Skulle vara skönt att slippa vanligt jäsrör med vatten i (se denna tråd varför
Better Bottle - Är de bra?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Better Bottle - Är de bra?
Jag & bryggkamraten funderar på att köpa Better Bottle med propp och DryTap. Någon som har detta nu och kan rekommendera eller inte? Spontant känns det som om det verkar vara dyrt men användbart .
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=6350).
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Better Bottle - Är de bra?
Har precis börjat använda min första gångerna nu, försöker skriva ihop en liten text om det som hamnar i Hembryggaren om de tycker den är tillräckligt bra, annars kan jag ju kasta upp den på forumet.
På det stora hela skulle jag definitivt rekommendera att köra med desinficeringsmedel som är "no rinse" då jag själv kör med klorin men det är rätt meckigt att plocka isär alla småbitar kring tapprör, jäsrör mm när det skall sköljas osv.
Jag har heller inte fattat hur man ska kunna återanvända sin BB i nästa bryggning utan att plocka ur och desinficera sin tappkran igen, om det alls är tanken.
Men till att börja med, om du inte redan gjort det, gå till deras hemsida och läs igenom texterna där.
http://www.better-bottle.com/
På det stora hela skulle jag definitivt rekommendera att köra med desinficeringsmedel som är "no rinse" då jag själv kör med klorin men det är rätt meckigt att plocka isär alla småbitar kring tapprör, jäsrör mm när det skall sköljas osv.
Jag har heller inte fattat hur man ska kunna återanvända sin BB i nästa bryggning utan att plocka ur och desinficera sin tappkran igen, om det alls är tanken.
Men till att börja med, om du inte redan gjort det, gå till deras hemsida och läs igenom texterna där.
http://www.better-bottle.com/
Har läst flera ggr men vill höra praktikfall från verkligheten. Tänkte köpa utan tappkran då den versionen är onödigt dyr, använder en bra hävert istället.
Är den svår att rengöra, PBW bör väl fungera bra.
Är den svår att rengöra, PBW bör väl fungera bra.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Har bara med tappkran, så kan inte svara för något annat.
Beror lite också på hur du kyler mm.
Jag kyler normalt i en 30-liters jäshink, men ska man sedan överföra detta till en BB så måste det ske via hävert, om man inte införskaffar sig en sån specialtratt också.
Inte så meckiga att rengöra, själva enheten i sig. Var mest smådelarna i tappkranen och jäsröret som var pillrigt, specielt när man skulle sätta ihop dem utan att peta på prylarna för mycket.
Beror lite också på hur du kyler mm.
Jag kyler normalt i en 30-liters jäshink, men ska man sedan överföra detta till en BB så måste det ske via hävert, om man inte införskaffar sig en sån specialtratt också.
Inte så meckiga att rengöra, själva enheten i sig. Var mest smådelarna i tappkranen och jäsröret som var pillrigt, specielt när man skulle sätta ihop dem utan att peta på prylarna för mycket.
Får använda alcogel på händerna innan du börjar pilla
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Jag kör PBW i mina, får stå med den lösningen nån timma sedan tappar jag ut ur kranen och skakar upp lite i det speciella jäsröret, gör samma sak med Starsan efteråt. Har aldrig tagit isär jäsrör eller tappkran. Så lat är jag, får se om ölguden straffar mig med en infektion framöver. De blir i alla fall som nya efter lite PBW!
De är verkligen svindyra (med tappkran, propp och jäsrör) men också väldigt smidiga, och kul att kunna följa processen utifrån då de är helt genomskinliga.
/dang
De är verkligen svindyra (med tappkran, propp och jäsrör) men också väldigt smidiga, och kul att kunna följa processen utifrån då de är helt genomskinliga.
/dang
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag saknar en nivåmarkering, så det blir till att mäta upp och rita på framöver.
Att köra alcogel är väl bra, emn då man behöver peta in en liten metallring en dryg centimeter upp i ett smalt rör så blev det en liten tunn tång som fick koka en stund för att den skulle avra ren.
När man skall peta ut och sedan in röret i tappkranen är det lätt meckigt också, har blivit med tunna plastbitar, men känns inte optimalt då man lätt slinter och får dåligt med kraft.
Just för tappkran och jäsrör tror jag inte de designat för att man skall plocka isär och rengöra direkt ofta?
Att köra alcogel är väl bra, emn då man behöver peta in en liten metallring en dryg centimeter upp i ett smalt rör så blev det en liten tunn tång som fick koka en stund för att den skulle avra ren.
När man skall peta ut och sedan in röret i tappkranen är det lätt meckigt också, har blivit med tunna plastbitar, men känns inte optimalt då man lätt slinter och får dåligt med kraft.
Just för tappkran och jäsrör tror jag inte de designat för att man skall plocka isär och rengöra direkt ofta?
Vi kommer troligen skaffa en 11 liters BB då bryggkapaciteten hemma kommer landa på max 9 liter vid helmaltsbryggning.
Det vore dock bra att skaffa en 23 liters så man kan göra extraktbryggningar också, men jag har läst att man bör ha så lite luft i jäskärlet som möjligt vilket det skulle bli mycket av om man endast fyller ett 23 kärlmed 9 liter. Tror ni detta är någon fara egentligen eller är man bara överdrivet nojjig?.
Det vore dock bra att skaffa en 23 liters så man kan göra extraktbryggningar också, men jag har läst att man bör ha så lite luft i jäskärlet som möjligt vilket det skulle bli mycket av om man endast fyller ett 23 kärlmed 9 liter. Tror ni detta är någon fara egentligen eller är man bara överdrivet nojjig?.
-
brandemannen
- Torrhumlare

