Problem med jäsningen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Problem med jäsningen?
Jag har precis sparkat igång min första öl, en APA. I lördags kväll hällde jag i jästen (en smackpack för ale från wyeast). Jag är nu lite orolig för jäsningen. Jag har inget jäsrör på hinken så jag vet egentligen inte hur många "plupp"/minut som ges, men det har bildats en skumkrona som är kanske 1-1,5 cm hög vilket känns lite futtigt. Dessutom finns det bruna fläckar över skumkronan - ska det se ut så? Enligt anvisningen på smack-packen så skulle den ligga till sig i tre timmar efter att man smackat den, men det kanske var för kort tid? Jag har totalt 20 liter vört i hinken med ett OG på 1045 så en smackpack borde väl räcka...
- Nils Persson
- Helmaltsbryggare

Re: Problem med jäsningen?
Har ingen erfarenhet av jäsning utan jäsrör...
Men har det bildats en krona på någon centimeter borde jäsningen vara i god form.
Själv brukar jag "smacka" jästen ett par dygn innan det skall bryggas. Har man en pigg jäst sväller paketet upp till en boll.
Har dock använt såväl bollar som platta jästpaket och har aldrig haft något problem med jäsningen.
Så, oroa dig inte. Låt jästen göra jobbet. Min tumregel är att en alejäst jäser ut på två veckor.
Mitt råd är att, när du nu inte kan kolla "trycket" i ett jäsrör, att vänta tills hinken har jäst i två veckor och sedan tappa upp det.
(Notera dock att jag inte har någon erfarenhet av jäsning i öppna jäskar... Kanske man skall tappa lite tidigare för att minimera risken för infektion....)
Lycka til
Men har det bildats en krona på någon centimeter borde jäsningen vara i god form.
Själv brukar jag "smacka" jästen ett par dygn innan det skall bryggas. Har man en pigg jäst sväller paketet upp till en boll.
Har dock använt såväl bollar som platta jästpaket och har aldrig haft något problem med jäsningen.
Så, oroa dig inte. Låt jästen göra jobbet. Min tumregel är att en alejäst jäser ut på två veckor.
Mitt råd är att, när du nu inte kan kolla "trycket" i ett jäsrör, att vänta tills hinken har jäst i två veckor och sedan tappa upp det.
(Notera dock att jag inte har någon erfarenhet av jäsning i öppna jäskar... Kanske man skall tappa lite tidigare för att minimera risken för infektion....)
Lycka til
Keep on brewing.....
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det kan se lite olika ut med olika jäster, och även med samma jäst från gång till gång. En del jäster ger bara några cm skum medan andra kan klättra flera dm ut ur jäskärlet. När skummet börjar lägga sig kan du fundera på att tappa om. Efter några brygder lär man sig hur en viss jäst uppför sig i det egna bryggeriet. Du har väl något över hinken så att inte damm och bakterier landar i den, det kan vara t.ex. ett lock, en skiva eller gladpack.
Tack för svaren! Jag kollade sockerhalten och förstod att jäsningen måste ha kommit igång! Jag har så klart ett lock på jäskaret 
/Björn
/Björn