Lakning i kastrull med bazoka screen??

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Neeskens
Satsbryggare
Satsbryggare

Lakning i kastrull med bazoka screen??

Inlägg av Neeskens »

Jag har bara gjort en omgång öl tidigare och då lakade genom hink-i-hink metoden. Nu har jag dock för att kunna köra större kok skaffat mig en 30l kastrull m tappkran (http://shop.humle.se/se/art/kittel-rost ... h-lock.php) med tillhörande bazooka screen från humle.se. "Bazookan" går rakt ut från tappkranen och hänger således några centimeter ovanför botten.

Frågan är om jag kan mäska i kastrullen och använda "bazookan" som filter eller om jag måste köpa en falskbotten. Det kommer ju bli en hel del maltskrot under och utanför "bazookan", kommer det göra att jag inte får tillräckligt med maltskrot som filter?

// Ulric
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Lakning i kastrull med bazoka screen??

Inlägg av jrm »

Jätte fin ide att mäska i kastrullen. Det blir busenkel att stegmäska när du kan värma på mäskkärlet.

När jag började brygga mäskade jag i en kylväska med en bazooka screen från humle, det funkade jättebra. Den släpper inte nämnvärd skräp igenom om du återför dom första par liter du lakar ut.

Du kanske förlora lite i mäskeffektivitet om din bazooka screen är ett par cm över botten, men personligen skulle jag provbrygga innan jag börjar trixa eller köpa falskbotten etc.
Upplever du det som ett problem kan du kanske trixa med lite rördelar, t.x. ett par vinklar för att sänka din bazooka screen ett par cm
Skriv svar