Dagen efter..

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

niklasb
Satsbryggare
Satsbryggare

Dagen efter..

Inlägg av niklasb »

Hej!

Jag tänkte höra med er om just dagen efter...

Jag personligen blir (oftast) riktigt sjuk dagen efter. Men jag börjar misstänka att det är något jag inte tål i hembrygd öl, nu har jag iofs bara druckit men egen.
Det kan hända att jag efter en - tre 33cl öl inte tar mig upp ur sängen annat för att "hälsa på ralf" dagen efter. Jag får kraftig huvudvärk och darr och svettnignar mm. Mina kompisar har druckit av samma batch och inte drabbats.
Jag är noga med att hälla upp ölet försiktigt för att slippa bottensatsen.
Jag är noga med hygienen vid bryggnign och vid buteljering.

Det händer inte på komersiell öl.

Då är ju frågan vad det kan vara i hembryggt som ställer till det. och om man kan undvika det.

Jag tycker att det är hur kul som helst att brygga men jag börjar dra mig så smått för att dricka det jag brygger.

Kan det vara jästen som jag inte tål, eller humlen, eller..ja vad kan det vara.

Någon som har några ideér?

Med utmärkt hälsning
Niklasb
Med utmärkt hälsning
Niklas

Bibere humanum est, ergo bibamus.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Dagen efter..

Inlägg av Fredrik Almgren »

Hur har du det med gluten? Kan det vara något?

Tål du alla olika sorter av kommersiell öl?
My hope is hops
niklasb
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av niklasb »

Hej!

Ingen glutenintolerans.

Jag har ju inte testat ALLA olika typer komersiella öl men en hel del och det går bra.
Med utmärkt hälsning
Niklas

CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Att få de där symptomen efter 1-2 flaskor öl låter väldigt mycket som migrän. Förutom stress (har du märkt ett samband?) så är det väldigt individuellt vad som kan utlösa detta. Naturligtvis är stress i kombination med det man är känslig mot extra dåligt (typfall stressig vecka och sedan öl på fredagen). Det vanligaste i öl som kan tänkas utlösa migrän även i små mängder är troligen högre alkoholer (= oren jäsning). Det är helt klart vanligare i hembrygda (framförallt starka öl). Fredriks fråga är även intressant. Hur fungerar det t.ex. att dricka starka komersiella belgare då. Det är nog det närmaste komersiella exempel med mycket högre alkoholer man kan komma. Superhumlad amerikansk IPA ??

/Calle
niklasb
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av niklasb »

Hej.

Jag har inte tänkt på stress, som det är nu tycker jag nog inte att det stressas för mycket men det är ju svårt att avgöra vad som är för mycket :-)

Migrän har jag inte drabbats av förr men det kan ju hända att jag lider av det.

Jag får prova igen med belagre, det var ett tag sedan. Har du exempel på en superhumlad Amr IPA?
Med utmärkt hälsning
Niklas

bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
En misslyckad stark belgare jag gjort fick tyvärr högre alkoholer (obs inte samma som hög alkoholhalt).
En kompis som trots detta gillade smaken fick huvudvärk redan efter en flaska.
Vi testade detta vid flera tillfällen.

Däremot fungerar mina övriga starka mer välbryggda belgare bra för honom!

/Kjell
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Acetaldehyd (gröna äpplen)är en riktig migrän-framkallare.
Förekommer allt för ofta hos hembryggda öl.
Ofta beror det på oxidation/syresättning vid upptappningen alternativt lite dålig utjäsning.
Tänk på att inte syresätta ölet efter tillsats av jästen.
En bov kan till exempel vara att häverten tjuvsuger luft i skarven (har själv råkat ut för det).
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Enligt en japansk studie så gör färskare öl konsumenten mer benägen att gå på toaletten och urinera ;)
Uttorkning är givetvis en av de vanligaste faktorerna när det gäller bakfylla.

Hembryggd öl med avsaknad av koll på sin pitch samt kontrollerad jäsningstemp
innehåller även en hel del högre alkoholer jämfört med leanproducerad industriöl.
Höga alkoholer ger en värre berusning med illamående, huvudvärt etc som baksida.

Whisky & whiskey, cognac etc. där man destillerar för att få ut maximal smak ur mäsken
innehåller också väldigt stora mängder av dessa höga/finkelalkoholer. Därför brukar sådana bakfyllor vara historiska.
Jämför man en sådan destillation med ex. renat så väljer man alltså att plocka ut alhoholen när den smakar som mest/bäst
pga. att man samtidigt får med fler aromatiska komponenter i alkoholen än om man ville göra extremt ren sprit.

Olika människor är sedan olika känsliga för olika typer av alkoholer, tanniner, svavel etc. som finns i alkoholhaltiga drycker...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Inte dagen efter men samma dag...

Jag har druckit en hel del öl, både hembryggt och kommersiella genom åren och har sällan haft uttalade besvär dagen efter.

Men jag vill redovisa en annan erfarenhet jag gjort på senare tid med några superstarka mörka. Första gången var det Samuel Adams Triple Bock. Bra efter några klunkar fick jag ont i magen, lite sugande som magkatarr. Jag kopplade det inte till ölet då men drack inte upp allt då jag inte uppskattade smaken riktigt. Det fick stå en tid under vilken andra öl förtärdes utan besvär. Nästa gång jag gick på bocken hände samma sak. Sen har det hänt att några andra superstarkingar gett samma besvär men inte alla. Det verkar vara mörka med mycket humle.
Björn Petersson
Skriv svar