Vinterölsträff i Göteborg 4/12
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Re: Vinterölsträff i Göteborg 4/12
Jag kommer antagligen att dyka upp. Dock utan något bidrag till ölsortimentet.
Detta blir min första ölträff, jag har bara bryggt sedan i våras. Det skall bli väldigt trevligt och inspirerande att träffa andra bryggare och smaka på andras bryggder!
Kan man ta med sig några enstaka flaskor och bjuda på? Hade varit trevligt att se vad andra tycker om ens öl. Men jag har en för liten volym för att ha med ett bidrag i tävlingen.
Detta blir min första ölträff, jag har bara bryggt sedan i våras. Det skall bli väldigt trevligt och inspirerande att träffa andra bryggare och smaka på andras bryggder!
Kan man ta med sig några enstaka flaskor och bjuda på? Hade varit trevligt att se vad andra tycker om ens öl. Men jag har en för liten volym för att ha med ett bidrag i tävlingen.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Det gissar jag att du gör som du vill. Kan inte tänka mig att det är "förbjudet".
Eftersom det finns flera erfarna hembryggare på plats är det ju läge att höra vad de tycker om ditt öl.
Eftersom det finns flera erfarna hembryggare på plats är det ju läge att höra vad de tycker om ditt öl.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Vad jag vet har jag sett andra tagit med sig bara ett par flaskor utom tävlan.
Man har ju inget tillstånd för denna typ av aktivitet, utan det är mer folk som samlas för att prova hembryggt som bryggare önskar bjuda på.
Att de är anmälda i förväg är för att arrangörerna skall kunna hitta bord till alla samt få med dem på en lista om man önskar tävla.
Kostnaden för att gå in täcker lokalkostnader, glas mm för arrangören.
Jag skulle vilja påstå:
Ta du med dig de öl du vill några andra skall prova.
Önskar du höra från någon specifik person, så leta reda på denna person och be dem prova din öl.
Jag provar gärna olika öl, vill du ha ett domarutlåtande för en viss typ så kan jag lösa det också, så länge jag vet det i förväg så jag kan ha rätt typdeff framför mig, har ännu inte memorerat samtliga 100+ helt utantill.
Man har ju inget tillstånd för denna typ av aktivitet, utan det är mer folk som samlas för att prova hembryggt som bryggare önskar bjuda på.
Att de är anmälda i förväg är för att arrangörerna skall kunna hitta bord till alla samt få med dem på en lista om man önskar tävla.
Kostnaden för att gå in täcker lokalkostnader, glas mm för arrangören.
Jag skulle vilja påstå:
Ta du med dig de öl du vill några andra skall prova.
Önskar du höra från någon specifik person, så leta reda på denna person och be dem prova din öl.
Jag provar gärna olika öl, vill du ha ett domarutlåtande för en viss typ så kan jag lösa det också, så länge jag vet det i förväg så jag kan ha rätt typdeff framför mig, har ännu inte memorerat samtliga 100+ helt utantill.
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Ok. Perfekt. Då kanske jag tar med mig några flaskor.
Jag ser verkligen fram emot denna träffen!
Jag ser verkligen fram emot denna träffen!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Inte långt kvar nu, ska bli riktigt roligt 
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Verkligen! En och en halv vecka går snabbt! 
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Imorn smäller det, en av årets trevligaste förmiddagar, gött!
Ha det gött alla göteborrrrrrrrgarrrrrrrrrre 
Härliga tider, strålande tider 
Hej,
Jag och ett par kompisar har börjat brygga och vi planerar att vara med vid årets Vinterölsträff. Vi har ett par frågor:
- hur mycket brukar det gå åt av varje öl?
- får man ordna kylning av ölen själv? (vi har inget fat så vi får nöja oss med flaskor=
/Peter
Jag och ett par kompisar har börjat brygga och vi planerar att vara med vid årets Vinterölsträff. Vi har ett par frågor:
- får man ordna kylning av ölen själv? (vi har inget fat så vi får nöja oss med flaskor=
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Hur mycket som går åt är alltid svårt att säga, men det brukar stå i reglerna hur mycket man skall ha med sig. På SM gäller 10 liter, på de andra träffarna är det kanske 5-10 liter.
På SM brukar man fixa någonstans att lagra ölen dagen innan, vinterölsträffarna är mindre så ofta kommer man bara dit och sätter upp. Men egen kylning på dagen får man fixa själv. Med flaskor i bagaget fungerar väl is i hink utmärkt, men behövs det? Vinterölsträff brukar vara lite med komplexa och kraftfullare öl vilka oftast skall serveras källarsvala.
// Kim
På SM brukar man fixa någonstans att lagra ölen dagen innan, vinterölsträffarna är mindre så ofta kommer man bara dit och sätter upp. Men egen kylning på dagen får man fixa själv. Med flaskor i bagaget fungerar väl is i hink utmärkt, men behövs det? Vinterölsträff brukar vara lite med komplexa och kraftfullare öl vilka oftast skall serveras källarsvala.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
De 6 liter som brukar vara minimikrav är snålt tilltaget, kanske räckte det för några år sedan när det inte kom lika mycket folk. Räkna med minst 10 liter per öl, och om du gör ett öl som blir en medaljkandidat kan det nog gå åt uppåt 15 liter.aenima skrev:Hej,
/Peter
Det brukar finnas begränsat med plats i kylskåpen på plats, men det är ju bara att ställa ölen utomhus en stund om de blir för varma.
/Fredrik