Sekundärjäsning eller inte?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sekundärjäsning eller inte?

Inlägg av petim »

Mycket intressanta diskussioner. En komplex fråga kan man säga.
Jag kan väl helt enkelt berätta vad jag gjort hittills - rätt eller fel.

Sista bryggningen motsvarar ung en amerikansk brown ale med OG 60, eller rättare sagt det ä en sådan jag siktar på :-)
Primärjäsningen har körts i ung 20-22 grader. När jag upplevde att jäsningen avstannat efter ca 5 dagar flyttade jag ut primärkärlet och lät det stå i ca 12-13 grader. Syftet var att ölet skulle klarna bättre ocg att proteinen skulle sjunka til bottnen. Tänkte sikta på 2 veckor i det svalare utrymmet.

Borde ölet stått kvar i varmutrymmet de sista 2 veckorna? Kan jag vinna ngt på att "sekundärjäsa" i 12-13 grader? Är två veckor rimligt?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Sannolikt har du gjort rätt men för att verifiera om det är rätt eller fel bör du mäta (du mätte väl OG när jäsningen skulle inledas) och/eller, sist men inte minst - smaka.
Björn Petersson
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

OG = 60
Smak helt ok men jag fick tyvärr suga flera gånger i slangen för att få över vörten och slangändan kom tyvärr i kontakt med vörten i jäshinken under tappningen --> risk för bakterier?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

petim skrev:OG = 60
Smak helt ok men jag fick tyvärr suga flera gånger i slangen för att få över vörten och slangändan kom tyvärr i kontakt med vörten i jäshinken under tappningen --> risk för bakterier?
Ja, att sätta munnen runt slangen ska man helst undvika. En pumphävert är verkligen att rekommendera: http://shop.humle.se/se/art/pumphavert-auto-siphon.php
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Trots att man helst ska undvika kontakt mellan saliv och vört så brukar de bakterier som finns i munnen inte trivas bra i vört. Men risken finns ju alltid...
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Du kan starta häverten genom att fylla slangen helt med rent vatten. Det var länge sedan jag gjorde så själv, men jag vill minnas att det fungerar alldeles utmärkt.
Think globally. Drink locally.
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Det går utmärkt att suga igång häverten. Se bara till att ha lite kokhett vatten i närheten att doppa änden du sugit på i innan den läggs i kärlet och ölen börjar rinna. Genom att hålla änden i kokhett vatten i kanske 10 sekunder lär man ta död på tillräckligt mycket för att det inte ska bli någon infektion.
Fördelen är att man kan använda en mycket enkel hävert som tål att desinfeceras med kokande vatten, eller i ugnen.

/Erik Rönnqvist
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Det går utmärkt att suga igång häverten. Se bara till att ha lite kokhett vatten i närheten att doppa änden du sugit på i innan den läggs i kärlet och ölen börjar rinna. Genom att hålla änden i kokhett vatten i kanske 10 sekunder lär man ta död på tillräckligt mycket för att det inte ska bli någon infektion.
Fördelen är att man kan använda en mycket enkel hävert som tål att desinfeceras med kokande vatten, eller i ugnen.

/Erik Rönnqvist
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Tillbaka till omtappning/sekundärjäsning.
Vill tillägga att i princip så jäser det alltid ut ett par punkter till efter att jag tappat om ölet efter primärjäsning.
Så då kan jag kalla det för sekundärjäsning även om jag inte tillsätter extra/ny jäst efter omtappningen :wink:
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Kenneth skrev:Vill tillägga att i princip så jäser det alltid ut ett par punkter till efter att jag tappat om ölet efter primärjäsning.
Jag undrar om man inte kan uppnå samma, alltså att det jäser ytterligare ett par punkter om man försiktigt virvlar upp jästen som sedimenterat utan att tappa om... Har för mig att Raasken förespråkar att försiktigt skaka jäshinken lite för att hålla jäst i "svävande"...
För det är väl egentligen det som händer när man tappar om och sen upplever att det börjar jäsa lite igen, alltså att man virvlar upp lite jäst som följer med till sekundärkärlet.
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Pumphäverten är redan införskaffad sedan tidigare. Ser ingen anledning att suga med munnen när man slipper. Lyckades dessutom bränna mig rejält när jag försökte samma sak när jag skulle tömma mäskkärlet ...klant

Eftersom jag har bra fallhöjd mellan kärlen i varje moment (och tappkran) så behöver jag ingen pumphävert förrän flasktappningen. Problemet var konstruktionen av stigröret eller vad det heter. Det hade kläggat igen. Har nu höjt stigröret 1 cm från bottnen i kokkärlet och försett det med en massa hål på sidorna. Även i mäskkärlet har jag pepprat stigröret med en massa hål. Röret ligger pressat mot bottnen i ca 10 cm. Nu fan ska det funka utan brännskador :-)
Skriv svar