Fel på el-termometrar...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

olbjorn
Satsbryggare
Satsbryggare

Fel på el-termometrar...

Inlägg av olbjorn »

Hej, någon som har nån erfarenhet av elektroniska termometrar som får spel? Har förstört 3 st nu (claes olssons modell) när jag ska brygga öl... En gissning är att induktionshällens magnetism förstör dom. Den senaste visar nu 47 C vid rumstemperatur, den förra visade 98 C.

/Björn
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Fel på el-termometrar...

Inlägg av Malt Magnus »

Det brukar gå in fukt emellan mätstickan och tråden. en del har fått fart på sina genom att köra själva stickan och tråden i ugnen en stund så att dom torkar ur.
Annars skaffar du dig en riktig laboratorie termometer i glas med spritfyllning, dom fungerar jämt och behöver inte ens något batteri, dom mäter temperaturen ungefär lika snabbt som en digital termometer.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Det som händer är, som Malt Magnus skriver, att det går fukt in i mätkroppen eftersom strumpan utanpå tråden inte är tät. Givarna i de här termometrarna är motstånd med negativ temperaturkoefficient, dvs motståndet sjunker med högre temperatur. Fukten leder ström vilket registreras som lägre motstånd i givaren och en högre temperatur visas. Du kan reparera det genom att lägga in den i ugn så att fukten dunstar bort. För att sedan inte få samma problem kan du trä krympslang över givaren och kabeln. Lämna ca 5 cm fri nederst på givaren och ha så mycket krympslang att den oskyddade kabeln aldrig är nere i vatten/vört. Jag minns inte vilket slangdimension som passar men slangen krymper till ca halva diametern när man värmer den. Välj slang med något mindre diameter än dubbla kabeldiametern så att den klämmer ordentligt efter uppvärmning.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
olbjorn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av olbjorn »

Tack för svaren! Då fattar jag vad problemet är! Jag köper en glastermometer i stället! :)
Skriv svar