Hej! Tänkte brygga mitt första öl (från maltextrakt, vågar inte försöka mig på hel/delmäskning i nuläget) nu i dagarna (antagligen en APA eller liknande) och har några frågor som jag har haft svårt att hitta svar på:
1. När man klarnar grönölet genom att fälla ut jästen, borde inte detta försvåra användandet av champangemetoden vid kolsyresättning? Om det inte finns någon jäst kvar som kan skapa koldioxid så blir det ju ingen kolsyra. Ska dock sekundärjäsa i jäskärl, det kanske blir klart nog ändå?
2. Ska man koka under lock när man kokar vörten? Det låter ju rimligt då man inte vill ha in syre...
3. Min vän har en frys som man kan plocka ut hyllorna ur, och på så sätt kan man få in en rätt stor kastrull i den. Borde inte detta vara ett effektivt sätt att kyla vörten fort?
4. Min största kastrull är på lite mer än 9 liter. Jag har planerat att göra en sats á 20 liter så det kan ju bli lite tight i kastrullen. Hur stor volym tar egentligen 4 kilo flytande maltextrakt? Är det realistiskt överhuvudtaget att använda en så pass liten kastrull eller lär man behöva späda vörten alldeles för mycket innan jäsning?
5. Torrjäst tillsätts väl till vörten? När i sådana fall?
Receptet hittills lär bli något åt det här hållet:
4 kg Munich Amber maltextrakt - ohumlat
50 g Challenger med alfasyra 8,2% vid 60 min (puckar)
50 g Cascade med alfasyra 6,3% som aromhumle (kottar) (lite vid 15 min och lite vid 5 kanske?)
Möjligtvis 25 g Cascade till torrhumling
1 pkt Safale US-05 (torrjäst)
Enligt Beersmith ger detta OG på 1,060, FG på 1,015, IBU på 37 och 5,8 volymprocent. Åsikter?
Tack på förhand för svar!
Några nybryggarfrågor
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Tombola
- Helmaltsbryggare

Re: Några nybryggarfrågor
Hej!
1; Det finns tillräckligt med jäst kvar i suspension i ölet för att jäsa ut den lilla mängd socker som behövs för att kolsyra skall bildas på falska. Du bör dock inte ha det på sekundären för länge. 1-2 veckor borde vara lagom.
2: JAg har aldrig bryggt extrakt, men i helmaltbryggning så är det mycket viktigt att inte ha lock på. Syre påverkar nog inte så mycket i koket, det är efter jäsning man skall vara försiktig med syresättning.
3: Jag skulle vara försiktig med det, för att undvika att få in bakterier från frysen så bör man ha locket på, om inte blir det nog en hel del kondens i frysen, blött alltså...
4: ??
Lycka till!
1; Det finns tillräckligt med jäst kvar i suspension i ölet för att jäsa ut den lilla mängd socker som behövs för att kolsyra skall bildas på falska. Du bör dock inte ha det på sekundären för länge. 1-2 veckor borde vara lagom.
2: JAg har aldrig bryggt extrakt, men i helmaltbryggning så är det mycket viktigt att inte ha lock på. Syre påverkar nog inte så mycket i koket, det är efter jäsning man skall vara försiktig med syresättning.
3: Jag skulle vara försiktig med det, för att undvika att få in bakterier från frysen så bör man ha locket på, om inte blir det nog en hel del kondens i frysen, blött alltså...
4: ??
Lycka till!
Hade inte tänkt på att 10 liter i princip kokande vört kommer att värma upp frysen en hel del och att frysar inte brukar vara bakteriefria. Tack!
Fråga fyra ställer jag med tanke på guiden för satsbryggning i wikin (http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning). I den rekommenderas att man kokar vört i en kastrull om minst 10 liter med 6-7 liter vatten och totalt 3,4 kilo maltextrakt. Jag tänkte att man kanske skulle kunna koka på 5 liter vatten och späda till 20 liter istället för 25 som står i guiden. Frågan är då om vörten fortfarande blir av bra kvalitet då förhållandet mellan vatten och malt i vörten blir ganska annorlunda då jag hade tänkt använda 4 kilo maltextrakt.
Fråga fyra ställer jag med tanke på guiden för satsbryggning i wikin (http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning). I den rekommenderas att man kokar vört i en kastrull om minst 10 liter med 6-7 liter vatten och totalt 3,4 kilo maltextrakt. Jag tänkte att man kanske skulle kunna koka på 5 liter vatten och späda till 20 liter istället för 25 som står i guiden. Frågan är då om vörten fortfarande blir av bra kvalitet då förhållandet mellan vatten och malt i vörten blir ganska annorlunda då jag hade tänkt använda 4 kilo maltextrakt.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det ångtrycket som uppstår när man kokar lär göra att syret inte kan vandra in i vörten. Det trycks bort.VsX skrev:2. Ska man koka under lock när man kokar vörten? Det låter ju rimligt då man inte vill ha in syre...
Utöver det faktum att vörten nog totalt har väldigt stor värmekapacitet och därför troligen kommer att värma frysen så är det dåligt termisk kontaktVsX skrev:3. Min vän har en frys som man kan plocka ut hyllorna ur, och på så sätt kan man få in en rätt stor kastrull i den. Borde inte detta vara ett effektivt sätt att kyla vörten fort?
mellan luften och grytan. Det går nog fortare att kyla om du har ngt vattenbad.
Efter att vörten är kyld.VsX skrev:5. Torrjäst tillsätts väl till vörten? När i sådana fall?
My hope is hops
3. Kyl i ett vattenbad i antingen en vask eller i badkar. Däremot kan du snabba på lite genom att frysa in kylklampar eller istärningar som du sedan lägger i vattenbadet.
4. En 9-litersgryta låter väldigt lite för en 20-literssats, även för extraktbryggd. Jag skulle rekommendera att du tittar dig omkring efter en rejäl aluminiumgryta, antingen genom att höra med släktingar eller genom att leta på loppmarknader. Själv köpte jag en på loppmarknad för 100 kr.
5. Återfukta jästen i lite kokt och avsvalnat vatten och tillsätt den till vörten efter att denna har kylts.
4. En 9-litersgryta låter väldigt lite för en 20-literssats, även för extraktbryggd. Jag skulle rekommendera att du tittar dig omkring efter en rejäl aluminiumgryta, antingen genom att höra med släktingar eller genom att leta på loppmarknader. Själv köpte jag en på loppmarknad för 100 kr.
5. Återfukta jästen i lite kokt och avsvalnat vatten och tillsätt den till vörten efter att denna har kylts.
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Frysen kan nog fungera om man använder den i syfte att i förväg kyla ner en rejäl mängd saltvatten som man sen doppar grytan i?
Men den ska ju både fyllas och tömmas, då vinner badkaret i användarvänlighet.
Använd som sagt annars frysen för att skapa mycket is eller frysa kylklampar till badkaret eller vad ni nu väljer.
Men den ska ju både fyllas och tömmas, då vinner badkaret i användarvänlighet.
Använd som sagt annars frysen för att skapa mycket is eller frysa kylklampar till badkaret eller vad ni nu väljer.
/Eric