Livsmedelsgodkända hinkar - temperaturtålighet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Livsmedelsgodkända hinkar - temperaturtålighet

Inlägg av UlfB »

En fråga om nåt helt annat

Jag fick två st 10 liters majonäshinakr från personalmatsalen i dag och på under sidan var de märkta med en gaffel och ett glas, med andra ord livsmedelsgodkänd.
Jag frågade kocken om hinakrna tål värme men det kunde han inte svara på. Nån som känner till om livsmedelsgodkända hinakr med den märkningen tål het vört?
Tänkte ha som lakkärl
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Konserveringsgryta

Inlägg av Salle »

Jag har använt 23-liters sirapshinkar i livsmedelsgodkänd plast till att mäska in i, då har jag haft falskbotten i rf i den och liggunderlag runt.
80 grader tror jag att dom pallar, annars så får du värma vatten och kolla, finns kanske fler majonäsburkar på samma ställe.......

Salle
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Livsmedelsgodkända hinkar - temperaturtålighet

Inlägg av Pulsatorius »

Kolla materialkoden på hinken.
T.ex.
PP = Polypropen, smältpunkt ca. 160°C.
PE = Polyeten, smältpunkt ca. 120°C
Pulsatorius
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Pulsatorius skrev:Kolla materialkoden på hinken.
T.ex.

Tack för tipset! Det skall kontrolleras
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Bild

Är det den märkningen du menar?
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Japp! Det är polypropen.
Plaster som är livsmedelsgodkända har dessutom en ingjuten symbol med en stilistiskt glas och gaffel.
Pulsatorius
tobbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av tobbe »

Vi använder majonäshinkar till att ha bla såser i på jobbet. Då häller vi i kokande sås i hinkarna för att sen kyla ner. Absolut inga problem. Även perfekta till jäshink till mindra batcher.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Pulsatorius skrev:Japp! Det är polypropen.
Plaster som är livsmedelsgodkända har dessutom en ingjuten symbol med en stilistiskt glas och gaffel.
japp, den symbolen finns den med
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

tobbe skrev:Vi använder majonäshinkar till att ha bla såser i på jobbet. Då häller vi i kokande sås i hinkarna för att sen kyla ner. Absolut inga problem. Även perfekta till jäshink till mindra batcher.

Låter bra. Kocken i personalmatsalen är en trevlig person så där kan jag nog få fler hinkar, skulle behöva en på 15 liter också
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Om man inte fixar att trycka i sig 10 liter majonäs eller har en snäll kock i personalmatsalen. Är det någon som vet var man kan köpa 10 och 15 liters hinkar. Vanliga 10 liters hinkar från clas ohlsson är inte så bra att jäsa i eftersom locket inte sluter tätt.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

grungejesus skrev:Om man inte fixar att trycka i sig 10 liter majonäs eller har en snäll kock i personalmatsalen. Är det någon som vet var man kan köpa 10 och 15 liters hinkar. Vanliga 10 liters hinkar från clas ohlsson är inte så bra att jäsa i eftersom locket inte sluter tätt.

Jag klippte ut en länk från en annan tråd. Hinkar avsedda för honung.

http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html Honungshantering -> Kärl, Hinkar

//ulf
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Jo dom hånunshinkarna så väldigt bra ut. Undrar om man kan köpa dom på något annat ställe. Det verkar bli väldigt dyrt om man bara beställer 1 eler 2 st. Får leta runt, alternativt hänga i soprummen vid storkök :D
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av VonNisse »

grungejesus skrev:Jo dom hånunshinkarna så väldigt bra ut. Undrar om man kan köpa dom på något annat ställe. Det verkar bli väldigt dyrt om man bara beställer 1 eler 2 st. Får leta runt, alternativt hänga i soprummen vid storkök :D
jag har köpt 10l plasthinkar på ÖB i göteborg.
det heter typ "färgblandarhink" återfinns på målaravdelningen men är helt vanliga livsmedels godkända hinkar(kolla märkning).
visst jag fick göra hål i locket men de har funkat mycket bra för mig.
låg på typ 39SEK st.
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av pekktur »

Som förslag på mindre jäshink så kan jag rekomendera dunken "donje" på 10 liter . Jag använder den som sekundärkärl till mindre batcher. Den är inte så skrymmande, har kran nertill och stor öppning upptill så man kommer åt hyffsat att göra rent. Har för mig att den kostar 99 kr på CO.

Bild
LlBr
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av LlBr »

Pulsatorius skrev:Kolla materialkoden på hinken.
T.ex.
OBS! Smältpunkt och mjukningspunkt är helt beroende på kvalité. PP kan ha en smältpunkt på allt ifrån ca. 60 till 180°C. Dock är en vanlig smältpunkt för PP runt 160°C och mjukningspunkt på 118°C (matweb.com). Med polyeten menar du förmodligen HDPE = high density polyeten, alltså något helt annat än den polyeten som finns i plastkassar från matbutiken. Smältpunkt HDPE: 110-136°C (medelvärde: 130°C) enligt matweb.com.
Om man råkar ha ett DSC-instrument till hands kan man lätt ta reda på det. Tyvärr kostar en sån apparat normalt ett par hundra tusen..
Så det enklaste man kan göra är att skära av en tunn flisa och slänga ner i kokande vatten och se om den ändrar form (smälter) eller blir genomskinlig, då vet man iaf om den klarar kokvarm vört eller inte.

/polymerkemisten
Skriv svar