Vörtkylare av kopparrör Är de här bra?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Runo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vörtkylare av kopparrör Är de här bra?

Inlägg av Runo »

Har tröttnat på strulet att kyla nu och vill ha en vörtkylare.
Hittade de här rören på Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156766513
49-389-5 10 mm 15 mm 5 m 299,00 st.
49-390-5 12 mm 17 mm 5 m 469,00 st.
49-391-5 15 mm 21 mm 5 m 499,00 st.

VIlken dimension behöver jag? Räcker 5 meter att kyla 20 liter vört snabbt eller bör jag ha 10 m. Är det svårt att få bort isoleringen? Finns det några till bra pris utan isolering? Vad behöver jag mer, stödhylsor slangklämma vilken typ av slang är lämplig? vilken typ av koppling till en vanlig standardkran.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Vörtkylare av kopparrör Är de här bra?

Inlägg av martinb »

Vi byggde vår egen kylare av ett sådant kopparrör. Med omrörning med kylaren i vörten går det på runt 5-6 minuter att kyla ned 20-25 liter. Se denna länk.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

5 meter skall räcka.

Jag tror jag hade 3 eller 5 meter till min, dock utan isolering. En kamrat körde dock med varianten med isolering och det lät som om den var lätt att få bort.
Jag skulle köra lite T-röd på en duk för att få bort eventuella rester från kopparen, sedan koka den i vatten för att få den ren.

Min spiral är hopsatt längs med ena sidan med lite koppartråd för att hålla den stabil.
På inloppet har jag tagit en duschslang med avkapad ände som är fastmonterad via 2 slangklämmor på ena delen av kopparröret. Andra änden av slangen går till en snabbkoppling som jag kan trycka in i min vattenkran för kylvatten.
Andra delen av kopparröret går till en vanlig plastslang av livsmedelskvalitét, även den monterad via 2 slangklämmor, sedan lägger jag den för utlopp av vatten helt enkelt.
Jag har inte byggt något isolerande handtag, utan kör med en handduk jag virar runt, min kamrat har dock limmat dit isolering så man lätt kan greppa tag både då det är varmt och då det senare blir kallt.

Angående dimension skulle jag nog köra på minsta dimensionen, men kontrolelra först vilka typer av slangar du hittar till att montera för kylvatten samt utlopp.
Till din standardkran skulle jag säga välj antingen en duschslang som går att skruva dit, men ännu hellre fixa en snabbkoppling till din kran och en mötande ände på din slang som går till spiralen.

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=992
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=856
http://www.strandbrewers.org/techinfo/chillers.htm
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixC.html
Runo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runo »

Vilken dimension köpte ni på röret firelight? ser ut att vara vanlig trädgårdsslang på röret som är fäst med 2 slangklämmor. Vilken dimension på trädgårdslangen är det?
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Pesadelo »

På Biltema har de kopparrör som är lite billigare:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bromssyst ... msror-316/
159 kr för fem meter. På dem kan man trä en silikonslang med 8mm innerdiameter (ett par centimeter per sida) och sedan en trädgårdsslang samt slangklämma. Blir garanterat tätt och är extremt enkelt att göra.

http://www.bieredeper.wordpress.com
Runo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runo »

Men Biltema rören har mindre diameter då kyler det väl inte lika fort? Vill helst ha en dimension så det bara är att sätta fast en vanlig trädgårdslang.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har för mig jag har 8 mm innerdiameter på min kopparspiral.

Kyler ca 20 liter vört från kokande till 20 grader C på 10 minuter om man sitter och rör om lite.

Måste det verkligen gå snabbare än så?
Runo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runo »

Nej men biltemarören var ju bara 3/16 tum det bör ju bli 4,7 mm nästan hälften av vad du har. Tror jag kör på rören från Clas Ohlson. Frågan är vilket av rören som passar direkt på en trädgårdsslang? Som det är nu springer jag ut i trädgården och ställer vörtgrytan i skottkärran som jag fyller med rinnande vatten. Känner inte för det nu när det är 1 m snö ute. Känner inte för det annars heller för den delen.
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Pesadelo »

Mina biltemarör är också på 8 mm. Och kyler ungefär i samma hastighet. Jag hittade inte dem på hemsidan dock.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Jag har biltemas 10mm prisol (87-962), är lätt att skala genom att bara skära en längsgående snitt över hela längden(akta fingrar givetvis).
Tillsammans med klämringskopplingar till 1/2" gänga (86-601) och sen "gardena"-kopplingar på dessa.
/Eric
RanBerg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av RanBerg »

Jag och kompisen funderar på att köpa denna från humle (http://shop.humle.se/se/art/rostfri-vor ... -liter.php), anledningen är lättja samt att bygga en egen vörtkylare blir ungefär lika dyrt med all kringutrustning och tid som går åt. Är det någon som har denna typ av spiral och som kan säga bu eller bä om den?

Koppar har jag ju hört att bakterier inte fäster lika bra på men rostfritt vetefan? Det gör ju egentligen vilket som då man ändå kokar spiralen innan man drar igång kylningen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag har den kylspiralen från humle. Tycker den funkar OK.

Det var ju dock ändå nödvändigt att shoppa krnakopplingar och slang för
att koppla den till kökskranen.
My hope is hops
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Runo skrev:Vilken dimension köpte ni på röret firelight? ser ut att vara vanlig trädgårdsslang på röret som är fäst med 2 slangklämmor. Vilken dimension på trädgårdslangen är det?
Det var den dimension som funkade med vanlig trädgårdsslang. Sen köpte vi några klämmor, snabb-kopplingar och liknande. Vi kyler i badrum via duschkopplingen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
RanBerg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av RanBerg »

Fredrik Almgren skrev:Jag har den kylspiralen från humle. Tycker den funkar OK.

Det var ju dock ändå nödvändigt att shoppa krnakopplingar och slang för
att koppla den till kökskranen.
Det förstås, men man slipper en del jobb iaf. :D
LuckyDuck
Belgomästare 2009

Inlägg av LuckyDuck »

jag har tidigare använt en hemmabyggd kylare av Cles Olson-rör. plasten är jättelätt att ta bort. Numera använder jag en motflödeskylare, lite knepigare att bygga men mycket effektivare. I princip kan vörten och kylvattnet byta temperatur med varandra om flödena är korrekta.
Jag tog helt enkelt ett kopparrör av Classetyp, tog bort isoleringen och trädde en trädgårdsslag över röret. Sedan trädde jag T-kopplingar över röerts ändar (ena sidan av t:et skall passa innanör slangen och den andra tätt runt röret) den tredje anslutnigen på T-kopplingarna ansluts till kylvattnet. när slangen är påträdd kan man lite försiktigt bocka röret till en spiral om man vill. Så här efteråt inser jaga tt jag borde ha smort in röret med vasselin eller liknande då det var ganska trickigt att få på slangen.
Vörten får självrinna genom kopparröret mednas kylvattnet spolas i slangen nerifrån och upp. Med denna konstruktion får jag ner vörttemperaturen från 100 till 20 grader på tiden det tar för vörten att rinna igenom 3 meter rör.
Röret jag använder har en ytterdiameter på 12mm och slangen har en innediameter på 18mm
Den enda nackdelen är att man behöver grovsila vörten före kylning så att inte kottarna fastnar i röret. Principen är densamma som för en plattvärmeväxlare men billigare. Dessutom är det så mycket mer tillfredsställande att bygga sin egen utrustning :lol:
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Skriv svar