färdigjäst på två dygn?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
polenta
Nybryggare
Nybryggare

färdigjäst på två dygn?

Inlägg av polenta »

Min första brygd står på jäsning sen i fredags (tre dygn sedan) och inget bubbel i jäsröret sedan igår!

Jag har utgått från receptet i denna artikel:

http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

eftersom det var lite otydligheter gällande volymerna använde jag openbrew för att förstå receptet bättre, slutsatsen var att 8,5 l hamnade i jäshinken (efter spädning, kokade bort betydligt mer vatten än jag räknat med), mätte upp OG 1,049.

Jag använde safale s-04 och jäser i en 11- litershink som jag tiggde till mig på en restaurang. uppenbarligen var det tätt från början, eftersom det bubblade i röret.

till frågan: är det konstigt att det slutat jäsa?

är det någon fara att öppna och mäta FG?

Om jag mäter FG och får ett bra resultat, kan jag tappa om till sekundär nu, eller ska jag ändå vänta?

Om FG är kasst, vad hittar jag då på?
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: färdigjäst på två dygn?

Inlägg av Kim »

polenta skrev:Min första brygd står på jäsning sen i fredags (tre dygn sedan) och inget bubbel i jäsröret sedan igår!

Jag har utgått från receptet i denna artikel:

http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

eftersom det var lite otydligheter gällande volymerna använde jag openbrew för att förstå receptet bättre, slutsatsen var att 8,5 l hamnade i jäshinken (efter spädning, kokade bort betydligt mer vatten än jag räknat med), mätte upp OG 1,049.

Jag använde safale s-04 och jäser i en 11- litershink som jag tiggde till mig på en restaurang. uppenbarligen var det tätt från början, eftersom det bubblade i röret.

till frågan: är det konstigt att det slutat jäsa?

är det någon fara att öppna och mäta FG?

Om jag mäter FG och får ett bra resultat, kan jag tappa om till sekundär nu, eller ska jag ändå vänta?

Om FG är kasst, vad hittar jag då på?

När det jäser för fullt kvittar det om locket läcker eller inte, kolsyran pressar bort allt annat som kan komma ner. Men jäsröret har den fördelen att man kan följa jäsningen bättre. Frågan är hur det bubblade från början och hur det senare avtog. Står det kallar nu eller var har det jäst i för temperatur.

Har du haft en hel påse med torrjäst som klarar minst 25 liter vört och har varit väldigt pigg så är det nog inte så konstigt att det redan jäst ut med 8 liter sötvört. Frågan är om det helt har slutat jäsa, eller om det pluppar lite då och då?
Jag anser att du bör öppna och mäta FG, annars kommer du ju aldrig att få veta. Men vissa kör med sekundärjäsning utan att tappa om, så du behöver inte ha så bråttom att tappa om. De kör alltså primär och sekundär utan omtappning (för att minska syretillsättning).
Ja om FG är kasst så får du nog leva med det, njut och var glad, ölen har genom mäskningen fått en förutbestämd mängd förjäsbart socker som jästen kan jäsa ner. Var det aldrig något tryck i jäsningen så kan ju en ny påse jäst göra susen, men allt beror ju på hur det jäste från början. Så ja du tvingas till att mäta FG oberoende.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
polenta
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av polenta »

Tackar för svaret!

Efter att ha läst lite andra trådar provade jag att skaka om hinken, och nu jäser den igen, så jag väntar otåligt någon dag till med mätning...

Jäshinken står i min källare som normalt håller runt 20 grader, men nu är det kallare kanske runt 17. jag ställde hinken på en hylla lite närmare radiatorn, kanske var det därför jäsningen kom igång?
polenta
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av polenta »

I torsdags tappade jag över den på sekundär, mätte då upp ett SG på 1,014. Det jäste lite mer första dygnet, nu har det definitivt stannat av.

Nästa fråga blir då: När är det dags för flasktappning? Vad bestämmer när det är dags, är det tid jag ska gå på, räcker det att det är färdigjäst, eller ska jag vänta tills en högre makt skriver OK i snön utanför?
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

1014 låter kanon bra. Brukar själv inte få bättre än ca 16-17.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

polenta skrev:I torsdags tappade jag över den på sekundär, mätte då upp ett SG på 1,014. Det jäste lite mer första dygnet, nu har det definitivt stannat av.

Nästa fråga blir då: När är det dags för flasktappning? Vad bestämmer när det är dags, är det tid jag ska gå på, räcker det att det är färdigjäst, eller ska jag vänta tills en högre makt skriver OK i snön utanför?
Hej

Ja om man skall va riktigt ortodox så skall man väl mäta SG ca 3 gånger på en vecka och har inte SG ändrat sig så är det tappning.

Det är egentligen aldrig fel att vänta lite xtra. Men att oxså mäta 3 gånger är inte heller optimalt, att hålla på och öppna locket, nej skippa det.

När du märker att det inte bubblar längre i jäsröret. Vänta då ca 5 dagar tappa sedan på flaska.

Bo
Skriv svar