Jag skulle inte bekymra mig ang ofylld volym. Jäsningen genererar co2 som är tyngre än luft. Tappar man om till sekundär så bildas/avdunstar koldioxid sommskyddar som ett lock. Mycket viktigare att inte plaska med ölen vid omtappningar. 11 liter är i mitt tycke liten volym om man villa ha krausenmarginal. Då skulle jag nog inte gå över 9 liter med många milliliter.
Det där förstod jag inte?brandemannen skrev:11 liter är i mitt tycke liten volym om man villa ha krausenmarginal. Då skulle jag nog inte gå över 9 liter med många milliliter.
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Så att skummet när det jäser inte kommer upp till jäsröret.RanBerg skrev: Det där förstod jag inte?
Sen tycker jag att det är lite tråkigt att de inte finns en variant för att användas "upponer" som en konisk jästank. Det hade varit trevligt.*
Edit: *) Alltså med lite mer vinkel, anpassning för att kunna sätta ett jäsrör i botten, med lämplig kran för öppningen för att tömma jästen.
/Eric
-
brandemannen
- Torrhumlare

Ja, förlåt om jag var otydlig. Man får inte glömma att det börjar bildas skum när jäsningen kommer igång. Viss jäst bildar mer, annan bildar mindre. Temperatur och jstgiva spelar också in. När jag senast satte en ale med american ale II och en volym av 16 liter vört steg skummet (high kreusen) 3-4 liter till. Hade jag fyllt kärlet med en 25 liters batch hade det säkert kommit ut skum i jäsröret.
Mvh
Mvh
Tack för förklaringarna! Det var exakt detta som hände mig på senaste bryggningen. I min länk i första inlägget hänvisar jag till en tråd där jag fick panik över detta "fenomen". Är såpass nybryggare så detta hade jag inte hört om, nu vet jag bättrebrandemannen skrev:Ja, förlåt om jag var otydlig. Man får inte glömma att det börjar bildas skum när jäsningen kommer igång. Viss jäst bildar mer, annan bildar mindre. Temperatur och jstgiva spelar också in. När jag senast satte en ale med american ale II och en volym av 16 liter vört steg skummet (high kreusen) 3-4 liter till. Hade jag fyllt kärlet med en 25 liters batch hade det säkert kommit ut skum i jäsröret.
Mvh
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

När jag tappade om till sekundär från min BB med tappkran tog det ruggigt lång tid. Över en timme för 20 liter. Och ja, jag hade tagit bort jäsröret så det inte blev vakuum. Nån som haft samma erfarenhet?
//Pelle
//Pelle
Pelle
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Precis vad som händer just nu i min BB. Det pyser ut skum ur jäsröret. Vad bör jag göra, och vad kan hända med min öl??Hade jag fyllt kärlet med en 25 liters batch hade det säkert kommit ut skum i jäsröret.
/Pelle
Pelle