krossas. Ren lakrits i sig smakar sött men det är inte socker utan lakritsen inehåller naturligt ett ämne som kan jämföras med konstgjort sötningsmedel. Jag köpte pulver på nätet och stång senast i Stockholm hos Stockholms Aether och Essencefabrik.
Björn Petersson
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Hmm kanske det, men då får man försöka att dosera "rätt", det är ju behändigare att bara trycka i en pastill... Ev infektioner torde vara ungefär lika stor risk om jag använder mockasockerbitar (vilket jag gjort tidigare)? En risk jag är villig att ta tror jag, om det inte är större risk med pastiller av nånm outgrundlig anledning...Zwonka skrev:Jag har inget svar på det kemiska, men hade det inte varit lättare att koka upp pastillerna till en form av sirap eller lösning och sedan hälla i flaskorna? Borde lösa sig lättare och dessutom ta död på elaka infektioner som eventuellt finns på pastillerna.
// Alex
Jag tror att det blir gott. Smaken är som baken. Måste testa Leipziger Gose!Assistredo skrev:Risken att salmiaken pajar ölet åtminstone smakmässigt bedömer jag som stor. Leipziger Gose är nog det enda öl som smakar salt och det ölet är nog mest en kuriositet för mig.
Har letat efter lakrits utan att hitta det, tack för tipset, undrar om det går att få tag på i Götet?
Kanske är det trots allt bättre att använda ren lakrits...
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Hittade ett tips på en matlagningssajt, Panduro har lakrits! De har ju butik i stan! Wohoo!
Varför inte koka en sockerlag med stjärnanis för att prima flaskorna med?
Ananrs har väl det mörkaste muscovado sockret en rätt så tydlig lakritssmak, men kanske blir för subtilt för dig när du är inne på att dunka lakrisal i flaskorna 
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Stjärnanis? Sockerlag? Njae, jag tycker det blir så pilligt med doseringen av en lag, i a f om man ska dosera det i varje flaska. Har låtit Vintervärmaren stå kvar i primären 11 dagar nu sen avslutad jäsning så jag är inte så sugen på att slå i nåt där och *ryys* röra om... Stjärnanis smakar ju ganska gott speciellt i Pernod o liknande, men det är inte lakrits...Runo skrev:Varför inte koka en sockerlag med stjärnanis för att prima flaskorna med?
Åhå. Muscovado säger du? Räcker det att prima med det för att få lakritstoner eller måste det vara med från början? Jag hade rörsocker i men det är ju inte samma...Chubb skrev:Ananrs har väl det mörkaste muscovado sockret en rätt så tydlig lakritssmak, men kanske blir för subtilt för dig när du är inne på att dunka lakrisal i flaskorna
-
brandemannen
- Torrhumlare

Jag skulle inte dra mig för att krydda en sockerlag. Inte heller för att helt enkelt göra en sockerlag för priming om du inte gjort det förut. Det känns klart pilligare att prima varje enskild flaska oavsett om du droppar sockerlag eller mockanitar i varje flaska. Dessutom kan du mycket enklare styra kolsyrehalten med en sockerlag direkt i ölen (men förstås efter du har slangar över ölen från jästkakan till ett nytt kärl) och få en helt jämn fördelning av både kryddor och kolsyra i flaskorna.
Nej men det smakar väldigt likt. Tycker det låter enklare med en smaksatt lag än att hålla på och pilla med varje flaska.OleFattGuy skrev:[ Stjärnanis smakar ju ganska gott speciellt i Pernod o liknande, men det är inte lakrits...
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Runo skrev:... Tycker det låter enklare med en smaksatt lag än att hålla på och pilla med varje flaska.
Jaja, tjötabrandemannen skrev:... en sockerlag direkt i ölen (men förstås efter du har slangar över ölen från jästkakan till ett nytt kärl) och få en helt jämn fördelning av både kryddor och kolsyra i flaskorna.
Glömde nämna att jag bara äger en jäshink, och har spräckt min damejeanne... Kanske dags att investera i ytterligare en hink. Eller fynda en damejeanne på loppis. Eller en BetterBottle från humle.se kanske...
Jag hittade följande på http://hbd.org/hbd/archive/3254.html
Om man använder för mycket kan det dock (som med allt) bli giftigt för jästen. Om man däremot använder för lite så använder jästen nh4+och försvinner smaken.like all living organisms, yeast need to make nitrogen-containing
macromolecules (proteins, nucleic acids) to survive. as such, they
require a source of nitrogen. nitrogen can be supplided as free amino
acids or as NH4Cl (ammonium chloride).
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Å f*n!Belgaren skrev:Jag hittade följande på http://hbd.org/hbd/archive/3254.html
like all living organisms, yeast need to make nitrogen-containing
macromolecules (proteins, nucleic acids) to survive. as such, they
require a source of nitrogen. nitrogen can be supplided as free amino
acids or as NH4Cl (ammonium chloride).
Om man använder för mycket kan det dock (som med allt) bli giftigt för jästen. Om man däremot använder för lite så använder jästen nh4+och försvinner smaken.
Betyder det att salmiak (ammoniumklorid) faktiskt funkar som en slags jästnäring??
Lakrisal kanske är bättre än jag trodde från början?
Nu har jag varit nere på Panduro och köpt 100 g lakritsextrakt (frystorkat), som jag tänkte använda, men med denna info blir jag åter tveksam!
Vad menar du med nh4+? *kemisk idiot*
- assistredo
- Maltrostare

Lakrisal var väl en slags nödlösning. Det var väl lakritssmaken och inte saltsmaken som du var ute efter. När du nu har ren lakrits som som krydda och primar med socker finns det ingen anledning att använda Lakrisal. Det är ju ingen förkultur så ev.jästnäring är väl ingen bonus. Skulle salmiaken dessutom vara avsedd som jästnäring skulle väl Lakrisalen knappast kunna användas i så hög dosering att den gav ett smakbidrag och ölet skulle i så fall även inte smaka mycket lakrits heller. NH4 är den del (jon) av salmiaken som innehåller det kväve som skulle kunna vara användbart som jästnäring.
Björn Petersson
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

I dag buteljerade jag Vintervärmaren. Jag använde BARA en mockasockerbit per 33cl-flaska. FG var 1024 så jag ville inte riskera överprimning och kolsyrebomber. Får experimentera med lakritsen i en annan öl. Kanske direkt i första koket? Eller försvinner en massa lakritstoner vid jäsning? Skall man hellre kreuza i sekundären med Lakrisal eller lakritsextrakt plus muscovadosocker? Eller va?assistredo skrev:... Det är ju ingen förkultur så ev.jästnäring är väl ingen bonus. Skulle salmiaken dessutom vara avsedd som jästnäring skulle väl Lakrisalen knappast kunna användas i så hög dosering att den gav ett smakbidrag och ölet skulle i så fall även inte smaka mycket lakrits heller. NH4 är den del (jon) av salmiaken som innehåller det kväve som skulle kunna vara användbart som jästnäring.
Tur att det finns så många olika varianter på detta tema!
På en annan bog, assistredo, skulle man kunna använda Lakrisal som jästnäring? Jag förstod inte riktigt ditt resonemang med joner o grejer *på riktigt kemisk idiot*?