Drack en Real Ale på puben. Konstig smak.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Drack en Real Ale på puben. Konstig smak.
Var på puben och drack en Real Ale. Jag har provat den förut men tycker inte den är god. varje gång jag smakat den smakar den våt halm eller hö. Var kommer den smaken ifrån och ska den smaka så? Kommer tyvärr inte ihåg vilket fabrikat det är.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Drack en Real Ale på puben. Konstig smak.
Om du inte kommer ihåg vad det var för öl blir det ju omöjligt för oss att försöka gissa vad det är för smak du känner... 
Det tycker jag inte. Våt halm eller hö borde man väl kunna tala om ifall det är en OK smak och var den kan tänkas komma ifrån? Jag personligen tycker det smakade skit. Var där igår igen och de hade tyvärr bytt sort de brukar göra det med jämna mellanrum.
-
brandemannen
- Torrhumlare

Om du frågar "ska den smaka så" så syftar du väl på en specifik öl. Utan att veta vilken öl det rör sig om så är det ju svårt att leta i sitt inre smakreferensbibliotek. Men du kanske menade "ska ÖL smaka så"? Svaret blir ju lika svårt då. Viss öl ska absolut inte smaka så, annan kanske ska smaka så. Om det var en fråga eller ett påstående vet jag inte men om du kunde ange sorten så kanske det är lättare att få ett svar från någon som är bevandrad i real ale.
OK då vet jag. Våt halm eller hösmak är ingen felsmak. Då tycker jag nog bättre om felsmaken smörkola. För den här ölen var bland det värsta jag smakat. Får jag den smaken på mina öl kommer jag att hälla ut den.
-
brandemannen
- Torrhumlare

Hmmm... Jag har inte sagt att halm/hö ska/inte ska förekomma. Ponera att någon var ute och drack en stout och berättade för mig att han druckit en öl som var så fasligt rostat i smaken. Sen frågade han om det ska smaka så. Om jag inte visste vilken öltyp eller vilken öl det var skulle det ju vara omöjligt att ge något bra svar eftersom öl kan smaka så oerhört olika. Sen har vi ju förstås våra egna associationer och vårar eget referensbibliotek. Om du vill ha ett bra svar är det här ett utmärkt forum eftersom här finns ett oerhört samlat kunnande men då kanske man också får definiera frågan/belysa frågeställningen på ett sätt som gör att det blir lättare att ge ett bra svar. För min del tycker jag det låter snuskigt med smaken du tar upp men jag har nog i ärlightens namn inte druckit en real ale under min tid som aktiv bryggare och har således inte analyserat smaken som jag gör när jag dricker öl nu för tiden.
Mvh
Love
Mvh
Love
Öltypen har jag ju sagt en Real Ale . Smaken var kraftig och smakade våt halm eller hö. Det smakade inte blommigt som vissa öl kan smak, Sen har vi ju en annan öl som jag tycker smakar skit och det är Ystad färsköl som smakar alldels för syrligt för min smak. vAD BEROR DET PÅ?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Anledningen att jag frågade vad det var för öl är att smak är ganska subjektivt, så det du kallar för våt halm eller hö kanske inte jag skulle beskriva på det sättet. Kraftig torrhumling med vissa humlesorter kan ibland ge en väldigt gräsig smak, det kan vara det du menar. Jag är inte heller så förtjust i den smaken, men brukar för det mesta älska real ale så jag vet inte riktigt...
Syrlig smak kan bero på många saker, men det är nog tyvärr ganska vanligt med infektion från dåligt rengjorda tappkranar och slangar.
Syrlig smak kan bero på många saker, men det är nog tyvärr ganska vanligt med infektion från dåligt rengjorda tappkranar och slangar.
- assistredo
- Maltrostare

De enda infekterade öl jag köpt på bolaget, vid flera tillfällen och gällande samtliga har varit från Ystad. Vad gäller kombinationen av halm och skit så leder tankarna ofelbart till ett stall, en doft och smakbeskrivning som ofta kopplas till vildjästen Brettanomyces (vild? ja tämjd ibland). Vid upptappning av real ale så kan lufttillförsel förekomma och detta gör att detta öl bör konsumeras relativt omgående efter öppnandet av fatet.Runo skrev:Öltypen har jag ju sagt en Real Ale . Smaken var kraftig och smakade våt halm eller hö. Det smakade inte blommigt som vissa öl kan smak, Sen har vi ju en annan öl som jag tycker smakar skit och det är Ystad färsköl som smakar alldels för syrligt för min smak. vAD BEROR DET PÅ?
Björn Petersson
Real Ale ska alltså konumeras omgående efter öppnandet av fatet. Nu gillar jag inte ale alls, men har försökt börja tycka om ölstilen/arna. Förra resan till mexico i somras, hade jag första bytet på heathrow. Där har dom ale i tappkranarna. Minns inte alla namnen men London...... har jag glömt är en av dom kommersiella sorterna som inte alls föll mej i smaken. Räknas den som real ale? Den smakade ganska mycket, men inget gott, bara avslagen. Men det med våt halm kände jag igen från en annan som inte heller var kanon. Nu har jag säkert aldrig smakat nån som är nyöppnad, och kanske därför jag är så motstridig. Men verkar för mej som ett jävla jobb att behöva dricka kanske 10 öl innan man råkar få en nyöppnad som är god?
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

En Real Ale är väl som vilken annan Ale som helst, men tappas inte med hjälp av tryck utan pumpas upp för hand. Borde inte vara någon extra kort hållbarhet på den!?
Hållbarheten (eller en del av tjusningen om man vill) på real ale/cask ale påverkas väl i hög grad av om man har en s.k. cask breather som ersätter den öl man pumpar upp med CO2 eller om men drar in atmosfärisk luft i fatet när man pumpar upp en öl.
Annars är det väl inte helt ovanligt att de serveras ur stora plastpåsar á la bag-in-box. Just för att hålla luften ute. Men meningen är ju att de skall drickas upp ganska snabbt.
Think globally. Drink locally.
Jag har aldrig smakat en real ale men däremot öl som smakar "stall". Exempelvis lambic och barley wine. Eftersom jag förknippar stalldoft med vissa vällagrade viner med pinot noir eller Cab har jag inget emot doften men det passar bättre i vin än i öl.
Den här smakar inte stall utan just våt halm + att den är lite syrlig i smaken. Inte gott. Ölen på Ystadbryggeri smakade något liknande fast inte lika mycket våt halm men däremot syrligare.